החלון נסגר, אפשר להתחיל לספור את הכסף

כ-2.1 מיליארד אירו הוציאו 5 הליגות הבכירות על רכישת שחקנים הקיץ, במה שהפך לחלון השני הכי יקר בהיסטוריה; אנגליה שוב הפציצה ■ סיקור נרחב

2.1 מיליארד אירו. זהו הסכום הכולל המוערך שהוציאו הקיץ 98 המועדונים בחמש ליגות הכדורגל הבכירות של אירופה (אנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד ואיטליה) על רכישת שחקנים חדשים. כך עולה מנתונים ראשוניים שמנפק אתר transfermarkt, עם סגירת חלון ההעברות הלילה (בין שני לשלישי).

מדובר על עלייה פנטסטית של כ-30% לעומת הסכומים שהוציאו בליגות הבכירות בחלון ההעברות של קיץ 2012. כמו כן, מדובר על החלון השני הכי פורה בכל הזמנים, אחרי זה של קיץ 2007 (בו ההוצאות הגיעו לכדי 2.2 מיליארד אירו).

אז מה היה לנו הקיץ? מי השחקנים הכי יקרים שעברו בכל ליגה, מי הבזבזניות הגדולות, מי המרוויחות הגדולות, וכמה כסף התגלגל בשוק ההעברות של הכדורגל האירופי?

אנגליה
סך הוצאות על רכש בקיץ 2013: 746.6 מיליון אירו

כמדי שנה, ריכזה הפרמיירליג את מרבית תשומת הלב של השוק, וכרגיל - היתה זו הליגה האנגלית שקבוצותיה הוציאו את הסכומים היקרים ביותר. הסכום הכולל שהוציאו המועדונים באנגליה הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה של חלון ההעברות של הליגה.

גארת בייל, כוכב טוטנהאם בשנים האחרונות, נמכר לריאל מדריד תמורת סכום הנע בין 91 ל-100 מיליון אירו. הדבר הפך את "הספרס" לשחקנית מרכזית בשוק - וגרם לה לרכוש בהעברה כספית לא פחות משבעה שחקנים חדשים, כולל שניים שנקנו תמורת 30 מיליון אירו כ"א (רוברטו סולדאדו שהגיע מוולנסיה, ואריק לאמלה שהגיע מרומא).

יריבתה העירונית של טוטנהאם, ארסנל, זכתה לביקורות רבות במהלך החלון על העובדה שלא הביאה אף שחקן, למרות מצבה הכלכלי המעולה. בסופו של דבר, ביום האחרון של החלון, שפכו "התותחנים" 50 מיליון אירו על מסוט אוזיל, קשרה של ריאל מדריד. הגרמני הפך להחתמה הכי יקרה בתולדותיה של ארסנל, וגם לשחקן הכי יקר שנרכש על-ידי קבוצת פרמיירליג בקיץ הנוכחי.

מנצ'סטר סיטי סיימה אמנם מוקדם את מסע הרכש שלה, אבל כמו תמיד, הקבוצה של השייח'ים מאבו-דאבי לא השאירה את הכסף בכיס: שפכה 116 מיליון אירו על חמישה טאלנטים חדשים, כשהיקר מביניהם הוא הקשר פרננדיניו (שהצטרף משחטאר דונייצק תמורת 40 מיליון אירו). גם ליברפול ביצעה מתיחת פנים משמעותית כשצירפה שמונה שחקנים חדשים, בסכום כולל של 58.2 מיליון אירו.

ומנצ'סטר יונייטד? היא רושמת את אחד מהחלונות הכי מאכזבים שידעו אוהדיה, כשלמרות הציפייה לסופרסטארים שיינחתו באולד טראפורד, הרי שאלו לא הגיעו, ולאלופה הצטרף רק שחקן משמעותי אחד - מרואן פלאייני מאברטון (נקנה תמורת 32.4 מיליון אירו).

מחוץ לקבוצות הבכירות, בלטו בעיקר קארדיף סיטי (הוציאה 38.1 מיליון אירו בחלון הקייצי) וסאות'המפטון (39.6 מיליון).

ספרד
סך הוצאות על רכש בקיץ 2013: 381.9 מיליון אירו

אחרי שאשתקד המשבר הכלכלי הקשה בספרד והחובות האדירים של הקבוצות הוציאו את העוקץ משוק ההעברות, בקיץ הנוכחי ההוצאות כבר צמחו בסכום של 191%. מן הסתם, היתה זו במיוחד העברתו של גארת בייל שניפחה הפעם את הסכום. בכלל, ריאל מדריד רשמה קיץ גלאקטי במיוחד - עם הוצאות של 163.5 מיליון אירו על רכש (מקום שני באירופה בפרמטר זה אחרי מונאקו הצרפתית, אליה מיד נגיע).

