החברים הטובים של ויקטור מדינה

אביב 2005. ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו, מחפשים נגיד חדש לבנק ישראל - מחליף לדוד קליין, שפרש בסיום הקדנציה. הלחץ למנות את ויקטור מדינה לתפקיד היה גדול. על שרון הופעל מכבש לחצים, בעיקר מצדו של אהרון פוגל, מנכ"ל האוצר עד 1995, ששימש באותה עת גם יו"ר נס טכנולוגיות, גם יו"ר מגדל חברה לביטוח ובפרט יו"ר הועדה והמועצה המייעצת לבנק ישראל.

שרון אמר אז: הוא מגזים, הוא יושב בחוץ ומחכה לי, אני רואה אותו כשאני יוצא ורואה אותו כשאני נכנס. ממול, הופעל לחץ גם על נתניהו, שהתרכז בעיקר בידיו של אורי יוגב, שהיה הממונה על אגף התקציבים עד 2004, וטיפח קשר חם לליבו של נתניהו. קשר שנמשך עד שמצא ביטויו ב-2009, כשנתניהו חזר לראשות הממשלה ומינה את יוגב למוציא והמביא לענייני התקציב, מעל ראשו של משרד האוצר ומי שעמד בראשו אז, יובל שטייניץ.

אחרי כן מינה נתניהו את יוגב ליו"ר הוועדה המייעצת למועצה הכלכלית חברתית ולראש הממשלה. מאז הוא מלווה אותו הרבה מבחוץ ומעט מבפנים. עד שנמצא לו, רק באחרונה ורק בהסכמת לפיד, ג'וב בכיר - מנהל רשות החברות הממשלתיות.

הקשר בין מדינה, פוגל ויוגב החל לפני שנים בהאוצר. מדינה, שלפני כן היה חבר הנהלה בבנק ישראל, היה מנכ"ל האוצר ב-1987-1989. הוא פגש שם את פוגל, שהיה הממונה על התקציבים ב-1987-1992. יוגב היה באותן שנים גם רפרנט באוצר ויועץ בכיר למנכ"ל.

בין בכירי החבורה הזו, המציגה רמת נאמנות גבוהה זה לזה, נמצא גם ניר גלעד, שגם הוא גדל באוצר ושימש החשב הכללי בשנים 1998-2003. גם גלעד, שהיה מקובל אז על שרון, שנהג לקרוא לו אליו גם ללא השר נתניהו, התערב בזמנו לטובת מדינה.

מועמדותו של מדינה נפלה אז נוכח האירועים שנחשפו באותה עת ב"גלובס", הנוגעים ל-3 מיליון דולר, שסודרו עבור מדינה מבנק המזרחי בברכת בעלי השליטה בו - תוך כדי הליך עקלקל ובעייתי ומבלי שנעשה בגינם דיווח כנדרש על ידי חברה ציבורית בכלל ובנק בפרט.

חשיפת הדברים הביאה להתערבות המפקח על הבנקים ומנהל רשות ניירות ערך, שכופפו את אינטרס ההסתרה של הבנק, של מדינה ושל דורשי טובתו ואפשרו גילוי לציבור. מועמדותו של מדינה נפלה עוד לפני שבכלל דובר בסטנלי פישר, עוד לפני ששרון ונתניהו מינו צוות חיפוש.

למדינה המאוכזב נמצא מקום טוב בדירקטוריונים של תאגידי בעלי הבית של בנק המזרחי - משפחת עופר. מדינה מונה לדירקטור בכימיקלים לישראל ובכמה מחברות הבת שלה. תוך כשנה הוא מצא שם גם את חברו ניר גלעד, שמונה למנכ"ל החברה לישראל. לפני כן, מיד אחרי שפרש מתפקידו כחשב כללי האוצר ועוד לפני תום הצינון, מונה גלעד על ידי פוגל לתפקיד בכיר במגדל.

במקביל ב-2009 מונה מדינה לחבר המועצה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, שיוגב עמד אז בראשה, וגם ליו"ר מגדל שוקי הון, החברה שפוגל אז עמד בראשה. מדינה עזב את מגדל שוקי הון ב-2011, פוגל סיים את תפקידו במגדל השנה, לאחר כניסת שלמה אליהו לחברה.

יוגב ופוגל ככל הידוע ממשיכים בתמיכה המסיבית במדינה, פוגל אף התבטא לפני כשבוע כי "מעטים בארץ מבינים מאקרו-כלכלה ברמה של ויקטור מדינה. מעטים יודעים איך לשלב מדיניות מוניטרית וניהול בנק מרכזי בחיים האמיתיים..".