הרוצה בשלום ייכון למלחמה: הכירו מערכות לחימה חדשות

אלביט מערכות השיקה השבוע מערכת לוחמה אלקטרונית שמנטרלת מטעני צד, והתעשייה הצבאית פיתחה מערכת נ"מ משופרת

אלביט מערכות וחברת הבת שלה אלישרא, חשפו השבוע מערכת לוחמה אלקטרונית (ל"א) חדישה, שמיועדת לשבש מטעני צד. מדובר במטענים שמאיימים על תנועה של כוחות צבא או בכאלה שהוטמנו בניסיון לפגוע בשיירות של אישים חשובים.

המערכת נקראת MRJ (Miniature Reactive Jammer), ולפי אנשי אלביט, הפעלתה פשוטה להדהים. המערכת שוקלת כ-60 קילוגרם וצורתה כקופסת מתכת - בדומה למערכות ל"א אחרות. לאחר התקנתה בכלי רכב, כל שנדרש ממפעיליה הוא ללחוץ על מתג אחד - כדי שהיא תעשה את העבודה באופן עצמאי ותבטיח שגם אם מפעיליה יחלפו בסמוך לזירת מטענים - הם לא יתפוצצו. באלביט מציינים כי בזכות היותה מודולרית, גם חייל בודד יכול לשאת אותה על גבו.

לאחר מעשה, המערכת תאפשר לחשוף את המטענים שנטרלה בזמן אמת, באופן שניתן יהיה לפוצץ אותם בצורה מבוקרת - כך שלא יסכנו בעתיד כוחות שיחלפו בקרבת מקום. ההיסטוריה הישראלית המדממת בדרום לבנון וברצועת עזה - הופכת את MRJ למערכת מצילת חיים, ומפתחיה באלישרא ובאלביט מערכות תכננו אותה על פי צרכיו המבצעיים של צה"ל - שגם עתיד להצטייד בה. בנוסף לצה"ל, היא זוכה לעניין רב בקרב צבאות זרים במערב והיא עתידה להימכר לכמה מהם, בכפוף לקבלת אישורי ייצוא של משרד הביטחון.

מנהל תחום המכירות, השיווק והפיתוח העסקי באלישרא, שמואל דוידי לא מסגיר את פרטי הלקוחות הזרים שמתעניינים במערכת החדישה. לדבריו, החברה לא מייעדת אותה לצבאות בלבד - אלא גם לגופים מוסדיים שמבקשים להגן על אישים בכירים ששירותיהם עלולות להוות מטרה עבור גורמים שיבקשו להטמין להם בדרך מלכודת בצורה של מטען חבלה.

מדובר במערכת מגיבה, שמנתחת ומיירטת אותות ולאחר מכן משבשת טווח נרחב של תדרים שאמורים להפעיל את המטען. מפתחיה אומרים כי היא מאפשרת לשבש תדרים באיכות גבוהה ובזמן אמת - באופן שמספק מענה מרשים למגוון גדול של מטעני חבלה, גם לחדישים שבהם.

מערכות ל"א אחרות שפותחו בעבר בניסיון לענות על איום המטענים, גבו מחיר גבוה מאוד בתמורה לשיבוש: רבות מהן ידעו לשבש את המטענים המאיימים, אך גם את כל מה שפועל בגזרה, לאחר שיצרו מיסוך שהשבית את מערכות הקשר ואף את מערכות הסלולר באזור. באלביט מערכות ובאלישרא אומרים כי ה-MRJ מסוגלת להפעיל את השיבוש הנדרש - בלי להפריע לפעילותן של מערכות אחרות בגזרה עמוסה.

נ"מ לכל לוחם

בזמן שבאלביט מערכות חושפים מערכת ל"א חדישה, התעשייה הצבאית (תעש) מנסה לקרוץ ללקוחות חדשים בעולם באמצעות שורה של שדרוגים ועדכונים במערכת ההגנה הטקטית שלה מפני כלי טיס, "שמים אדומים". המערכת, שהוכרזה מבצעית כבר לפני כארבע שנים, מאפשרת למקסם את היכולות של מגוון טילי הכתף שנמצאים כיום בשוק הביטחוני.

מדובר במערכת נ"מ (נגד מטוסים) קצרת טווח, שניתן לנייד ולפרוס במהירות - כדי להעמיד הגנה נקודתית לכוחות הפרוסים בשטח או למתקנים רגישים שחשופים לתקיפה אווירית.