גם ברצלונה רשמה רכישה משמעותית מאוד - ניימאר הברזילאי, שהגיע מסנטוס תמורת 57 מיליון אירו.

עניין אחד מרכזי ששווה לשים לב אליו כשמדברים על השוק הספרדי: הבועה של ברצלונה וריאל. מלבד שני מועדוני הפאר, יתר הקבוצות רשמו יחד רווח של למעלה מ-200 מיליון אירו מהפעילות שלהם בשוק (כלומר, מכרו שחקנים ביותר כסף מאשר קנו אחרים, ככל הנראה מתוך כוונה להשתמש בשוק כדי לצמצם חובות ולהתיישר כלכלית). ההוצאה הנקייה של ברצלונה וריאל בשוק, בקיזוז הכסף שהן קיבלו ממכירת שחקנים, הסתכמה ב-90.9 מיליון אירו.

עד כמה עמוק המשבר הכלכלי בכדורגל הספרדי? מלבד ברצלונה וריאל, אף קבוצה לא רכשה הקיץ אפילו שחקן אחד במחיר הגבוה מ-10 מיליון אירו.

איטליה
סך הוצאות על רכש בקיץ 2013: 380.3 מיליון אירו

בדומה למה שקורה בספרד, גם בסרייה A המצב הכלכלי רחוק מלהיות מושלם, ובהתאם גם ההוצאות של הקבוצות על רכש, שהתיישרו פחות או יותר עם ההכנסות ממכירת שחקנים (שעמדו על 392.7 מיליון אירו). האלופה יובנטוס לא התבלטה באופן מיוחד, עם רכש בשווי 32.1 מיליון אירו. השחקנים היקרים ביותר שהצטרפו ל"גברת הזקנה" הם קרלוס טבז ממנצ'סטר סיטי (9 מיליון אירו) ואנג'לו אוגבונה מטורינו (13 מיליון אירו).

מילאן הציתה את הדמיון עם החזרתו הביתה מריאל מדריד של הבן האובד קאקה (שהגיע בהעברה חופשית, אחרי שלפני ארבע שנים נמכר לספרדים תמורת 65 מיליון אירו...), וגם חיזקה את החוד עם חלוץ יובנטוס אלסנדרו מאטרי (12 מיליון אירו).

אבל היו אלו שתי קבוצות פחות בכירות באיטליה, נאפולי ורומא, שהפעילות שלהן בשוק הקיץ עוררה הכי הרבה הדים. הראשונה ניצלה את הכסף הגדול שקיבלה ממכירת אדינסון קבאני לפריז סן-ז'רמן כדי להתחזק בין היתר בשלושה שחקנים מריאל מדריד (קייחון, ראול אלביול וגונזאלו היגוואין) ובטאלנט הבלגי דריס מרטנס (הצטרף מאיינדהובן). בסך הכל קנתה נאפולי שחקנים ב-85.4 מיליון אירו. וברומא? שם התבצעה מהפכת ענק בסגל, עם 15 שחקנים חדשים שהגיעו תמורת סכום כולל של 66.2 מיליון אירו (הבכיר מביניהם: הכישרון הענק של נבחרת הולנד, קווין סטרוטמאן, שהגיע מאיינדהובן תמורת 16.5 מיליון אירו). מנגד, למעלה מ-20 שחקנים עזבו את ה"ג'יאלורוסי", שרשמו הכנסה נאה של מעל 104.9 מיליון אירו ממכירת שחקנים.

צרפת
סך הוצאות על רכש בקיץ 2013: 378.8 מיליון אירו

אחרי שנים של דשדוש מאחורי כל יתר הליגות הבכירות, גם במונחים הפיננסיים, בשנתיים האחרונות הפכה ה"ליג 1" לכוח משמעותי ביותר בשוק ההעברות. מה שהתחיל בקול תרועה עם פריז סן-ז'רמן כבר ב-2011, לאחר שזו נרכשה על-ידי זרוע ההשקעות של קטאר, נמשך הקיץ עם שחקנית חדשה וכוחנית - א.ס מונאקו.

הקבוצה מהנסיכות הקטנה והעשירה, שנרכשה על-ידי האוליגרך דמיטרי ריבולובלב, היכתה את השוק עם הוצאות עתק בסך 166.2 מיליון אירו, כאמור יותר מכל מועדון אחר באירופה. גולת הכותרות: רדמאל פלקאו, החלוץ שהצטרף מאתלטיקו מדריד בתמורה ל-60 מיליון אירו; חאמס רודריגז, שנרכש מפורטו תמורת 45 מיליון אירו.

