יועץ לוועדת טירקל: התקבלו תלונות על בלכר, אקשטיין ומדינה

(עדכון) - אריה זוהר, המשנה למזכיר הממשלה המייעץ לוועדת טירקל, בדיון שנערך בוועדת הכספים על בחירת הנגיד הבא: "הגיעו מידעים המצריכים בדיקה, לגבי כל אחד משלושת המועמדים הנוכחיים"

ועדת טירקל בודקת תלונות על שלושת המועמדים לנגידות: לאחר סאגת הסרת מועמדותם של הפרופ' יעקב פרנקל והפרופ' ליאו ליידרמן לתפקיד נגיד בנק ישראל, מתברר כי גם נגד שלושת המועמדים הנוכחיים - פרופ' מריו בלכר, פרופ' צבי אקשטיין ו-ויקטור מדינה - הוגשו תלונות לוועדת טירקל.

בדיון שקיימה היום ועדת הכספים על רקע אי מינוי הנגיד, חשף היועץ המיוחד לוועדת טירקל, המשנה למזכיר הממשלה ומרכז הוועדה המייעצת למינויים בכירים, אריה זוהר כי לוועדת טירקל "הגיעו מידעים המצריכים בדיקה, לגבי כל אחד משלושת המועמדים הנוכחיים".

זוהר הוסיף כי "הוועדה עוסקת רק בטוהר המידות. אם הוועדה מקבלת תלונות מסוימות מהציבור, תלונה שנועדה להטיל דופי במישהו אז היא פועלת על-מנת לבחון". באשר לפרשת פרנקל עדכן זוהר את חברי הכנסת כי התקיימו ארבעה מפגשים עד שפרנקל הסיר את מועמדותו, "ואז רה"מ מסר את ליידרמן. הוועדה שלחה הטפסים לפרופ' ליידרמן ואז הגיע אליה מכתב לגבי פיטוריו מדויצ'ה בנק ואז כשהוועדה פנתה הוא הסיר את מועמדותו. ואז ראש הממשלה הציע שלושה מועמדים: מריו בלכר, צבי אקשטיין וויקטור מדינה. הוועדה פגשה את שלושת המועמדים ופגשה את ראש הממשלה והוועדה בודקת כעת מידע שהגיע לגבי המועמדים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הודיע שוועדת הכספים תבחן צעדים למניעת הישנות הסאגה לבחירת הנגיד. "לא יתכן שמדינת ישראל מתנהלת כל-כך הרבה זמן ללא היועץ הכלכלי הבכיר ביותר", אמר סלומינסקי. "הימים לא ימים פשוטים מבחינה כלכלית ואנחנו עדיין לא יודעים אם יצאנו מהמשבר העולמי. גם למצב המדיני יש השלכות על המצב הכלכלי ולא יתכן שמדינת ישראל מתנהלת כבר תקופה ארוכה ללא היועץ הכלכלי הבכיר ביותר שלה. מספיק זמן למנות נגיד מהרגע שפישר הודיע שהוא פורש. אנחנו כאן כדי להציע הליך מסודר שיאפשר לעמוד בזמנים למינוי נגיד. ההליך כיום מבזה ולאדם רציני לא כדאי אפילו להיות מועמד. עד שוועדת טירקל מקיימת את הישיבה הראשונה שלה לגבי מועמד הוא כבר פורש. לעיתים נחשפים דברים שאפילו לא קשורים במישרין למועמד, כמו פרטים אודות גרושתו של אחד המועמדים".

סלומינסקי סיפר שנחשף לכתבה, "לפיה קיימת התארגנות שנועדה למנוע מינויים של מועמדים רבים לתפקיד הנגיד, מלבד אנשים התואמים את השקפותיהם". לבסוף סיכם: "יתכן שצריכה לקום ועדת איתור שהיא זו שתבדוק את הכישורים של המועמדים ותביא רשימה של מועמדים המלצה לראש הממשלה. ועדת טירקל תמשיך לבדוק את טוהר המידות".

חברי הכנסת הביעו תסכול מהימשכות סאגת בחירת הנגיד וקראו למנות לאלתר את ממלאת המקום, ד"ר קרנית פלוג.