החלו העיצומים במערך המשכנתאות של הבנק הבינלאומי

לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" על כוונת הוועד לפתוח בעיצומים במערך המשכנתאות - ומאז עלה היקף הפניות למערך המשכנתאות ב-40% ■ יו"ר הוועד: "להנהלת הבנק ובעל הבית לא אכפת מלקוחות הבנק"

מחריף סכסוך העבודה של ועד פקידי הבנק הבינלאומי : החל מהיום (א') ועד להודעה חדשה פקידי הבנק המשתייכים למערך המשכנתאות שובתים. בבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, מדגישים כי השביתה היא של הפקידים, וכי מערך המשכנתאות יהיה רשמית פתוח וינהלו אותו העובדים המשתייכים לוועד המנהלים. למרות שרשמית מערך המשכנתאות יעבוד, אין ספק שמדובר בשיבושים משמעותיים, הואיל וועד הפקידים מהווה כשני שלישים מסך העובדים.

לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" על כוונת הוועד שבראשות חנוך ליבנה לפתוח בעיצומים במערך המשכנתאות בעת הקרובה. לפי הערכות, מאז הפרסום עלה היקף הפניות למערך המשכנתאות ב-40%, משום שלקוחות ביקשו לסיים תהליכים לפני התחלת השיבושים.

"להנהלת הבנק ובעל הבית לא אכפת מלקוחות הבנק. כלל הפעולות הארגוניות שנקטנו בעת האחרונה היו מדודות מתוך הרצון שלנו לא לפגוע בלקוחות. לצערנו, הוחלט שלא לנהל עמנו משא ומתן ענייני אלא לנסות למסמס את המאבק", מסר ליבנה.

מהבנק הבינלאומי נמסר: "עילות הסכסוך מופרכות, וחסרות הצדקה בעיקר לאור תנאי העסקה של פקידי הבנק הנהנים מקביעות, העלאת שכר קבועה של 5.8% בשנה, בונוסים והטבות רבות. ללקוחות נדגיש, כי המנהלים ומורשי החתימה בבנק, כ-900 עובדים שאינם בסכסוך, עובדים כרגיל וממשיכים לתת שירות לקהל גם במערך המשכנתאות שימשיך לפעול ולשרת את לקוחותיו".

נציין כי בבנק הבינלאומי, כלל פעילות המשכנתאות של הקבוצה מרוכזת בבנק הבינלאומי עצמו. פעילות זו מספקת שירותים גם לחברות-הבנות (מסד, פאג"י, אוצר החייל ויובנק). עם זאת, על פי הסכמי העבודה גם בעת שביתה מחויב ועד העובדים לתת שירות לחברות-הבנות של הבנק, וישאיר תורנים שיעשו זאת. נוסף על כך, ארגון העובדים יקים ועד חריגים, ויעניק טיפול גם ללקוחות הבנק הבינלאומי, שנזקקים לטיפול בהול.

לפני 4 חודשים הוכרז סכסוך עבודה בין ועד הפקידים להנהלת הבנק בראשות סמדר ברבר צדיק, שנושאו המרכזי הוא עומס העבודה, והדרישה להגדלת כוח האדם בסניפים. הצדדים צפויים להיפגש שוב ביום שלישי השבוע.

מאז הכרזת הסכסוך ננקטו צעדים מתונים יחסית, שכללו השבתה נקודתית של סניפים למשך כמה שעות. כמו כן שבתו כלל העובדים למשך יום אחד. כעת מדובר בהחרפה של הצעדים. ליבנה לא בחר סתם להשבית את תחום המשכנתאות. שיבושים לאורך זמן בפעילות זו עלולים להסב נזק לבנק.

הסיבה לכך היא שבניגוד לפעילות אחרת, שבה הלקוח שבוי של הבנק, בתחום המשכנתאות יש תחרות אמיתית, ושיבושים חריפים לאורך זמן עלולים לגרום לנזק עסקי לבנק.

שוק המשכנתאות נמצא בגאות, ובחודשים האחרונים נלקחות משכנתאות חדשות בהיקף של 4-5 מיליארד שקל מדי חודש. בבנק הבינלאומי נלקחות משכנתאות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה, ונתח השוק של הבנק עומד על כ-7%.