שפירא: "הציבור הוא זה שצריך לשפוט ראשי ערים נאשמים"

המבקר אמר את הדברים בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד ■ פרקליט המדינה לדור טען מנגד כי יכולתו של הציבור לבטא ביקורת על ראש עיר נאשם היא מוגבלת‏

‎‎עימות בין פרקליט המדינה, משה לדור, לבין מבקר המדינה, יוסף שפירא, בוועידת המשפט של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין בשיתוף "וואלה!חדשות", שנערכה היום (ב') בתל-אביב: בדיון שיוחד לשאלת השחיתות ברשויות המקומיות התגלעה מחלוקת בין לדור לשפירא, בשאלה האם צריך לאפשר לראשי ערים המואשמים בעבירות שחיתות להתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות.

"הציבור הוא זה שצריך לשפוט אותם", אמר מבקר המדינה. "אלה סיסמאות, לציבור יש יכולת מאוד מוגבלת לבטא את ביקורתו על התנהלותו של נבחר הציבור", אמר פרקליט המדינה.

מבקר המדינה נשאל אם לדעתו סביר לאפשר לראשי ערים, שהוגש נגדם כתב אישום בעבירות שחיתות, להתמודד בבחירות המוניציפליות. "אדם שהוגש נגדו כתב אישום ובין אם יצא זכאי או הורשע", אמר שפירא, "מה זה אומר? זה אומר שהציבור צריך לשפוט אותו".

לדור, כאמור, נקט עמדה הפוכה מזו של מבקר המדינה. "אנחנו שומעים אמירה שלפיה הפתרון צריך להיות בידי הציבור. הציבור ישפוט בקלפי, והציבור באמצעות הפתק יידע להעניש. מי שאומר כך מפזר סיסמאות. הציבור איננו יכול לתת מענה, אלא רק בשוליים של השוליים, בתחום הזה של שחיתות ציבורית. היכולת של הציבור לבטא את עמדתו וביקורתו על התנהלותו של אדם מסוים היא מאוד מוגבלת.

"אנחנו בפרקליטות במכוון נמנעים מלשקול מגוון שיקולים לפני ההחלטה על הגשת כתב אישום. אנחנו לא שואלים את עצמנו האם מדובר בראש עיר חיובי, שעושה נפלאות בעיר או להיפך. אנחנו שוקלים אך ורק אם יש ראיות נגדו".

‎‎‏"זהירות כפולה"

‏פרקליט המדינה ציין כי הנחה את הפרקליטות והמשטרה לקדם את כל החקירות הנוגעות לראשי ערים כבר לפני יותר משנה. לדבריו, "קידמנו חקירות, קידמנו את תהליך קבלת ההחלטות לגבי הזמנה לשימוע. השימוע אורך לפעמים חודשים רבים, וכך אנחנו מגיעים למועדים קרובים לבחירות. האם נכון לעצור את התהליך בגלל הבחירות המתקרבות? אם היינו עוצרים את התהליך, היינו בכך מתערבים בתוצאות הצפויות של הבחירות".

‏לדור ציין כי בענין ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, המואשם בלקיחת שוחד, נשלחה הזמנה לשימוע לפני חודשים אחדים, וכי "החלטה לעכב את השימוע משמעותה התערבות במערכת הבחירות. ההליכים האלה אינם מתחילים ערב הבחירות. אנחנו מגישים כתבי אישום במקום שיש הצדקה לכך, כולל נגד ראשי ערים ועובדי ציבור. אנחנו צריכים להידרש, בין היתר, לכן או לא לעכב חקירות והגשת כתבי אישום כנגד ראשי ערים.

"הנחיית היועץ המשפטי לממשלה היא שאנחנו איננו מתערבים בפוליטיקה, והפוליטיקה איננה שיקול בתוך מערכת השיקולים ובלוחות הזמנים שמערכת האכיפה מתפקדת על-פיהם, אלא אם כן אנחנו מזהים שמגמה לא ראויה עומדת מאחורי ההליך או התלונה או דחיפת הנושא קדימה".

‏עוד ציין פרקליט המדינה כי "נכון שבתחום הזה נפתחות חקירות לא פעם על-ידי יריבים פוליטיים. זה כשלעצמו לא אומר שלא צריך לחקור. כשאנחנו מתקרבים לתקופה שבה מתחילה מערכת בחירות, אנחנו נזהרים כפל-כפליים לפני שאנחנו מאשרים את תחילתה של חקירה. להתקדם עם ההליך יכול להיתפס כהתערבות במערכת הבחירות המוניציפליות, אבל גם להחליט לא להתקדם בתהליך זו התערבות. בשני המקרים יהיה מי שיטען כנגדנו בהמשך הדרך, שאנחנו מגישים את כתב האישום רק לאחר הבחירות".

‎‎מכרזים והתקשרויות

‎‎המבקר שפירא ציין הבעיה העיקרית בשלטון המקומי איננה בעיית התרומות. "דווקא התרומות הכספיות הן הכסף הקטן. יש הגבלה של סכומי תרומות, והתרומות יותר שקופות מכל מיני מעשי שחיתות אחרים, כי כל התורמים צריכים להזדהות. הנחינו אפילו לפרסם את שמותיהם של מי שנותנים ערבויות להוצאות הכספיות.

"בסופו של דבר אפשר לעקוב ולבדוק אם תורם מסוים קיבל איזושהי טובת הנאה מראש המועצה, הדברים שקופים מאוד היום. קחו בחשבון גם שיש מועמדים רבים, כך שניתן לראות בקלות אם התורם קיבל רישיון עסק, רישיון בנייה או טובת הנאה אחרת".

‏שפירא הצביע על תחום אחר בפעילות הרשויות המקומיות, כנושא שצריך להיבדק בהיבט של טוהר המידות. "מקור הבעיה הוא מכרזים והתקשרויות", אמר המבקר. "למכרזים יש השלכה כספית גדולה, ההתקשרויות - בין אם הן לפי תוצאות המכרזים או שהן פטורות ממכרז, או בדרך כזו או אחרת - לדעתי, שם קבור הכלב, וצריך להסתכל מה מסתתר מאחורי הנושא.

"אנחנו מתייחסים מאוד ברצינות לנושא המכרזים וההתקשרויות, יש לנו תוכנית עבודה סדורה בכל החטיבות שעוסקות בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה. נתתי הנחיה שבכל נושא שמטפלים בו, על הצוות לבדוק לפחות שני מכרזים בכל גוף שהוא מבקר. זה צריך להיות המסר לכולם - להקפיד בנושא של מי יושב בוועדת המכרזים, איך היא מתנהלת, האם מתנהלים פרוטוקולים סדורים".

‏עוד ציין שפירא כי בנושא הפיקוח על הליכי הבחירות ברשות, מקצה משרד המבקר סיירות מיוחדות גם לפיקוח על הקלפיות ביום הבחירות עצמו. "לידיעת כל המתמודדים בבחירות לשלטון המקומי", אמר שפירא, "יהיו סיירות שלנו שיסתובבו בכל הקלפיות ויכסו כמעט את כולן. אני אומר במפורש כדי שכל מתמודד יידע שגם ביום הבחירות עצמו תתקיים ביקורת.

‏"בנושא תרומות - הבעיה היא מה מידת הקרבה בין התורם לבין הנתרם. אם משווים בין הבחירות לכנסת לבין הבחירות בשלטון המקומי, ההבדל הוא עצום, כי הוא תלוי במספר הבוחרים שיש בכל מקום". ‏‎‎‏