מלחמות? מחלות? התיירים זורמים לאפריקה, ואיתם המלונות

הצמיחה המהירה ביותר היא מדרום לסהרה ■ והנה כמה מספרים לדוגמה: ברבעון הרביעי של 2012, תעריף הלינה הממוצע במלונות של רשת סטארווד הוטלס באפריקה ובמזרח התיכון היה 209.87 דולר, והרווח לחדר היה 136.69 דולר

רשתות המלונות מריוט אינטרנשיונל, סטארווד הוטלס אנד ריזורטס והילטון וורלדווייד פונות בימים אלו לאפריקה, שהמעמד הבינוני העולה שלה והעלייה בנסיעות מתדלקים את פיתוח המלונאות המהיר בעולם כיום.

מריוט העלתה את מספר חדרי המלון שהיא מתכננת ביבשת השחורה ב-55% מהשנה שעברה. בסטארווד, ההכנסות לחדר באפריקה ובמזרח התיכון הן הגבוהות ביותר בעולם. מלון טרנסקורפ הילטון אבוג'ה בבירת ניגריה מניב דמי ניהול מהגבוהים ביותר בעולם לרשת הילטון, כך לפי חברת הייעוץ וו. הוספיטליטי.

משקיעים בבתי מלון, וגם זכיינים, שגילו שהצמיחה בשווקים הבוגרים בארה"ב ובאירופה איטית, מרחיבים את פעילותם באפריקה. יבשת זו נהנית מתנופת מסחר בהשוואה למדינות כמו סין, ומעלייה בביקוש לשירותים כמו לינות ואכסון. יותר ממחצית ממדינות אפריקה ייהנו כנראה מצמיחה כלכלית שנתית של 5% ויותר עד 2016, לפי חטיבת המידע של השבועון אקונומיסט, EIU.

"המעמד הבינוני באפריקה גדול כמעט כמו מספר תושבי רוסיה וברזיל ביחד", אומר חסן אחדב, סגן נשיא סטארווד לאפריקה והאוקיינוס ההודי. "הפריחה באפריקה שמדרום לסהרה מושכת כישרונות עסקיים מהעולם העשיר".

האזור הזה כולל את קניה וטנזניה במזרח היבשת, ניגריה במערב, אנגולה בדרום-מערב ודרום אפריקה ובוצואנה בדרום.

האורבניזציה באפריקה נובעת מהאוכלוסייה הצעירה יחסית, אומר טרבור וורד, מנהל בוו. הוספיטליטי, שמסתמך על נתוני קרן המטבע הבינלאומית. המעבר של אנשים בגיל העבודה לערים הגדיל את אוכלוסיית הערים ביבשת ל-40% מכל התושבים, בהשוואה ל-30% בלבד בהודו.

הגיל החציוני באתיופיה ובניגריה הוא 18, לעומת 37 בארה"ב וכמעט 46 בגרמניה וביפן, לפי נתוני הסי.איי.אי. ל-49 ערים אפריקניות יש אוכלוסייה של יותר ממיליון תושבים, ולחמש ערים אוכלוסייה של יותר מ-7 מיליון בני אדם.

המגמות הדמוגרפיות הללו, ביחד עם העלייה ביצוא נפט ומינרלים ממדינות כמו ניגריה ואנגולה, מעלים את הביקוש המקומי והבינלאומי למלונות, אומר אחדב. "בתי ספר לעסקים, כולל לונדון ביזנס סקול, מצטרפים למשחק ומציעים סמינרים וקורסים מיוחדים על אפריקה. מבחינת סטודנטים רבים, אפריקה מזכירה את הודו או סין לפני עשר שנים".

קמפינסקי בקניה

הצמיחה המהירה ביותר היא מדרום לסהרה. הבנייה המתוכננת של חדרי מלון בניירובי, קניה, גבוהה השנה ב-23% ביחס לשנה שעברה, והיא כוללת גם בנייה של רשת מלונות היוקרה קמפינסקי. בצפון אפריקה, שהיא שוק תיירות ונסיעות בוגר יותר עם אתרים כמו מרוקו ומצרים, הקמת חדרי המלונות עלתה רק ב-9%.

