ייצוגית: משרד הבריאות ובתיה"ח גובים ביתר על צילום הדמיה

לטענת התובעים, משרד הבריאות ובתיה"ח הממשלתיים איכילוב ותל השומר גורפים מאות אלפי שקלים בשנה על חשבון החולים, בכך שהם גובים עשרות שקלים מכל חולה על העתק של צילומי הדמיה, אף שעלות השכפול היא אפסית

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (א') בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד משרד הבריאות ובתי-החולים איכילוב ותל השומר, בטענה כי בתי-החולים הממשלתיים גובים, בחסות משרד הבריאות, עשרות שקלים מכל חולה עבור העתק ראשון של צילום הדמיה.

לטענת התובעים, מדובר בשירות שניתן חינם בקופות-החולים ובמכונים פרטיים, ושעלותו האמיתית, מאז הפכו מערכות ההדמיה לדיגיטליות, היא אפסית (פחות משקל אחד לדיסק עם הצילום). לפי הבקשה, כך מרוויחים בתי-החולים על חשבון הציבור מאות אלפי שקלים בשנה.

התובעים, באמצעות עורכי הדין יחזקאל סיבק וגלי עציון, טוענים כי כבר המחיר המרבי שקבע משרד הבריאות בצו פיקוח על מחירים - 36 שקל (עבור העתק ראשון של צילום הדמיה), הוא בלתי סביר באופן קיצוני ומהווה התעשרות שלא כדין על גב החולים. ואולם, טוענים התובעים, בתי-החולים לא מסתפקים בכך ואף גובים באופן בלתי חוקי לכאורה מחיר, העולה על המחיר המרבי המותר.

לטענת התובעים, למרות פניות חוזרות ונשנות מצדם במשך למעלה משנה; למרות שמשרד הבריאות (באמצעות מנכ"ל המשרד ומנהלת האגף להבטחת איכות) חזר והסכים כי יש להוזיל או לבטל את גביית התשלום עבור העתק ראשון מהצילומים ואף התחייב לפעול לשינוי המצב - לא רק שלא עשה כן, אלא שבאוגוסט אף העלה את המחיר ל-41 שקל.

לדברי התובעים, כל חולה העובר בדיקה זכאי לקבל את תוצאותיה ותוצריה. בהתאם, חולה העובר צילום הדמיה על סוגיו השונים (רנטגן, טומוגרפיה ממוחשבת המוכרת כ-C.T, דימות תהודה מגנטית, בדיקת אולטרה סאונד ועוד) זכאי בתום הבדיקה לקבל העתק ממנו.

בכל קופות-החולים והמכונים הפרטיים, טוענים התובעים, נמסר כיום העתק ראשון מצילום הדמיה חינם. לעומת זאת, בבתי-החולים בבעלות משרד הבריאות, נדרש עבור אותו שירות תשלום מופרז בסך עשרות שקלים.