סוריה: אש צלפים נורתה לעבר פקחי האו"ם המסיירים בדמשק

(עדכון) - באו"ם מדווחים כי בוצע ירי מכוון לעבר כלי הרכב בשיירה ■ חבר פרלמנט איראני מזהיר את ארה"ב כי פגיעה בריבונות המשטר בדמשק תביא לתגובה בידידתה הקרובה ביותר באזור ■ אסד מכחיש את השימוש בנשק כימי

ניסיון סורי לעצור את הבדיקה? פקחי האו"ם שנשלחו לבדוק את האזורים שהופצצו לכאורה בנשק כימי בסוריה ספגו בצהריים (ב') אש צלפים בכוונת תחילה בזמן ביצוע הבדיקות - כך דיווח דובר רשמי של האו"ם.

רשת הטלוויזיה אל ג'זירה מדווחת כי בעקבות ירי הצלפים, הוקפאה פעילותם של הפקחים, וכי הם פונו לאחד המחסומים שהקים הצבא הסורי באזור. במקביל, נשלחו כלי רכב חלופיים לאנשי האו"ם וכוחות סיוע.

נראה שחייהם של הפקחים בסוריה נמצאים תחת סכנה ממשית. מוקדם יותר היום, עם יציאת הפקחים לאזור המתקפה, דיווחו בסוריה על ירי שתי פצצות מרגמה לאזור המלון בו הם שהו בדמשק. סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה האשימה את המורדים בירי, ודיווחה כי שלושה בני אדם נפצעו מפגיעת הפצמ"רים.

הבדיקה שעורכים פקחי האו"ם עשויה לקבוע עם מדינות המערב יתקפו בסוריה. אם אכן היה מתקפה כימית מצדו של אסד, ברור שיש לו אינטרס לעצור את עבודת הפקחים, למרות שהוא זה שאישר את כניסתם לאזור.

"ניתן לפעול נגד נשק כימי גם בלי אחדות מלאה"

שר החוץ הבריטי וויליאם הייג אמר היום כי ארצו צפויה להצטרף לפעולה עתידית נגד המשטר הסורי גם ללא הסכמה חד משמעית באו"ם. "האם ניתן לפעול נגד נשק כימי גם בלי אחדות מלאה של מועצת הביטחון של האו"ם? אני טוען שכן, אחרת לא ניתן יהיה להגיב לפשעים אלו".

גם טורקיה מצהירה שתצטרף לכל קואליציה בינלאומית נגד סוריה, אם החלטה חד משמעית לא תתקבל באו"ם. "אם החלטה כזאת לא תתקבל במועצת הביטחון של האו"ם, אלטרנטיבות אחרות עשויות לעלות", אמר שר החוץ הטורקי דבוטולו. "כעת לפחות 36-37 מדינות דנות באפשרויות הפעולה. אם קואליציה תתגבש, טורקיה תמצא בה את מקומה".

בכיר איראני מאיים על ישראל

על רקע גיבוש קואליציה בינלאומית לפעולה נגד המשטר בדמשק, משגר חבר פרלמנט איראני מסר למדינות המערב שלפיו אם ארה"ב תוביל מתקפה בסוריה, ישראל תהיה הקורבן הראשון של המלחמה שתפרוץ באזור - כך מדווחת סוכנות הידיעות "פארס".

"אם אירוע כזה יתרחש, וזה נראה בלתי אפשרי, המשטר הציוני יהיה הקורבן הראשון של מתקפה צבאית נגד סוריה", טען חוסיין שייח-הוליסלאם, בכיר בוועדת החוץ האיראנית.

למרות שהדגיש כי אינו מאמין שמתקפה כזאת תצא כלל לפועל, טען חבר הפרלמנט כי לצבא הסורי יכולות מתקדמות להגיב לכל התערבות צבאית בשטחה, וכי "הפגיעה תהיה במקומות חשובים מאוד לביטחון הלאומי האמריקני", כלשונו.

חבר פרלמנט איראני נוסף אמר לסוכנות הידיעות האיראנית כי אם וושינגטון תחליט לפעול, מוסקבה תתייצב לצידו של בן בריתה - אסד. "ארה"ב, כמו מדינות אחרות במערב מתופפים על תופי המלחמה, אבל הם צריכים לדעת שזה לא משחק לטובתם", טען הבכיר האיראני.

הפקחים יצאו לבדיקה מכרעת באתר התקיפה הכימית

במקביל, דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות רויטרס כי משלחת הפקחים של האו"ם עשתה את דרכה לאזור שהותקף לכאורה בנשק כימי, לבדיקה מכרעת שעשויה לקבוע אם מדינות המערב ינקטו בפעולה צבאית.

עם יציאת הפקחים לאזור המתקפה, דיווחו בסוריה על ירי שתי פצצות מרגמה לאזור המלון בו הם שוהים בדמשק. סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה האשימה את המורדים בירי, ודיווחה כי שלושה בני אדם נפצעו מפגיעת הפצמ"רים.

במקביל, אמר היום שר החוץ הבריטי וויליאם הייג כי ארצו צפויה להצטרף לפעולה עתידית נגד המשטר הסורי גם ללא הסכמה חד משמעית באו"ם. "האם ניתן לפעול נגד נשק כימי גם בלי אחדות מלאה של מועצת הביטחון של האו"ם? אני טוען שכן, אחרת לא ניתן יהיה להגיב לפשעים אלו".

