אובמה: "הרפובליקאים מעדיפים לקצץ באמצעות סכין קצבים"

אובמה תוקף הרפובליקנים: השליכו הסיקווסטר ■ בנאום לציון חמש שנים לתחילת המשבר הפיננסי, אומר הנשיא: איום הרפובליקנים לסגור פעילות הממשלה - "שיא אי האחריות" ■ מזהיר מפני "אנדרלמוסיה כלכלית"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, תקף הערב (ב') בחריפות מחוקקים רפובליקאיים שמאיימים לסגור את הברז התקציבי לממשל הפדרלי, כלומר להשבית את פעולות הממשלה, אם לא תתקבל דרישתם לבטל כליל את הרפורמות במערכת הבריאות.

בנאום בבית הלבן, לציון מלאת חמש שנים לקריסת בנק ההשקעות ליהמן בראדרס, שציינה תחילת המשבר הפיננסי, אמר אובמה, כי מהלך רפובליקאי כזה, שיחולל משבר כלכלי חדש, יהיה "שיא אי האחריות". לטענתו "צעד כזה יחולל אנדרלמוסיה כלכלית".

"אינני יכול לזכור תקופה כלשהי, שבה פלג אחד במפלגה אחת מבטיח לאומה משבר כלכלי אם לא יקבל 100% מכל תביעותיו", אמר הנשיא. "זה מעולם לא קרה".

כפי שקרה ב-2011, מחוקקים רפובליקאים, מהאגף הימני של המפלגה, מסרבים להעלות את תקרת החוב של הממשלה. אז הם דרשו קיצוצים דרסטיים בתקציב, כדי לצמצם את הגירעון. עתה הם תובעים ביטול המימון לבצוע הרפורמות בשירותי הרפואה.

אובמה הבהיר, שלא ייכנע לדרישות הרפובליקאים: "שיהיה ברור, לא אנהל מו"מ על סגירת הממשלה ועל האיתנות הפיננסית של ארה"ב". הוא אמר, שעצם האיום בסגירת הממשלה די בו כדי לחולל משבר כלכלי, כפי שאירע לפני שנתיים.

הוא ציין שבכל ממשל יש מקום להתייעלויות ולצעדים פיסקליים, אך הדרך שבה בחרו הרפובליקאים, סיקווסטר, כלומר קיצוץ חובה רוחבי בתקציבי כל משרד הממשלה, רק פוגעת בהבראה הכלכלית. "...הרפובליקאים, במקום לעבוד עם אזמל מנתחים, מעדיפים לקצץ באמצעות סכין קצבים", אמר הנשיא.

לדבריו, הרפובליקאים רוצים לקצץ בהשקעות יוצרות צמיחה, למשל בחינוך או בתשתיות, בשם "האחריות הפיסקלית", אך בפועל, "הגירעון התקציבי שלנו הולך ומתכווץ עתה בקצב המהיר ביותר מאז התקופה שבה נולדתי".

אובמה קרא לקונגרס להעביר תקציב מסודר, "ללא דרמות", כדי לתקן את המצוקות העכשוויות, לרבות צמיחה בלתי מספקת במספר המשרות החדשות והגדלת הפער בין עשירים לעניים.