למה השופט דבק בדנקנר

אולי עדיף להביא לאי.די.בי בעל שליטה המשוחרר מכישלונות העבר

למה כל-כך חשוב שנוחי דנקנר ימשיך לשלוט באי.די.בי ו/או לנהל את הקונצרן? השאלה מתבקשת לנוכח החלטתו הבוקר (ב') של השופט איתן אורנשטיין לתת לדנקנר ארכה של כחודשיים נוספים להגיע להסדר עם נושיו. זאת, בנוסף לדחיות רבות קודמות הגוררות את הפרשה הזו כבר כשנתיים.

נדמה כי השופט אורנשטיין פועל על בסיס ההנחה שחשוב שדנקנר ימשיך לנהל את הקונצרן. או, במילים אחרות: דנקנר טוב לאי.די.בי.

לא ברור למה. דנקנר יצר בקונצרן שלו הר חובות שאפילו סר אדמונד הילארי היה מתקשה להגיע לפסגתו. הסברים לחובות לא חסרים, אלא שאנחנו מכירים את האמירה העסקית על כך שיש מאזן רווח ומאזן הסבר.

למדנו גם שברוב המכריע של המקרים לא צריך לחפש את "האשמים", הם מופיעים בכל מקום. קוראים להם בעלים ומנהלים, ובאופן כללי מקבלי ההחלטות בחברה. כלומר, דנקנר. הוא רצה לחבוש את כל הכובעים באי.די.בי כאשר זו הייתה יציבה ורווחית - והוא צריך לקבל את האחריות לכך שהיא כבר לא כזאת.

חברות באי-ודאות

טוב עשו השופט ואחרים שאיפשרו לדנקנר מספר דחיות, אם כי יותר מדי, לטעמי. מה שקורה בינתיים לא טוב לאף אחד, ובמיוחד לא לחברות של הקונצרן. קשה מאוד לנהל ביעילות חברות כאשר אינך יודע מי המוציא והמביא, ואם הוא יהיה בשטח בעוד יומיים או חודשיים. מצב של אי-ודאות הוא רעל לאנשים, וגם לחברות.

בזמן שאורנשטיין מתלבט ודנקנר מחפש משקיעים, החברות אינן מקבלות את הניהול שהן זקוקות לו, וכל מי שקשור אליהן ניזוק במצב זה. אני לא מרגיש שהשיקול הזה הוא מרכזי דיו בשיקוליו של אורנשטיין.

יש גם בעיה עם המשקיעים שדנקנר מביא. יש המעריכים אותו על מאמציו והתושייה שהוא מגלה בעניין זה. אני לא מתפעל. מי הם המשקיעים שהוא מוצא? מאיפה באו ולאן הם הולכים? הוא שולף אותם מן הגורן האוקראיני והיקב הארגנטינאי. מה הם מחפשים באי.די.בי? האם אנחנו יכולים לסמוך על משקיע מאוקראינה שהאינטרסים שלו יהיו החברה ועובדיה?

מבית מדרשו של הרב-היועץ

האם התושייה במציאת המשקיעים היא בכלל של דנקנר? אין שום בעיה שמשקיע באי.די.בי, או בכל מקום אחר, יהיה חרדי. אבל כאשר שני המשקיעים שדנקנר מביא הם כאלה, איך זה קורה? האם ילכו שניים כאלה יחדיו בלתי אם נועדו על-ידי הרב הידעוני יאשיהו פינטו, יועצו של דנקנר שאולי עזר לטייקון לרדת מנכסיו?

אלה השאלות שלא מעסיקות במידה מספיקה את אורנשטיין. פחות חשוב אם דנקנר יכול להביא משקיעים. הרבה יותר חשוב אם רצוי לאי.די.בי להמשיך עם דנקנר - או שמא יותר בריא לכולם להביא לקונצרן בעל שליטה ומנהל אחר המשוחרר מכישלונות העבר.