לאחר המכירה: ירידה חדה בהכנסות אליאנס

הרווח הרבעוני זינק ב-73% כתוצאה ממכירת קרקע

רווח הון של יותר מ-9 מיליון דולר שרשמה חברת הצמיגים אליאנס ממכירת קרקע בחדרה, שם ממוקם המפעל שלה, סידר לה זינוק של פי ארבעה ברווחי הרבעון השני, לכ-13.5 מיליון דולר. רווחי החברה במחצית קפצו מאותה הסיבה ב-73%, לכ-21 מיליון דולר. מכירת הקרקע סייעה לאליאנס להתגבר על חולשה משמעותית בפעילותה השוטפת.

פעילות זו נפגעה ממכירת החברה הבת אליאנס שיווק ב-2012 לידי קבוצת כסלו, מפיצת צמיגי קונטיננטל בישראל, תמורת כ-20 מיליון דולר. הפגיעה בפעילות נגרמה גם מחולשה כללית בשוק הצמיגים העולמי - מגמה שאיתה תצטרך להתמודד כעת קרן KKR, שחתמה בחודש מארס האחרון על עסקה לרכישת השליטה באליאנס.

במסגרת העסקה רכשה KKR את מניות השליטה בחברת ATG, המחזיקה באליאנס ובחברות צמיגים נוספות, לפי שווי של חצי מיליארד דולר. 75% ממניות ATG רכשה KKR מידי קרן הפרייבט אקוויטי Warburg Pincus ועוד 15% מידי אנשי עסקים הודים.

חלק ניכר מהשווי בעסקה יוחס למפעלי אליאנס בישראל ובארה"ב, ולצד אליאנס החזקתה העיקרית של ATG היא מפעל צמיגים בהודו.

צניחה של 84% במכירות בישראל

בסיכום רבעוני נחלשו מכירות אליאנס ב-28% ל-89.5 מיליון דולר, ובמחצית השנה ירדו המכירות ב-22% ל-193 מיליון דולר. פילוח ההכנסות ברבעון מראה על צניחה של 34% במכירות בשוק האירופי, ל-31 מיליון דולר, ועל היעלמות כמעט מוחלטת של המכירות בישראל, שבעקבות מכירת פעילות השיווק ירדו ב-84% ל-1.5 מיליון דולר.

גם שוק הפעילות העיקרי של אליאנס, צפון אמריקה, מפגין חולשה, עם שחיקה של 17% במכירות ברבעון, ל-54 מיליון דולר. במחצית השנה המגמות דומות - ירידה של 24% במכירות באירופה, 84% בישראל ו-14% בצפון אמריקה.

השחיקה בהכנסות באה לידי ביטוי גם בנסיגה של 20%-24% ברווח הגולמי ברבעון השני ובמחצית, שעמד על 20 ועל 43 מיליון דולר בהתאמה.

צבר ההזמנות של אליאנס צנח בסוף הרבעון השני ב-50% ביחס לרבעון המקביל, לכ-19 מיליון דולר, ובחברה מייחסים חלק מהירידה בצבר לירידה בביקושים, וחלק נוסף "להתייעלות בייצור, שהביאה לשיפור במועדי האספקה".

אליאנס מייצרת ומוכרת צמיגים בעיקר לכלים המשמשים בחקלאות, בתעשייה ובעבודות עפר, בעשרות מדינות ברחבי העולם וגם בארץ, רובם תחת המותג אליאנס וחלקם תחת שמות מותג אחרים. בדרך כלל לקוחותיה הם מפיצים מקומיים גדולים, המשווקים את הצמיגים באזורי הפעילות.

החברה נסחרת בבורסה באמצעות סדרת אג"ח בשווי של כ-135 מיליון שקל, שהתשואה עליה עומדת על כ-3%.