אם אין אמריקה לי - מי לי?

חייבים לתקוף. לישראל אין הכוח לענות על השמדה בהשמדה

אנחנו בישראל חיים על מלל אמריקאי, בעל-פה ובכתב. יש במגרות שלנו מסמכים ואמירות לרוב על מחויבותה של ארה"ב לבוא לעזרנו אם נהיה בסכנה. תמיד אמרנו שצריך להתייחס להתחייבויות אלה במידה ראויה של ספקנות, אבל עכשיו נראה שעלינו להשיל מעלינו אפילו את הספקנות. פשוט לקבוע כנתון אסטרטגי שאין מצב שבו ארה"ב תקיים התחייבויות אלה. "אין מצב" - לא כביטוי, אלא כעובדה.

ומה אם ישראל תוצב בפני אפשרות של השמדה? מצד איראן, למשל? האם גם במקרה כזה אי אפשר לסמוך על ארה"ב שתגיע לשטח כדי למנוע זאת? אנחנו כמובן לא יודעים בביטחון מה יהיה בעתיד, אבל מה שאני טוען זה שאנחנו חייבים לאמץ אורח מחשבה שלפיו אין ארה"ב - גם בסצנריו הגרוע ביותר. זו חזות קשה לעולם, אבל הרבה יותר לישראל.

מלחמת גוג ומגוג

אנחנו אומרים שיש ביכולתנו להגן על עצמנו. אנחנו לא אומרים בריש גלי שיש ביכולתנו לעשות הרבה יותר מכך, כלומר לגרום נזקים נוראיים לכל מי שיקום עלינו להשמידנו. ואנחנו יכולים. אבל היכולת הזאת לא יכולה לנחם אותנו. כי אנחנו לא יכולים לענות בהשמדה על השמדה. האויבים רבים מדי, שטחיהם גדולים מדי - ובמקרה כזה מה שבטוח הוא שאנחנו נושמד. ובכל מקרה, מי רוצה למות עם פלישתים? היכולות שלנו קיימות לצורך הרתעה, מלווה בתקווה גדולה שלא יהיה צורך לעשות בהן שימוש.

לגבש אלטרנטיבה לארה"ב

הרציונל של המחשבה המדינית-ביטחונית מאז ומתמיד התבסס על ידידותה ותמיכתה של ארה"ב. התנהלות ארה"ב של אובמה מחייבת לחזור אל שולחן המחשבה כדי לגבש אלטרנטיבה. אם אתם מצפים שאצביע כאל על כוון, אל תעצרו את נשימתכם. זה משהו שיכול להיות גורלי, והוא מחייב שידוד מערכות כמעט בכל תחומי חיינו.

האם תקיפה בשלב זה תחזיר לארה"ב את אמינותה? ובכן, מאז שאובמה נסוג מהתקיפה, ארה"ב והנשיא הפכו נושא לבדיחות. אבל לא רק. החשש שאויבי הדמוקרטיה ירימו ראש מתממש לנגד עינינו. סוריה שיגרה אתמול (א') מטוסים לשמי קפריסין. זו אינה אמירה, זו התרסה של מדינה הבטוחה שלא יאונה לה כל רע, לא משנה מה תעשה.

תקיפה לצורך הגנה

משום כך תקיפה היא הכרחית. אם לא בגלל העניין הכימי ורבבות ההרוגים הסורים, אז לצורך הגנה על אלה שיאבדו את חייהם בעתיד בגלל חולשת ארה"ב. וושינגטון חייבת להחזיר לעצמה את היוזמה, את התושייה, ולהחזיר לידיה את הגה המנהיגות. האם זה לא מאוחר מדי? אולי כן. אולי לא. אולי קצת. אבל היעדר פעולה נגד התוקפן הסורי תהיה מכה אנושה לארה"ב, ולנו. האם נעמוד באתגר שמציבה לנו ארה"ב מוחלשת? לא אתפלא אם תשובתנו לשאלה זו תהיה תקיפה שלנו באיראן.