זינוק של 20% ברכישות של דירות חדשות בחודש יולי

העלייה המשמעותית ביותר במכירת הדירות החדשות בחודש הנוכחי נרשמה בירושלים ובאזור המרכז

הביקוש לדירות חדשות נמשך - כך עולה מנתוני הלמ"ס שמצביעים על עלייה של 20.5% במספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי 2013, לעומת החודש הקודם. העלייה המשמעותית ביותר במכירת דירות חדשות ביולי נרשמה בירושלים ובאזור המרכז. במקביל, מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה ממשיך לרדת ועומד על כ-20.5 אלף דירות, המספר הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2011.

עוד עולה מהנתונים, כי בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, יולי 2012, נרשמה עלייה של כ-12% במספר הדירות החדשות שנמכרו, מה שמעיד על הביקוש הקשיח לדירות חדשות.

בפילוח בין המחוזות השונים, ניכרת עלייה משמעותית במספר הדירות שנמכרו במחוז המרכז, מרמה של 650 דירות חדשות בחודש הקודם (יוני 2013) לרמה של 960 דירות חדשות בחודש הנוכחי. מדובר גם בעלייה בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, אז נמכרו במחוז המרכז 740 דירות.

ירידה בדירות שלא למכירה

אזור נוסף שרשם עלייה במכירת הדירות החדשות הוא ירושלים, שם נמכרו החודש 250 דירות חדשות לעומת 163 דירות בחודש הקודם.

גם במחוז ירושלים, כמו במחוז המרכז, העלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו ניכרת גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד אז נמכרו בסך הכול 173 דירות חדשות.

ייתכן שמענק ירושלים, שהוארך על ידי הממשלה ומבטיח סכום בגובה 100 אלף שקל לרוכשי דירה חדשה מקבלן בעיר, הוא הסיבה לזינוק במכירת הדירות בבירה.

בזמן שנתוני מכירת הדירות נמצאים בעלייה, בדירות החדשות שלא למכירה דווקא ממשיכה להירשם ירידה. מדובר בדירות שנבנות במסגרת קבוצות רכישה, פרויקטים לשכירות, דיור מוגן, בנה ביתך ואף אומדן הלמ"ס לבנייה בלתי חוקית.

על פי הנתונים, עמד מספר הדירות שאינן למכירה ביולי 2013 על 1,269 דירות חדשות וזאת לעומת 1,526 בחודש הקודם ו-1,600 דירות חדשות בחודש המקביל אשתקד.

גורמים בענף מסבירים שחלק ניכר מהירידה המתמשכת בסעיף זה נובע מהגבלות שהטיל בנק ישראל על רוכשי דירות להשקעה, שצריכים להביא 50% מההון העצמי לרכישת הדירה ממקורות עצמאיים, והעובדה כי חלק ניכר מהם מהווה את חברי קבוצות הרכישה.

בתגובה לנתוני הלמ"ס אמר היום יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, כי: "שוב מסתבר שהממשלה זורה חול בעיני הציבור. את הזינוק במכירת הדירות בחודש יוני הסבירה הממשלה בכך שציבור הרוכשים היה לחוץ מעליית המע"מ בתחילת יולי, ולכן הוא הסתער על הדירות. איך הממשלה תסביר את הזינוק במכירות בחודש יולי? בעלייה הצפויה במחירי הדלק"?

לדבריו, כל צעדי הממשלה המיועדים לרסן את שוק המשכנתאות ואת שוק המשקיעים אינם משפיעים על הביקוש הקבוע לדירות בישראל, וכל שהם גורמים הוא לעלייה בדמי השכירות ולפחות התחלות בנייה חדשות.

דירות שנמכרו
 דירות שנמכרו