"וול סטריט ג'ורנל": צבא סוריה מפזר את מאגרי הנשק הכימי

מטרת המהלך: להקשות על הקהילה הבינלאומית לאתר את הנשק הכימי

יחידה צבאית סורית חשאית מפזרת את מאגרי הנשק הכימי והתחמושת של משטר אסד ללא פחות מ-50 אתרים שונים ברחבי המדינה - כך מדווח הבוקר (ו') העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

על פי הדיווח, שמצטט גורמי ביטחון מערביים, פעולותיה של היחידה הצבאית הסודית נועדו כדי להקשות על הקהילה הבינלאומית לאתר את הנשק הכימי הסורי. הדברים באים לאחר שאסד הודיע על העברתו לפיקוח בינלאומי ועל הצטרפות לאמנה נגד אחזקת נשק כימי.

פעולת הזזת מאגרי הנשק נעשית על ידי יחידה 450, שנחשבת ליחידת עילית סודית במיוחד של צבא סוריה. בדיווחים בעבר נאמר כי היחידה המיוחדת, הכפופה ישירות לנשיא ושמועסקים בה עלאווים בלבד, היא שאחראית על הפעלת הנשק הכימי בסוריה.

סוריה חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק כימי

אמש (ה') הודיע רשמית נציג סוריה באו"ם כי מדינתו חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק כימי ומסרה את מסמכי ההצטרפות על האמנה לנציגי האו"ם. החתימה על האמנה באה כחלק מ"חבילת הפשרה" של המערב עם סוריה - בתמורה לכך שלא תותקף צבאית על ידי ארצות הברית.

השלבים הבאים של יוזמת הפשרה אמורים להיות חשיפת כלל מאגרי הנשק המצויים בתחומה של סוריה, מסירתם לידי גורמים בינלאומיים שיוציאו אותם משטח המדינה - זאת על מנת שיושמדו כליל. "החל מהיום, סוריה הפכה לחברה רשמית באמנה למניעת הפצת נשק כימי", הודיע שגריר סוריה באו"ם בשאר אל-ג'עפרי לאחר שהגיש את המסמכים החתומים לנציגי האומות המאוחדות.

לאחר שהגישה היום לאו"ם את מסמך ההצטרפות לאמנה למניעת הפצת נשק כימי עליו חתמה, הציבה סוריה תנאים להמשך התהליך שבסופו היא אמורה להתפרק מהנשק הכימי המצוי בידיה. לראשונה, הודה הנשיא הסורי בקולו בריאיון לטלוויזיה הרוסית שיש ברשות ממשלו נשק כימי, אך הבהיר שכדי שמדינתו תתפרק מנשק זה בסופו של דבר, ישנם תנאים ברורים: התנאי האחד הוא שישראל תאשרר את האמנה למניעת הפצת נשק כימי עליה היא חתומה.