סוסייטה ז'נרל על סוריה: הנפט עלול לזנק ל-150 דולר

סוסייטה ז'נרל מציירת תרחיש אזורי לתקיפה מערבית בסוריה והאפשרות שהדבר יביא לשיבושים באספקת הנפט מעיראק והסביבה

המתיחות עם סוריה עולה ככל שהימים עוברים וההתקפה האפשרית של ארה"ב ובעלות בריתה מתקרבת, ובד בבד עולים מחירי הנפט. סוריה היא לא שחקנית מרכזית בשוק הנפט העולמי, אך קרבתה לאיראן ועיראק והחשש מזליגה של הלחימה מעלים את החשש לתרחיש כזה.

מייקל וויטנר מסוסייטה ז'נרל כתב מסמך בנוגע לנושא, ומציין כי סוריה אכן אינה שחקנית מרכזית בשוק הנפט, אך האלימות הגואה בעיראק יחד עם התקרבות מועד התקיפה האפשרית באזור הם הגורמים לעלייה במחירי הנפט.

"הדאגה הגדולה שלנו היא עיראק", כותב וויטנר. "הקונפליקט הסוני-שיעי בסוריה מקביל לזה בעיראק, והאלימות בעיראק הגיעה לשיאים שלא נראו מאז 2008". וויטנר מציין כי צינורות הגז מעיראק לטורקיה מותקפים פעם אחר פעם, ויש חשש כי הדבר יזלוג לכיוון סוריה. "איראן, בעלת הברית היחידה של סוריה באזור, יכולה לבחור להגביר את התקיפות הללו על מנת לפגוע בכלכלות המערב על ידי עלייה במחירי הנפט", לדבריו.

תרחיש הבסיס של וויטנר הוא מחיר של 125 דולר לנפט מסוג ברנט, כשבימים הקרובים לדעתו נראה עלייה של 5-10 דולר, "בין אם בציפייה לתקיפה או בתגובה לכותרות שתחילת התקיפה תביא. בתרחיש הבסיס אנחנו מניחים שתקיפה תחל בשבוע הבא. אם זה יקח זמן רב יותר, ולא יהיו סימנים לתקיפה קרובה, העלייה במחירי הנפט כתוצאה מהמצב בסוריה תתחיל לחלוף".

תרחיש הקיצון של וויטנר הוא 150 דולר לחבית, וזה במקרה של לחימה רצינית באזור שתגרום לשיבושים באספקת הנפט מעיראק והאזור.