"המינהל מרוויח ביושר את המוניטין הגרוע שיש לו בנדל"ן"

מתחם קריניצי יוצא לדרך: מאפשר בניית של יותר מ-1,000 יחידות דיור, כאשר חלקן של החברות עומד על 360 דירות בבנייני מגורים בני יותר מ-20 קומות ועוד שני בנייני מגורים נמוכים בני 20 יחידות דיור ו-15 יחידות דיור בבניינים של גן-גג

שנים ארוכות מאז שונה ייעוד השטח למגורים ומאז אושרה התב"ע לבנייה למגורים במתחם משולש קריניצי יוצאות כעת החברות צמח המרמן, אשדר ואזורים לשיווק הדירות. החברות ערכו היום אירוע השקה מושקע כדי להעלות את השכונה החדשה ומאות הדירות החשות למודעות הרוכשים.

מדובר בשכונה הממוקמת צפונית לביה"ח תל השומר, מערבית לקריית קריניצי ולקריית אונו וממזרח לכפר אז"ר. המתחם כולו מאפשר בניית למעלה מאלף יחידות דיור כאשר חלקן של החברות עומד על 360 דירות בבנייני מגורים בני למעלה מעשרים קומות ועוד שני בנייני מגורים נמוכים בני 20 יחידות דיור ו-15 יחידות דיור בבניינים של גן גג. תכנית העיצוב הארכיטקטוני של השכונה ותכנון הפרוייקט של היזמים בוצע ע"י האדריכל רני זיס, אדריכל ומתכנן ערים.

במתחם עוד שני מגדלי מגורים מתוכננים כאשר האחר עתיד להיבנות על ידי בעלי הקרקע מולם חתמו החברות על ההסכם לרכישת המגרשים והשני נבנה על ידי קבוצת רכישה שאורגנה על ידי קבוצת חג'ג' של האחרים צחי ועידו חג'ג'.

מחירי הדירות בשכונה החדשה אותה החלו לשווק החברות היזמיות עומדים על החל מ-2.1 מיליון שקל לדירות 4 חדרים בשטח 107 מ"ר בקומות הנמוכות ועד כמעט 6 מיליון שקל בעבור דירות הפנטהאוז. החברות הגישו בקשה להיתר בנייה אולם טרם קיבלו אותו בפועל, היתר חפירה ודיפון כבר התקבל. הסיבה ששנים ארוכות עמד השטח עם תב"ע מאושרת אך ללא התחלת בנייה נעוצה בתהליך התנגדויות ארוך איתו התמודדו היזמים ובעלי הקרקע כמו גם עבודות הפיתוח שהחלו רק לאחרונה.

בהקשר הזה אמר היום חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, ל'גלובס' כי: "הדוגמא של המתחם הזה והשנים הארוכות שהיינו צריכים להמתין למימושו רק ממחישות כמה עוצמה כלכלית צריכה חברת כדי לבנות פרויקט מגורים בישראל. אם לא היינו 3 חברות יחד, המתנה כל כך ארוכה הייתה משפיעה על כל חברה בצורה ניכרת, וגם על פרויקטים אחרים שלה. הזכויות והתב"ע היו כבר ב-2008 ואז החלו התנגדויות. ההתנגדות הכי מקוממת הייתה של מינהל מקרקעי ישראל. יש לו זכויות בשטח והיינו צריכים להגיע איתם להסכמים. המינהל מרוויח ביושר את המוניטין הגרוע שיש לו בענף הנדל"ן. אנחנו ויתרנו על חלק מהזכויות שהיו לנו בגלל התנגדות המינהל. צריך להבין שלהם אין בעיה של זמן, הוא לא משחק תפקיד בעוד אצלמו היזמים הזמן יקר מאוד. בזמן שהמינהל צריך לקדם פרויקטים למגורים והאחריות שלו זה שיווקי קרקע, לא רק שהוא לא ממלא את תפקידו הוא גם תוקע ומעכב פרויקטים על קרקע פרטית כמו במקרה זה".

מנכ"ל חברת אשדר, ארנון פרידמן, התייחס לעובדה שאין בפרויקט דירות קטנות ואמר: "המחירים בפרויקט הם מחירים גבוהים שמשקפים את המחיר בסביבה. אין כאן פיתרון לזוגות צעירים וזה לא תפקידנו לייצר פיתרון כזה אלא התפקיד של קובעי המדיניות. הם צריכים לפעול כדי לאפשר בנייה על קרקעות נרחבות יותר במרכז כדי להגדיל את ההיצע".

האירוע שערכו היום שלושת החברות היזמיות לעיתונאים הזכיר אירוע אחר שהתקיים לפני כשלוש שנים במתחם מגורים אחר שהיה זקוק להתנעת המכירות. אז, באוקטובר 2010, היה מדובר בשכונת אגמים בנתניה שם החלו יזמים וקבלנים בשיווק מאות דירות בשכונה חדשה. האירוע כלל סיור על הקרקע במתחם כמו גם סיור אווירי במסוק. מסיבת העיתונאים ההיא משכה הרבה תשומת לב אבל למתחם עצמו לקח לא מעט זמן עד שהדירות ורף המחיר שהציבו היזמים פגשו את הביקוש בפועל. במקרה של אירוע העיתונאים שערכו החברות היום, המסוקים קוצצו מתקציב האירוע אך ההסיור בשטח עדיין התקיים. המטרה, בכל מקרה, נשארה אותה המטרה, להעלות למודעות את המתחם שמחירי הדירות המבוקשים בו אינם נמוכים. כדי לאמוד את הביקוש וכדי לבדוק את רמת המחירים שניתן לגבות מהרוכשים ערכו החברות היזמיות 'ניסוי' כלים בשטח כאשר מכרו מגרש אחד מתוך ארבעה לקבוצת רכישה. אומנם הקבוצה בסופו של דבר מימשה את הקרקע, אולם גם היום טרם נמכרו בבניין כל הדירות. בעוד אין לאף אחד ספק שמיקום השכונה החדשה הוא מיקום טוב המרכז הארץ, העובדה שקבוצת הרכישה לא הצליחה ל'העיף' את כל 120 הדירות ששיווקה בזמן קצר ככל הנראה גרמה ליזמים להבין שיש לנקוט באמצעים נוספים לשיווק המתחם ולהעלאת המודעות שלו בציבור - קרי אירוע השקה מושקע.

לשאלה האם האירוע המדובר חיוני למכירת דירות היום אמר דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים: "לא חייבים לעשות את כל זה. אפשר גם לשים 'בוטקה' עם שלט ולמכור ככה, אבל יש דרכים לעשות. אנחנו היום בעולם שיש הרבה שיווק, וזה חלק ממעטפת השיווק שהחלטנו לנהל בפרוייקט כזה. יש, כשאתה מקים שכונה חדשה ובעצם זו היא שכונה חדשה, אתה רוצה שכולם יידעו עליה, אתה רוצה שכולם יבואו ויראו אותה ואתה רוצה לנהל את קצב המכירות בצורה יותר חכמה ויותר מהירה אולי".