מסמך של CIA: לישראל מאגר של נשק כימי וביולוגי

פורין פוליסי מגזין: לווייני ריגול אמריקאים גילו מתקן לייצור נשק כימי ב"מתקן אחסון רגיש" בדימונה ב-1982 ■ לא ברור אם ישראל מוסיפה להחזיק בנשקים אלה

מסמך של סוכנות הביון המרכזית (CIA) מ-1983 קובע שישראל בנתה מאגר של נשקים כימיים, לרבות גז העצבים סארין. המסמך נחשף היום (ג') באתר של פורין פוליסי מגזין.

ב-1982 חשפו לווייני ריגול אמריקאיים "מה שנראה קרוב לוודאי כמתקן ייצור של גז עצבים, ומתקן לאחסונו... ב'אזור האחסון הרגיש דימונה', בנגב", נאמר במסמך. "מתקני ייצור אחרים של נשק כימי קיימים כנראה בתוך מתקנים של התעשיה הכימית המפותחת בישראל".

"על-פי הערכה, היו בידי CIA הוכחות מוצקות שישראל החזיקה בכלי נשק כימיים, בכמות בלתי ידועה, לרבות גזי עצבים "מתמשכים ובלתי מתמשכים" (persistent and non-persistent - מונחים שמתייחסים למידת יעילותו של הגז לאחר ששוחרר באזור המטרה; גז מתמשך יוסיף לשמור על איכותו הרעילה זמן רב לאחר ששוחרר).

"הסוג של גז העצבים המתמשך, שעליו מדובר במסמך, אינו ידוע, אך גז העצבים הבלתי מתמשך הוא, כמעט ללא ספק, סארין", נאמר בידיעה בפורין פוליסי מגזין. סארין הוא גז העצבים שהפעיל בשאר אסד נגד אזרחים סוריים בדמשק ב-21 באוגוסט. באותה התקפה נהרגו כ-1400 בני אדם.

בדוח של CIA אין הסבר מדויק מדוע החליטה ישראל לבנות בחשאי מאגר של נשק כימי אף על-פי שהיה בידיה, באותה תקופה, מצבור קטן של פצצות גרעיניות. ההיסטוריון הישראלי אבנר כהן כתב ב-1988, בספרו "ישראל והפצצה", שראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, הורה בחשאי להקים מצבור של נשקים כימיים בערך בתקופת מבצע סיני, ב-1956. אך סוכנות הביון המרכזית סבורה, שישראל לא החלה לייצר נשק כימי לפני סוף שנות ה-60 או תחילת שנות ה-70.

במסמך CIA נאמר: "ישראל, שמוקפת במדינות ערביות עם יכולות ייצור נשקים כימיים, יכולות שנמצאות בשלבי צמיחה, נעשתה מודעת יותר ויותר לפגיעותה להתקפות של נשקים כאלה.רגישותה לפגיעות הזו גברה לאחר שצה"ל תפס כמויות גדולות של נשקים כימיים מתוצרת בריה"מ הן במלחמת ששת הימים, ב-1967, והן במלחמת יום כיפור, ב-1973. לכן, החלה ישראל לפתח אמצעי לוחמה כימית, אמצעי לוחמה ואמצעי מגננה".

"בעוד שאיננו יכולים לאשר (בוודאות) שבידי ישראל נשק כימי קטלני, כמה סימנים גורמים לנו להאמין שהישראלים מחזיקים לפחות בגזי עצבים מתמשכים ובלתי מתמשכים, גז חרדל וכמה גזים לסיכול התפרעויות המונים, יחד עם מערכות מתאימות לשיגור הגזים", נאמר בדוח.

פורין פוליסי מגזין מציין שלא ידוע האם ישראל מוספה להחזיק בנשק כימי. ב-1992 חתמה ישראל על האמנה לאיסור השימוש בנשקים כימיים, אך היא מעולם לא אישררה אותה.