באזור האסיאני-פאסיפי, לשם השוואה, יש גידול של 8.5% בתכנון הקמת מלונות, ובאירופה מדובר על 4%, לפי חברת המחקר STR מהנדרסונוויל, טנסי.

הגידול במספר התיירים הזרים במזרח ובדרום אפריקה מגדיל גם הוא את הביקוש לחדרי מלון. ברואנדה, ההכנסות מתיירות יעלו כנראה ל-440 מיליון דולר בשנה הבאה מ-317 מיליון דולר שחזויים השנה, לפי מועצת הפיתוח הלאומית במדינה זו.

ההכנסות מתיירות בקניה צפויות לעלות השנה ליותר מ-100 מיליארד שילינג (1.15 מיליארד דולר) מ-96 מיליארד שילינג ב-2012, מסרה רשות התיירות הקנייתית. בדרום אפריקה עלה בשנה שעברה מספר התיירים הנכנסים לשיא של 9.19 מיליון, בין היתר הודות לגידול במספר המבקרים מאסיה.

"בכל הנוגע לאפריקה, אנשים רבים נוטים להתמקד בהיבטים השליליים", אמר וורד מחברת וו. הוספיטליטי, "אבל כבר אין הזדמנויות גדולות לבניית מלונות חדשים בשווקים המפותחים כמו אירופה וארה"ב. אפריקה נתפסת כחלל גדול על המפה, שבו הרשתות זקוקות לנוכחות".

שבע מעשר המדינות מהירות הצמיחה ביותר בעולם בחמש השנים הבאות צפויות להיות מאפריקה, והצמיחה הממוצעת ביבשת צפויה לעקוף את אסיה, לפי נתוני קרן המטבע העולמית.

בצפון אפריקה, ההכנסות לחדר זמין במלון, מדד ענפי של שמשקף תפוסה ותעריפי לינה, עלו בינואר-מאי השנה ב-16% ביחס לתקופה המקבילה ב-2012 - הגידול המהיר ביותר אחרי דרום-מזרח אסיה מבין 15 האזורים העולמיים שאחריהם עוקבת חברת STR.

תחרות מוגבלת, שמאפשרת למלונות לגבות מחירי לינה גבוהים, ביחד עם עלויות עבודה נמוכות, מייצרת רווחיות גבוהה בענפי האירוח.

הילטון היא אחת הרשתות הגדולות ביותר באפריקה. לחברה זו שבבעלות חברת ההשקעות בלקסטון גרופ, יש את המספר הגבוה ביותר של חדרים מתוכננים באפריקה - 6,230 ב-23 מלונות, עלייה של 84% ביחס לכמות החדרים שתוכננה בשנה שעברה.

הילטון מתכננת להשיג בסופו של דבר נוכחות בכל ערי המפתח באפריקה, אומר רודי יאגרסבאכר, נשיא הרשת באזור זה. השנה חנכה הילטון את המלון השני שלה באלכסנדריה, מצרים, הילטון אלכסנדריה קורניש, עם בריכת שחייה ענקית שסמוכה לחוף הפרטי שלו.

באבוג'ה בירת ניגריה, מחסור במלונות פאר ביחד עם הגידול בביקוש, מאפשר להילטון לגבות יותר מ-400 דולר ללילה על חדריו, והרשת נהנית כתוצאה מכך שדמי ניהול שהם מהגבוהים בעולם. "טרנסקורפ הילטון אבוג'ה הוא המלון המוביל בבירה הניגרית, עם 670 חדרים ומרכזי הכנסים והאירועים הגדולים במדינה", אומר יאגרסבאכר.

גרופ דה לובר, שבבעלות חברה אחות של סטארווד קפיטל גרופ, מתכננת השנה 2,290 חדרי מלון באפריקה, יותר מפי שניים מהכמות שתכננה בשנה שעברה. לובר היא הבעלים של מותגי יוקרה כמו מלונות קונקורד, שיש לו שני אתרים במצרים. החברה מתכננת 17 מלונות באפריקה.

