"וושינגטון פוסט": סטנלי פישר מתאים להחליף את ברננקי

נייל אירווין: "בין אם מחפשים מצוינות אקדמית, ניהול משברים או ניסיון בבנקים מרכזיים - הרזומה של פישר יותר ממעולה. הוא עשה עבודה וירטואוזית בהובלת בנק ישראל" ■ "אהוב ומכובד בקהילת הבנקאים המרכזיים"

כהונתו של בן ברננקי בראשות הפדרל ריזרב הולכת ומתקרבת לסיומה והמירוץ להחלפתו מתחמם. הנשיא אובמה שוקל 3 מועמדים עיקריים כמחליפים לברננקי: לארי סאמרס, ג'נט ילין ודונלד קוהן. מאחוריהם במירוץ נמצאים רוג'ר פרגוסון ואלאן בליינדר.

ואולם, אחד העיתונאים הבכירים ב"וושינגטון פוסט", נייל אירווין, טוען שאובמה צריך לחפש במקום אחר לגמרי ומציע את הפרופ' סטנלי פישר, מי שכיהן עד לאחרונה כנגיד בנק ישראל, לתפקיד.

"בין אם מחפשים מצוינות אקדמית, ניהול משברים או ניסיון בבנקים מרכזיים - הרזומה של פישר יותר ממעולה. הוא עשה עבודה וירטואוזית בהובלת בנק ישראל והיה מספר 2 בקרן המטבע הבינלאומית", כותב אירווין.

פישר, שהיה הפרופ' שהדריך את ברננקי בעבודת הדוקטורט שלו, גם אהוב ומכובד בקהילת הבנקאים המרכזיים ומנהיג אינטלקטואלי בקרב קבוצת הגברים והנשים שמובילים את הכלכלה העולמית.

למעשה, כותב אירווין פישר היה מנטור לרבים מהם. הוא יעץ ליו"ר הנוכחי בן ברננקי ולנגיד ה-ECB מאריו דראגי.

אם אובמה חושב שהפדרל ריזרב צריך להמשיך להיות מנוהל כפי שהוא היום אז ילין או קוהן הם המועמדים המתאימים. אבל, אם רוצים להביא חשיבה חדשה ושונה לבנק המרכזי, פישר הוא המועמד המתאים על רקע האתגרים העומדים בפני הכלכלה האמריקאית. אם אובמה ימנה את פישר, הוא יאותת שצריך חשיבה מחודשת על דרך פעולתו של הפד.

פישר אמנם נחשב ל"זר" בקרב חלק מקובעי המדיניות בארה"ב אולם הוא אזרח אמריקני לכל דבר ועניין ושהה שנות דור בארה"ב. קשה להאמין שהוא יכניס לשיקולי המדיניות המונטיארית שלו מחשבות על ההשלכות האפשריות על המשק הישראלי, אומר אירווין.