חומק מלספק תשובות

שאלות שהגיע הזמן שנקבל עליהן תשובות משר האוצר

יאיר לפיד הוא שר האוצר כבר הרבה יותר ממאה ימים. זה אומר שימי החסד שלו חלפו - וגם שהשאלות שישראלים רבים היו רוצים להפנות אליו הולכות ונערמות. לפיד מצליח לייצר מצג של מי שמתנהל באופן שקוף ונגיש לציבור: הוא כל הזמן בפייסבוק ולאחרונה אפילו התראיין, ובכל זאת יש תחושה שהוא חומק מלספק תשובות רציניות. לרגל החג, מוגשות כאן ח"י שאלות לשר האוצר, שנדמה שהציבור זכאי לקבל תשובות מנומקות עליהן. אפשר להרכיב רשימה של כמה מאות כאלה, אבל צריך להתחיל ממשהו:

האם אתה יודע מה באמת קרה ליעקב פרנקל בנמל התעופה בהונג-קונג? האם לאור מה שידוע לך הוא היה ראוי לכהן כעת כנגיד בנק ישראל?

בניגוד להסבריך בנוגע לקיצוץ בקצבאות הילדים, ב-83% מהמשפחות שספגו את הקיצוץ יש עד שלושה ילדים. מה יש לך לומר לרבבות המשפחות שבהן שני בני-הזוג עובדים, ולמרות זאת הקיצוץ העמוק בקצבאות דרדר אותן לעבר קו העוני?

האם אתה מרגיש בנוח עם העובדה שקצבאות הילדים בישראל, על-פי נתוני הביטוח הלאומי, הן מהנמוכות במערב? באוסטריה, פינלנד, גרמניה, שבדיה ואירלנד מקבלים כמעט פי 5 עבור כל ילד לעומת ישראל. האם יש משהו שאנחנו יודעים שבמדינות האלה לא הבינו?

האם יש אמת בפרסומים האחרונים על כך שמערכת הביטחון עתידה לקבל בחזרה את מיליארדי השקלים שקוצצו ממנה בתקציב שהעברת? האם אתה תומך בכך? אם כן - איך זה מתיישב עם ההבטחות שלך על שינוי מהותי בסדר העדיפויות?

האם תומר שרון וסופיה טרוטוש-ארגמן, שדיווחו השבוע על כך שעישנת גראס בחברתם, משקרים במצח נחושה? אם כן, האם בכוונתך לתבוע אותם? אם לא - למה אתה מתעקש לשקר שוב ושוב בנושא הזה?

מדוע אתה ורעייתך נפגשתם לאחר הבחירות עם שלדון אדלסון ורעייתו? מי יזם את הפגישה ומה היה תוכנה?

בכנס שנערך ערב הבחירות ובו הצגת את הפוסטר עם איור הפצצה המפורסם, מתחת ביקורת קשה על הממשלה שמעלה את מחירי החשמל והדלק. מאז, הם רק המשיכו לעלות. האם ייתכן שניהלת קמפיין בחירות על נושאים שלא היה לך מושג בהם?

אתה חוזר וטוען שכשנכנסת לתפקידך באוצר גילית עומק גירעון שלא ידעת קודם לכן על קיומו, אבל היקף הגירעון פורסם בתקשורת שוב ושוב לפני הבחירות. האם אתה קורא עיתונים?

כמעט בכל סטאטוס או נאום שלך מתגלות טעויות עובדתיות מביכות. מה זה מעיד עליך?

שיעור ההשתתפות הממשלתית בהוצאה הציבורית על בריאות יורד בהתמדה בשני העשורים האחרונים, בניגוד למגמה ברוב המדינות המפותחות. האם אתה מתכוון לשנות את המגמה?

איך מתיישבות ההצהרות שלך על תמיכה בשלום על בסיס "שתי מדינות" עם בחירתך לכרות ברית פוליטית עם מפלגת ימין שרואה במפעל ההתנחלות ערך עליון ומסרבת לכל פשרה על הארץ?

מה דעתך על כך שהממשלה שאתה מכהן בה ממשיכה לבנות במרץ בשטחים הכבושים תוך כדי ניהול המו"מ? האם הבנייה בהתנחלויות מקדמת לדעתך את הסיכוי להגיע להסדר עם הפלסטינים?

כשבוע לפני הבחירות כתבת בדף הפייסבוק שלך: "עם יד הלב - מה עם ההתנחלויות? האם המיליארדים שהולכים על כבישים חדשים להתנחלויות מבודדות מחוץ לגושי היישובים הם לא חלק מהבעיה? האם גדוד מילואים ששומר על 3 משפחות במאחז בלתי חוקי אינו ניצול פוליטי של משאבי המדינה? ההתנחלויות ביהודה ושומרון הן עוד סקטור סחטני שלוקח את כספו של מעמד הביניים רק כי הוא יכול".

מה עשית כשר אוצר כדי לשנות את המצב הזה? האם קיצצת בתקציבים להתנחלויות בכלל ולהתנחלויות מבודדות בפרט?

אם המו"מ עם הפלסטינים יתקדם, סביר להניח שבשלב מסוים השר נפתלי בנט יאיים לפרוש מהקואליציה. האם במצב כזה תישאר נאמן לברית איתו או להתקדמות במו"מ?

מה בכוונתך לעשות בקשר למיקום ישראל בצמרת מדד האי-שוויון העולמי (ג'יני)? איך אתה מתכוון לצמצם את הפערים בחברה? האם יש לך תוכנית מסודרת בנושא?

במצע של "יש עתיד" נכתב שיש לבטל את משרד המדע. במקום לממש את המצע, לקחת את התיק הזה לסיעתך והענקת אותו ליעקב פרי. מדוע?

כחודש לפני הבחירות, ב-25 בדצמבר 2012, אמרת "העלאת המסים הבאה היא הקו האדום שלנו, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות! לא ניתן שתימשך ההתעללות הזו באזרחים היצרנים". בפועל, לאחר שנכנסת לתפקידך העלית מסים. מדוע שנאמין לך כשאתה מבטיח עכשיו ש"בעוד שנה-וחצי המצב יהיה הרבה יותר טוב?".