ביה"ד הארצי לעבודה קבע כללים לתחרות בין ארגוני עובדים

מדובר בפסיקה תקדימית של נשיאת בית הדין הארצי, נילי ארד, שקבעה 13 כללים שאמורים להסדיר את התחרות בין הארגונים על ייצוג העובדים

אחרי שורה של התקוטטויות בין ארגוני עובדים על ייצוג העובדים במספר מקומות עבודה בשנים האחרונות, קבעה היום (ב') נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, 13 כללים מחייבים להסדרת ההתנהלות בין הארגונים.

בפסק דין שעסק במחלוקת שבין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית בשאלה מי הארגון היציג של עובדי המועצה האזורית אל טוף, נקבע כי ההסתדרות הכללית עודנה הארגון היציג, לאחר שהלאומית לא הצליחה להוכיח אחרת.

אולם המשמעות העיקרית בפסיקה, כאמור, היא הכללים שקבעה ארד להתנהלות עתידית בין ארגוני העובדים השונים, פסיקה שאליה הצטרפו השופטות רונית רוזנפלד ויעל אנגלברג.

כך נקבע, למשל, כי ארגון עובדים שמבקש לערער על יציגות הארגון האחר, חייב להוכיח כי חברים בשורותיו יותר עובדים מקרב מקום העבודה ביחס לארגון האחר, ולכל הפחות שליש מהעובדים. שני התנאים צריכים לחול במקביל: גם חתימות של שליש מהעובדים - וגם מספר גבוה יותר של חברים ביחס לארגון השני.

עוד נקבע כי "המועד הקובע" לבחינת היציגות הוא המועד שבו הודיע ארגון עובדים אחד למשנהו ולמעסיק במקום העבודה כי הוא מתיימר להיות יציג בעצמו. במקרה שישנו ארגון עובדים קיים במקום העבודה, הארגון המתחרה שטוען ליציגות חייב להעביר לארגון הקיים רשימה שמית של העובדים שהצטרפו לשורותיו, לרבות העתקים של כלל טפסי ההצטרפות של העובדים.

במסגרת הכללים, נקבעה "תקופת השהיה" בת 10 ימים, במסגרתה הארגונים שטוענים ליציגות רשאים לבחון את האותנטיות של חברות העובדים בארגונים - בעיקר בדיקת הטפסים והאם נחתמו כדין.

הארגון היציג הקיים במקום העבודה רשאי לטעון ל"מניעות הלכתית" מפני הכרה ביציגות של ארגון מתחרה, וזאת אם קיים משא-ומתן אותנטי לחתימה על הסכם מול המעסיק, או שמא טרם חלפו 12 חודשים ממועד החתימה על הסכם קודם.

לאחר שיוכרע מי הארגון היציג, תחל תקופת "יציבות ארגונית" בת 6 חודשים, במהלכה לא יוכל ארגון עובדים אחר לטעון ליציגות. בהליך המדובר בבית הדין גם ארגון כוח לעובדים התבקש להציג את עמדתו.

את ההסתדרות הכללית ייצג בתיק הזה עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות'; היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד מיה פרי-אלתרמן; וכן עורכות הדין איריס ורדי, הילה גבר ומורן פרידמן. את ההסתדרות הלאומית ייצגו בהליך סמנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד בטי מצר לוי; ועורכי הדין כרמית בר-לב, אלים בלום ופז גליקמן. את ארגון כוח לעובדים ייצג עו"ד איתי סבירסקי, הנמנה עם מייסדיו. בצד השופטים ישב מטעם המעסיקים נציג הציבור מיכה ינון, ואילו מטעם העובדים ישב נציג הציבור שלום חבשוש.