לא שפ.ס.ז' נחו בקיץ: הקבוצה מעיר האורות שפכה 110.9 מיליון אירו במהלך החלון, ואחראית על העסקה הכי יקרה בתולדות הליגה הצרפתית, והשנייה הכי יקרה בקיץ 2013: אדינסון קבאני, החלוץ הנפלא של נבחרת אורוגוואי, שנרכש מנאפולי תמורת 64.5 מיליון אירו.

מי שמנסה באופן נואש לשרוד בצמרת הכלכלית תחת התחרות הקשה מול שתי המעצמות האלו שממולה, היא מארסיי - הקבוצה האהודה והמעוטרת ביותר במדינה, שנפרדה הקיץ מ-37.7 מיליון אירו על רכש. אולימפיק ליון, מעצמה בשקיעה, הסתפקה הקיץ ברכש של 4 מיליון אירו בלבד.

גרמניה
סך הוצאות על רכש בקיץ 2013: 263.2 מיליון אירו

שתי הקבוצות הבכירות בליגה, שהגיעו אשתקד לליגת האלופות - לא ניצלו את הבוננזה הכספית שמבטיחה אופ"א בגין העפלה לשלבים הגבוהים בצ'מפיונס ליג על מנת להשתולל בשוק ההעברות. באיירן מינכן רכשה רק שני שחקנים משמעותיים - מריו גצה שהגיע מאותה דורטמונד, וטיאגו אלקנטרה (ברצלונה), תמורת סכום כולל של 62 מיליון אירו. במקביל, הטרבליסטית של עונת 2012/13 דאגה למכור שחקנים קיימים בסך של 41 מיליון אירו (את הכסף הגדול ביותר עשתה על לואיס גוסטבו, שנמכר עבור 17.5 מיליון אירו לוולפסבורג).

גם דורטמונד שמרה כאמור על שקט יחסי בשוק. היא קנתה שחקנים חדשים ב-50 מיליון אירו, היקר מביניהם הנריק מחטיריאן הארמני (הצטרף משחטאר דונייצק תמורת 27.5 מיליון אירו). במקביל, קיבלה 44.6 מיליון אירו ממכירת שחקנים - בעיקר ממריו גצה (באיירן שילמה עליו 37 מיליון אירו).

בסך הכל, רשמו 18 קבוצות הבונדסליגה עלייה צנועה על כ-7% בלבד בהוצאות על רכש בקיץ הזה, לעומת הקיץ שעבר.

שווה לשים לב ל...
רוסיה

זוהי העונה השנייה ברציפות בה הליגה הרוסית חודרת לרשימת הליגות הגדולות - לפחות בכל הקשור לכסף שמוציאות הקבוצות שלה על רכש, עם 272.3 מיליון אירו שבזבזו (הפעם יותר מהבונדסליגה, כשבעונה הקודמת הקדימו הרוסים את הליגה הספרדית בסעיף זה). יש לציין כי החלון ברוסיה ייסגר רק בהמשך השבוע (בלילה שבין שישי לשבת).

מי שבלטה במיוחד היא אנז'י מחצ'קלה, שאחרי כמה שנים של בזבוזים מאסיביים, סגרה את הארנק והודיעה על מכירת חיסול הקיץ, לאור החלטתו של האוליגרך שלה, סולימאן קארימוב, לסגור את הברז. אנז'י מכרה שחקנים בסך כולל של 136.6 מיליון אירו.

הקבוצה ש"סידרה" לאנז'י את הקיץ היא דינמו מוסקבה - שרכשה ממנה לא פחות משישה שחקנים.

10 ההעברות הכי יקרות בקיץ 2013 (במיליוני אירו):

גארת בייל (מטוטנהאם לריאל מדריד) - 91
אדינסון קבאני (מנאפולי לפ.ס.ז') - 64.5
רדמאל פלקאו (מאתלטיקו מדריד למונאקו) - 60
ניימאר (מסנטוס לברצלונה) - 57
מסוט אוזיל (מריאל מדריד לארסנל) - 50

חאמס רודריגז (מפורטו למונאקו) - 45
פרננדיניו (משחטאר למנצ'סטר סיטי) - 40
וויליאן (מאנז'י מחצ'קלה לצ'לסי) - 38
מריו גצה (מדורטמונד לבאיירן מינכן) - 37
גונזלו היגוואין (מריאל מדריד לנאפולי) - 37

בסך הכל נאמדות 10 ההעברות היקרות של הקיץ בסכום של 519.5 מיליון אירו. אשתקד הן היו שוות "רק" 384.7 מיליון אירו, כשהעסקה היקרה ביותר כללה את העברתו של האלק הברזילאי, מפורטו לזניט סט. פטרסבורג תמורת 55 מיליון אירו.