גם טורקיה מצהירה שתצטרף לכל קואליציה בינלאומית נגד סוריה, אם החלטה חד משמעית לא תתקבל באו"ם. "אם החלטה כזאת לא תתקבל במועצת הביטחון של האו"ם, אלטרנטיבות אחרות עשויות לעלות", אמר שר החוץ הטורקי דבוטולו. "כעת לפחות 36-37 מדינות דנות באפשרויות הפעולה. אם קואליציה תתגבש, טורקיה תמצא בה את מקומה".

אסד מכחיש את השימוש בנשק כימי

המערב מאשים שהשתמש בנשק כימי ומתכונן לתקיפה - הנשיא הסורי מכחיש: בריאיון שמתפרסם הבוקר (ב') שהעניק נשיא סוריה בשאר אסד לעיתון רוסי, הוא הכחיש בתוקף כי משטרו עשה שימוש בנשק כימי וטען כי אין בסיס להאשמות המערב.

"ההצהרות של המערב חסרות היגיון", אמר אסד לעיתון "איזווסטיה". "הם קודם מאשימים - ורק אחר-כך אוספים ראיות. ביום רביעי האשימו את כוחות הצבא על שימוש בנשק הזה, ורק ביום שישי הודיעו על התחלת התהליך של איסוף ראיות. זה מנוגד להיגיון הפשוט".

לדבריו של הנשיא הסורי, כוחות של צבא סוריה פועלים באזור בו התבצעה לכאורה התקיפה בנשק כימי - ולכן לא ייתכן שהורה לעשות שימוש בנשק מסוג כזה, שהיה פוגע גם בחיילים הנאמנים למשטרו. "לא הגיוני שנפציץ את עצמנו", אמר. "באזור שהופצץ אין קו הפרדה ברור בין המורדים לצבא - כך שכל אחד יכול היה להיפגע".

"פינוי הפצועים לישראל מוכיח שהיא עוזרת למורדים"

לדברי אסד, ההוכחה שישראל מסייעת למורדים בארצו היא פינוי הפצועים ממלחמת האזרחים לבתי חולים בישראל. "ארגוני הטרור שפועלים כיום נגד סוריה ומצרים לא תוקפים את ישראל כי הם הוקמו על ידי מדינות המערב בשנות ה-80", האשים.

לאחר שהכחיש כל קשר להחזקה או לשימוש בנשק הקטלני, התפנה אסד להאשים את כוחות האופוזיציה בשימוש בנשק הזה. "המורדים הם אלו שמשתמשים בנשק הכימי", האשים. "ההאשמות של המערב נגדנו הן פוליטיות בלבד ונובעות אך ורק עקב שרשרת הניצחונות של כוחות הצבא הפועלים מטעם הממשלה שניצחו את גדודי הטרוריסטים".

עוד התייחס אסד לביקורם של פקחי האו"ם באתרים שהפוצצו בנשק הכימי במזרח דמשק. "הממשלה הסורית הייתה הראשונה לדרוש הגעה של כוחות בינלאומיים לחקור עבירות על החוק הבינלאומי בסוריה", אמר. "כשהמורדים ירו טייל עם גז רעיל בחאלב ביקשנו מיד שמומחים מערביים יגיעו לחקור. בשבועות האחרונים אנחנו מנהלים מגעים עם האו"ם לגבי ביקורי המומחים. תוצאות הבדיקה שלהם יוצגו באו"ם".

לדבריו, רק רוסיה תמכה בעמדה של הממשל - בעוד ארה"ב, צרפת, ובריטניה משוכנעות שממשלתו הורתה להשתמש בנשק כימי נגד אזרחים. "המדינות האלה משוכנעות שאלה אנחנו ולא יריבינו המורדים", אמר. "ההאשמות של המערב לא מבוססות".

"ארצות הברית תיכשל כמו בוייטנאם"

אסד לא התעלם בריאיון מהאיום האמריקני על תקיפה קרובה בסוריה. "הכישלון מחכה לארה"ב אם היא תתקוף בסוריה", אמר. "ארה"ב נכשלה בכל המלחמות שניהלה מאז המערכה בוייטנאם ועד היום. המלחמות האלה לא הביאו דבר חוץ מכאוס במזרח התיכון ובאזורים אחרים בעולם", הוסיף.

בינתיים, רוסיה ממשיכה בנסיונותיה לעצור את וושינגטון מלהתערב במלחמת האזרחים בסוריה. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי ארצו "מודאגת מאוד" מהאפשרות שארצות הברית תתקוף בסוריה, על רקע הדיווחים על תקיפה כימית של צבא אסד. בשיחה עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי קרא לברוב לאיפוק.

מנגד, בטורקיה תומכים בהתערבות בינלאומית. שר החוץ של טורקיה אהמט דאבוטאולו אמר כי אנקרה תצטרף לכל קואליציה בינלאומית נגד סוריה, גם אם לא תושג הסכמה במועצת הביטחון של האו"ם. "אם החלטה כזו לא תבוא מהאו"ם נפעל בדרכים אחרות", אמר דאבוטאולו בראיון לעיתון הטורקי "מילייט".