הנה זה מגיע: האירוע הגדול שישפיע על כיוון השווקים

ועדת השוק הפתוח של הפד תתכנס לפגישה בת יומיים ביום שלישי ■ לפי הערכות יוחלט לצמצם את התוכניות להקלה כמותית במסגרתן הפד רוכש אג"ח בהיקף של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש ■ כיצד יגיבו השווקים?

רגע האמת שכולם חיכו לו מתקרב בצעדי ענק. ביום שלישי תתכנס ועדת השוק הפתוח של הפד לפגישה בת יומיים, בסיומה, כך לפי הצפי, הבנק המרכזי של ארה"ב יכריז על האטת התוכניות להקלה כמותית וצמצום רכישות האג"ח.

במסגרת המדיניות המוניטרית המרחיבה שבה נקט הפד בשנים האחרונות הוא רכש אג"ח בהיקף של יותר מטריליון דולר. במסגרת התוכנית להקלה הכמותית האחרונה (QE3) הפד החליט להגדיל את הרכישות להיקף של כ-85 מיליארד דולר של אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות מדי חודש.

לפי הערכות בשווקים, הפד עשוי לצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, צעד קטן בהשוואה לכמויות העצומות של המזומנים שהוא הזרים לשווקים, אך רבים רואים בכך מסר חשוב למשקיעים, לפיו הפד נע לכיוון של נרמול הריביות בציפייה לשיפור מהותי בכלכלה.

"הגענו רחוק מאוד ולפעמים אנו שוכחים שהגענו כל כך רחוק", אומרת דיאן סוונק, כלכלנית ראשית בחברת Mesirow Financial. "בלב המשבר אנשים לא חשבו שהמחר יגיע. עכשיו אנחנו יודעים שהמחר קיים אך אנו לא יודעים כמה חזק הוא". סוונק הוסיפה ואמרה כי "לפעמים לתרופה יש את הסכנות שלה".

רכישות האג"ח של הפד, ניפחו את מאזניו לרמה של 3.6 טריליון דולר, זכו לביקורת חריפה מצד המתנגדים שטענו כי הבנק המרכזי הזרים יותר מדי כסף קל לשווקים וניפח גם את שוק המניות. למעשה, השווקים הפכו לרגישים מאוד בכל הנוגע לעתיד התוכניות להקלה כמותית. לאחרונה, כאשר נשמעו ספקולציות לגבי צמצום הרכישות, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו ובמקביל נרשם סנטימנט שלילי בשוק המניות ובמיוחד בשווקים המתעוררים.

לכן, שאלת מיליון הדולר כעת היא כיצד יגיבו השווקים למהלך של נסיגה מהמדיניות המקלה? האם המדדים בוול סטריט שהתאוששו וטיפסו לרמות שיא ירשמו תיקון חד? והאם זעזועי המט"ח בשווקים המתעוררים יתגברו?