תשובה ל"איום היבוא": ענקיות המזון יסייעו ליצרנים הקטנים

מפעלי מזון גדולים יספקו בחינם שירותים למפעלים קטנים ובינוניים בענף בניסיון לאפשר להם להתבסס - זאת במסגרת תוכנית חדשה של איגוד תעשיות המזון

מנהלי מפעלי מזון גדולים יהיו "מנטורים" של מנהלים במפעלים קטנים ובינוניים, בניסיון לאפשר להם להתבסס בשוק המקומי ולשפר את התחרות בענף.

התוכנית החדשה, "לומדים מניסיון", הושקה בימים האחרונים בידי איגוד תעשיות המזון שבהתאחדות התעשיינים, והיא מיועדת למנהלי מפעלים קטנים ובינוניים בתחום המזון.

במסגרת התוכנית, חברות ענק בתחום יספקו שירותי ייעוץ בתחומי הרגולציה, החקיקה הסביבתית, רישוי עסקים ודיני עבודה למפעלים קטנים שאין בכוחם לשכור את השירותים. השירותים יינתנו בידי בעלי מקצוע שמועסקים בחברות הגדולות.

לדברי מנהלת איגוד תעשיות המזון, ד"ר אורנית רז, השירותים שיעמידו המפעלים הגדולים לקטנים יינתנו בחינם, וזאת לאחר שיועץ משפטי יקבע כי אין בקשר בין מפעלים אלה כדי לפגוע בתחרות או להפר את חוק ההגבלים העסקיים. מחשש להפרות אלה, קבעה התאחדות התעשיינים כי בין המפעלים שישתתפו בתוכנית לא תתקיים זיקה ישירה.

"לחברות הגדולות יש הרבה מאוד ידע וניסיון בתחום הניהול השוטף. מדובר במידע שחסר ברוב החברות הקטנות, ומטרת התוכנית היא להפוך אותו לנגיש עבור התעשייה הקטנה והבינונית, ובכך לאפשר לה להתבסס, להתחזק ולשפר בעתיד את התחרות במשק, באופן שיאפשר לענף המזון להתמודד עם יבוא זול", אמרה ד"ר רז.

יו"ר האיגוד ומנכ"ל קוקה-קולה ישראל, איציק תמיר, אמר בהתייחס לתוכנית החדשה כי חיזוק המפעלים הקטנים והבינוניים יאפשר את חיזוק התחרות המקומית, תוך מניעת תחרות שמקורה ביבוא, שיוביל לדבריו "גם ליבוא של האבטלה מחו"ל לישראל".

מאז המחאה החברתית, תעשיית המזון בארץ חשופה לביקורת חריפה על היותה בלתי תחרותית. הוועדות שהוקמו בעקבות המחאות, קדמי וטרכטנברג, המליצו על חשיפת שוק המזון ליבוא.

התעשיינים מתריעים כי יבוא נרחב יקשה על הישרדותם של מפעלים רבים בענף, יוביל לסגירתם ולפיטורים נרחבים. כ-20% מכלל העובדים בתעשייה מועסקים בענף המזון.

בהתאחדות התעשיינים רשומים כ-150 מפעלים שעוסקים בתחום המזון, ולדברי ד"ר רז, התוכנית החדשה יכולה לענות על צרכיהם המיידיים של כמה עשרות מהם.

"מפעלי המזון מתמודדים עם מציאות מורכבת, שמתאפיינת בעיקר בחוסר ודאות ותנודות, והתוכנית החדשה תנסה להתאים את העוסקים בענף למציאות המשתנה", אמרה ד"ר רז.