ר"מ בריטניה: לא תהיה תקיפה בסוריה לפני השבוע הבא

לוח הזמנים שקובעים הבריטים מרחיק כנראה את מועד התקיפה: המתנה ליציאת פקחי האו"ם מסוריה בשבת ודיון נוסף בפרלמנט בעקבות הממצאים ■ מועצת הביטחון תתכנס הערב שוב, אובמה יתדרך חברי קונגרס

אזרחים בישראל, בסוריה ובכל העולם שואלים את עצמם שאלה אחת בימים האחרונים: מתי יתקוף המערב בסוריה. אם אמש זה עוד נראה קרוב, הערב כבר מסמנת בריטניה את העיכוב - לא לפני יום ראשון.

הפרלמנט הבריטי דן בשעות האחרונות באפשרות לתקיפה בסוריה. "לא תתבצע כל פעולה בשטח סוריה בטרם יעזבו הפקחים את המדינה וידווחו על ממצאים למזכ"ל האו"ם", הבהיר ראש הממשלה דיוויד קמרון בדיון. אחרי שידווחו הפקחים על מסקנותיהם, יתכנס הפרלמנט הבריטי לדיון נוסף. משמעות לוח הזמנים הזה היא שמתקפה תצא לדרך רק בשבוע הבא.

עם זאת, ישנם דיווחים שונים שלפיהם פקחי האו"ם יעזבו את דמשק כבר מחר, מה שעשוי לקצר במעט את לוח הזמנים.

מועצת הביטחון צפויה להתכנס הלילה לדיון נוסף בנושא. עוד הלילה ייערך תדרוך מיוחד לחברי הקונגרס האמריקני בנוגע למצב בסוריה ולהתפתחויות לקראת תקיפה אפשרית. בתדרוך ישתתפו בכירי מערכת הביטחון והמודיעין האמריקנית בהם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה, סוזן רייס וראש שירותי המודיעין ג'יימס קלאפר.

במהלך הדיון בפרלמנט הבריטי הביע קמרון את התנגדותו הנחרצת לתקיפה נגד משטרו של בשאר אסד "ללא רוב מוחץ במועצת הביטחון של האו"ם". "יהיה זה בלתי יתואר לתמוך במהלך צבאי בסוריה אם ישנה התנגדות גורפת במועצת הביטחון של האו"ם", אמר קמרון לחברי הפרלמנט.

מוקדם יותר שוחחה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא רוסיה פוטין, ודחקה בו לתמוך במועצת הביטחון של האו"ם בתגובה "מהירה" ובינלאומית למלחמת האזרחים בסוריה. עם זאת, השניים הבהירו כי הם חושבים שהקונפליקט יכול להיפתר בדרכים פוליטיות.

צרפת: "יש למצוא פתרון פוליטי"

נשיא צרפת פרנוסאה הולנד אמר היום כי יש למצוא פתרון פוליטי לנעשה במדינה. הולנד אמר בשיחה עם כתבים כי "צריך לגבש פתרון פוליטי, אבל זה יכול לקרות רק אם הקהילה הבינלאומית יכולה לשים סוף להסלמה באלימות בסוריה, שהמתקפה הכימית שבוצעה בדמשק היא רק דוגמה לה, ואם תהיה תמיכה טובה יותר באופוזיציה לאסד".

"יש לעשות הכל בשביל פתרון, אך זה ייקרה רק אם הקואליציה הסורית (ארגון אופוזיציה) מסוגלת להוות אלטרנטיבה עם הכוח הנדרש, בעיקר מצבאה", הוסיף לאחר שנפגש עם ראש הקואליציה הלאומית הסורית, שנחשב לאחד מארגוני האופוזיציה המרכזיים המתנגדים לאסד.