רשת מריוט - רשת המלונות הבורסאית הגדולה בארה"ב, מתכננת 3,900 חדרים ב-22 מלונות באפריקה. בנובמבר האחרון היא הסכימה לפתוח מלון של 150 חדרים בלאגוס, ניגריה. במאי 2012 היא הודיעה שתנהל שני מלונות באתיופיה, שייבנו על ידי חברת בנייה מקומית, סאנשיין קוסטרקשן.

400 דולר ללילה

תעריף הלינה הממוצע במלונות של רשת סטארווד הוטלס באפריקה ובמזרח התיכון היה 209.87 דולר, והרווח לחדר היה 136.69 דולר, ברבעון הרביעי של 2012, לפי דיווחי הרשת. הנתונים היו הגבוהים ביותר מבין חמשת האזורים שבהם פועלת הרשת בעולם.

סטארווד, שמתכננת לפתוח מלון סיינט רג'יס חדש בקהיר במארס 2015, מתכננת להגדיל את מספר מלונותיה באפריקה מ-38 ל-50 עד 2016.

"ראיתי סינים מעודדים בסיור האחרון שלנו בדרום אפריקה, אנגולה, ניגריה וגאבון", אמר מנכ"ל הרשת הזו, פריץ ואן פסכן, למשקיעים בפברואר השנה. "אפריקה היא האזור שנשאר מאחורי הפיתוח העולמי ב-20 השנים האחרונות, אבל אנחנו רואים שזה משתנה".

ניגריה, המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, תעקוף כנראה את דרום אפריקה ככלכלה הגדולה ביותר ביבשת, אומר וורד. כבר כיום, הביקוש לחדרי מלון עולה בהרבה על ההיצע בכמה מקרים. בטנזניה לא יכלו הייאט ריג'נסי, קלימנג'רו ודאר א-סלאם סרינה בעיר הבירה להיענות לכל ההזמנות במהלך סיורו האחרון של הנשיא ברק אובמה באפריקה.

הקשיים: הפיכה, אי יציבות פוליטית ותחרות עזה

באפריקה לא חסרים קשיים למלונאים. לא כל מדינות היבשת צומחות באותו קצב, והיעדר פעילות כלכלית או אי יציבות פוליטית משפיעים על כמה אזורים. הדוגמה המובהקת היא מצרים, שהתיירות אליה נפגעה קשות מהדחת הנשיא מוחמד מורסי בתחילת יולי. התפוסה במלונות המצרים בשנה שהסתיימה במאי הייתה עמדה על 52%, ובחריין רשמה את התפוסה הנמוכה ביותר, 49%.

הצמיחה הכלכלית בקניה הייתה כמעט אפסית ברבעון הראשון השנה מפני שעסקים חששו מתרחיש של אי יציבות פוליטית לפני הבחירות שהיו במדינה. "יש באפריקה 54 מדינות", אומר וורד. "וביניהן המון מדינות קטנות, ללא גישה לים ועם מעט משאבי טבע. הביקוש למלונות במדינות כאלה לא יהיה אף פעם גדול כמו במדינות חופים עשירות במחצבים".

רשת היאט, שמפעילה באפריקה שישה מלונות מהמדרג הגבוה ובונה עוד שניים במרוקו, מדווחת על "תחרות עזה" בין הרשתות על הזדמנויות טובות. הרשת מתכננת לפתוח בית מלון בערים כמו לאגוס, ניירובי, אדיס אבבה, אקרה (גאנה) וקייפטאון כדי למשוך את בסיס הלקוחות שלה בסין.

"אנשי עסקים מסין נוסעים יותר ויותר בשל התרחבות ההשקעות שלהם, והון סיני רב זורם לאפריקה", אומר מנהל שלוחת הייאט במזרח התיכון ואפריקה, פיטר נורמן. "על ידי בניית העדפה להייאט בקרב אנשי עסקים סינים בארצם, אנחנו מעודדים אותם להתאכסן במלונות הרשת גם כשהם בחו"ל".