התחלות הבנייה צנחו ב-26% ברבעון השני ל-8,797 דירות

במשרד השיכון מסבירים את הירידה בהתחלות הבנייה במחסור הקיים בידיים עובדות בענף וכן בסחבת של הרשויות המקומיות בהוצאת היתרי בנייה ■ "נפעל להגברת קצב שיווקי הקרקעות למגורים; על הרשויות המקומיות להיערך לכך"

בכירי ענף הנדל"ן מדברים ללא הרף על מצוקת ההיצע הקשה שגורמת להמשך עליית מחירי הדירות, ונתונים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים כי המצב אינו במגמת שיפור. על-פי הנתונים, התחלות הבנייה ברבעון השני של 2013 צנחו בכ-26% בהשוואה לרבעון הקודם ובכמעט 20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מדובר בירידה משמעותית שמתבטאת היטב במספרים היבשים; ברבעון השני של 2013 החלה בנייתן של 8,797 יחידות דיור בלבד כאשר ברבעון הקודם עמד נתון זה על כמעט 12 אלף יחידות דיור.

היקף התחלות הבנייה ברבעון אותו סקרה הלמ"ס בסקירה הנוכחית הוא נמוך מאוד גם ביחס לשנים האחרונות כאשר מאז מחצית 2009, למעט מקרה חריג אחד ברבעון השלישי של השנה שעברה, לא ירדו התחלות הבנייה אל מתחת לרף 9,000 יחידות הדיור החדשות שבנייתן החלה.

בפילוח על-פי סוג הבנייה עולה כי הירידה המשמעותית ביותר בהיקף התחלות הבנייה התרחשה בבנייני רבי קומות (בניינים בני 3 קומות ויותר). כך, ברבעון השני של 2013 החלו להיבנות 5,037 דירות בבניינים אלו לעומת 7,656 דירות ברבעון הקודם ו-6,727 דירות ברבעון המקביל אשתקד.

בעוד נתוני התחלות הבנייה נמצאים בשפל, נתוני גמר הבנייה זינקו לשיא של חמש השנים האחרונות כאשר ברבעון השני של 2013 הסתיימה בנייתן של מעט יותר מ-11 אלף דירות חדשות. זאת, כאשר בכל הרבעונים הקודמים מאז תחילת 2008 עמד נתון זה על 7,000-10,000 דירות ברבעון.

משרד השיכון: נגביר את קצב שיווקי הקרקעות

במשרד השיכון מסבירים את הירידה בהתחלות הבנייה במחסור הקיים בידיים עובדות בענף וכן בסחבת של הרשויות המקומיות בהוצאת היתרי בנייה.

"מספר הדירות המצויות בבנייה פעילה הגיע בשנת 2013 לשיא של 16 שנים ועמד בסוף הרבעון השני על כ-87.3 אלף דירות", נמסר ממשרד השיכון. "דווקא לאור הנתון החיובי של מספר הדירות הגבוה בבנייה פעילה בשנת 2013 והיקף העבודה המשמעותי, בולט המחסור בידיים עובדות בענף שמהווה חסם להמשך הגדלת התחלות הבנייה.

"בנוסף, התחלות הבנייה משקפות את היקף פעילות הרשויות המקומיות בהוצאת היתרי בנייה. הירידה והעיכובים בקבלת היתרים גורמת יחד עם המחסור בידיים עובדות בענף, לירידה בהתחלות הבנייה.

"בכדי להגדיל את התחלות הבנייה, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל יפעלו להגברת קצב שיווקי הקרקעות למגורים ועל הרשויות המקומיות להיערך לכך. זאת, לצד פעילות להשלמת המהלכים להגדלת מספר הידיים העובדות וטיפול בחסמים נוספים כמו מצוקת האשראי לנדל"ן".