"הטווח של רוב טילי הכתף שמצויים כיום בשוק נע בין 5 ל-8 קילומטר אך קשיים אנושיים, למשל היכולת של לוחם לראות רחוק, מגבילים את השימוש בטילים אלה לכ-2-3 קילומטר בלבד. בעקבות כך, הביצועים של טילים אלה נמוכים באופן משמעותי ביחס לפוטנציאל הטמון בהם. בנוסף לכך, יש קושי פיזי לשמור על רמת כוננות גבוהה, לאורך זמן, כשהטיל מוכן לשיגור על כתפו של לוחם", מספר ל"גלובס" בעל תפקיד בכיר בתעש.

המערכת שמים אדומים כוללת מכלול של סורק אופטי, שמבוסס על מצלמה תרמית שסורקת את הגזרה שהוגדרה לה, למען גילוי פסיבי של מטרות שטסות בגובה נמוך. המערכת לא משדרת אותות, כך ש"נעילתה" על כלי טייס באותו אזור - לא מתגלה על ידו ולא חושפת אותה לפגיעה.

לצד המצלמה התרמית, עומד המשגר - שמאפשר טעינה של שני טילי כתף מכל סוג, ואליו מצורפת מצלמה חוקרת שמאפשרת את זיהוי המטרות וחישוב הטווח בינן לבין הטילים. בנקודה מרוחקת יותר, שיכולה להיות ממוקמת גם בבונקר ממוגן, נמצאת יחידת השליטה המרכזית (ישל"ט) - שמנהלת את כל פעילות המערכת באמצעות מחשב נייד. בתעש אומרים כי די בלוחם אחד שיעקוב אחר ההתרעה על התקרבות של כלי טייס - כדי לתת את פקודת הירי דרך המחשב הנייד.

בצוות הפיתוח של המערכת מספרים כי הישל"ט מחשב במהירות את המרחק של המטרה מטילי הכתף ומספק למפעיל המערכת התרעה על העיתוי הנכון ביותר כדי לשגר את הטילים המיירטים. העיתוי נקבע לאחר שנלקחים בחשבון פרמטרים של המטרה.

שדרוגים שנעשו באחרונה במערכת ונוסו בהצלחה, מאפשרים לשמים אדומים להתחבר גם למערכות מכ"ם גדולות ולהיות חלק ממערך נ"מ שלם. היכולת להתחבר למערכות אלה, מאפשרת לשמים אדומים להרחיב באופן משמעותי את טווח הגילוי של המטרה המאיימת: ככל שהמטרה מתגלה בשלב מוקדם יותר, ניתן יהיה ליירטה במרחק גדול יותר.

בשנים האחרונות שמו מהנדסי תעש את יהבם על פיתוח של מערכות חימוש מדויקות, תוך ויתור על מערכות מיושנות - שענו להגדרה "נשק סטטיסטי". שמים אדומים היא מערכת שנולדה בעקבות גישה זו, ששואפת להעמיד יכולת אש מדויקת - תוך הפחתה משמעותית בצורך להצטייד בכמויות גדולות של תחמושת שנורו בעבר לעבר מטרה, כדי להשמידה. הנשק המדויק מאפשר לכוחות שפועלים באזורי קרב לשאת הרבה פחות משקל, ובכך למנוע סרבול, מבלי לוותר על היכולת להנחית מכות אש ממוקדות ואפקטיביות.

יודע גם לתדלק

ענקית הנשק האמריקנית בואינג רשמה בשבועות האחרונים הישג מרשים, לאחר ניסוי ראשון שבו ביצע המטוס-מסוק V-22 תדלוק אווירי מוצלח של מטוס קרב אמריקני מסוג F-18. הניסוי נעשה בצפון טקסס ובמסגרתו, נבדקה יכולתו של המטוס-מסוק הצבאי לבצע תדלוק אווירי.

מטוס הקרב התייצב מאחורי המטוס-מסוק המתדלק ומבואינג נמסר כי מערכת התדלוק האווירי של ה-V-22 הצליחה לשמור על יציבות. בחברה האמריקנית אומרים כי הניסוי המוצלח מבטא את הרחבת היכולות של ה-V-22 שנחשב לאחד מכלי הטייס המסקרנים בעולם: הוא מסוגל להמריא בצורה של מסוק ולאחר מכן, לשנות את תצורת הטיסה שלו לזו של מטוס.

לפני כחצי שנה הודיע שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל על הנכונות של ארה"ב למכור לישראל את כלי הטייס הייחודי. זאת, לא לפני שקצינים בחיל האוויר ומפקדים בכירים בצה"ל כבר טסו עליו, בחנו אותו מקרוב והביעו עניין רב בהצטיידות בו. לפי הודעת האמריקנים, כלי הטייס המתקדם יוכל להימכר לישראל במסגרת עסקת ענק - בהיקף שהוערך ביותר מ-3 מיליארד דולר, אשר תכלול גם מטוסי תדלוק מתקדמים ומערכות חדישות. עסקת הענק תתבסס על כספי הסיוע האמריקני.