התאחדות התעשיינים לסער: להפחית את הארנונה למפעלים

צביקה אורן: "תשלומי הארנונה הכבדים, שכיחות ועוצמת ההעלאות החריגות ברשויות המקומיות, הגבייה הפרטית הפרועה והיעדר שירותים מוניציפליים הולמים גורמים לפגיעה בכושר התחרות של התעשייה בישראל"

שיעורי הארנונה הגבוהים שמשלמים מחזיקי נכסים בישראל ממשיכים לעורר הדים: במכתב שהעביר לאחרונה נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לשר הפנים גדעון סער, ציין אורן כי שיעור הארנונה הגבוה שמשלמים מפעלים בישראל לרשויות מקומיות, הנחשב לגבוה בעולם, פוגע בכושר התחרות של התעשייה בישראל.

"תשלומי הארנונה הכבדים, שכיחות ועוצמת ההעלאות החריגות ברשויות המקומיות, הגבייה הפרטית הפרועה והיעדר שירותים מוניציפליים הולמים גורמים לפגיעה בכושר התחרות של התעשייה בישראל", מציין אורן במכתבו ומסביר כי על פי השוואה בינלאומית שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים, גובה הארנונה המשולמת על ידי מפעלים בישראל גבוה מממוצע המדינות שנבדקו במדגם.

"הסיבה העיקרית לכך הינה כי בניגוד לנהוג בישראל, המגמה הרווחת כיום בעולם היא תשלום ארנונה הנגזר משווי הנכס", מסביר אורן, "שיטה זו נהוגה במדינות כמו אנגליה, גרמניה, הולנד, שוודיה, פינלנד ואוסטריה. השיטה הנהוגה בישראל הביאה לכך שישראל ממוקמת במקום השלישי אחרי דנמרק וטורונטו ביחס ליתר המדינות מבחינת גובה הארנונה כשיעור משווי הנכס, גבוה בהרבה מממוצע המדינות".

במכתב מפרט אורן כי תשלומי הארנונה השנתיים שמשלמים מפעלים כיום בישראל מהווים כ-1.7% משווי הנכס בממוצע, בעוד שהשיעור הממוצע ביתר המדינות שנבדקו עומד על 0.81%. "תוצאות אלו מאששות את טענות התעשייה כי נטל המס בארץ גבוה ביחס לארנונה הנגבית במדינות מפותחות בעולם וכי התעשייה המקומית סובלת מנחיתות תחרותית בשל המיסוי המוניציפלי הגבוה", מסכם אורן ודורש כי במסגרת ההנחיה שייתן סער להסדרת נושא המיסוי המוניציפלי, יבחן גם שינוי שיטת חישוב הארנונה בהתאם לנהוג במדינות המפותחות, גביית ארנונה על פי אחוזים משווי הנכס.