פיפ"א הסתבכה עם קטאר 2022

ההתאחדות האוסטרלית דורשת פיצוי של עשרות מיליוני ד' אם המונדיאל יעבור לחורף; רשת פוקס האמריקאית: הסכמנו לשלם מיליארד ד' עבור טורניר בקיץ

הלחץ על פיפ"א למנוע את העברת מונדיאל 2022 בקטאר לחורף - נמשך. בסוף השבוע היתה זו רשת פוקס האמריקאית שרמזה כי תדרוש להפחית משמעותית את סכום הזיכיון שהסכימה לשלם עבור זכויות השידור בארה"ב של משחקי גביע העולם ב-2018 ו-2022 ושנאמדים בסכום שיא של מיליארד דולר.

בהודעה שהוציאה הרשת האמריקאית צוין כי ההסכם נעשה לאור העובדה שכל טורנירי גביע העולם הקודמים נערכו מאז שנות ה-30' בתקופת הקיץ, וכי המחיר שהסכימה פוקס לשלם הוא מחיר עבור טורנירי קיץ ולא חורף. כזכור, האמריקאים היו בין 4 המדינות (ארה"ב, יפאן, דרום קוריאה, אוסטרליה) שהפסידו בהצבעה הסופית לאירוח טורניר הגמר ב-2022.

עוד גורם שמצטרף ללחץ על פיפ"א היא התאחדות הכדורגל האוסטרלית, שלפי דיווחים דורשת כעת מפיפ"א פיצוי בסך 43 מיליון דולר במידה ותחליט להעביר את הטורניר בקטאר לחורף. מדובר בסכום שלטענת ההתאחדות האוסטרלית הושקע בקמפיין הבחירה שלה לטורניר ב-2022. "נדרוש פיצוי מלא, עד הסנט האחרון, אם הטורניר יעבור (לחורף)", צוטט בתקשורת האוסטרלית בכיר בהתאחדות הכדורגל המקומית.

מאז הבחירה של פיפ"א בקטאר לאירוח המשחקים, בדצמבר 2010, החלה ביקורת כבדה מאוד על התאחדות הכדורגל העולמית - בעיקר מצד המדינות המפסידות, שטענו כי הליך הבחירה היה מכור מראש. את הקו התקיף ביותר הובילו אנגליה, שהפסידה במקביל את אירוח מונדיאל 2018 לרוסיה, וארה"ב שאיבדה את האירוח ב-2022 לקטאר.

הביקורת בקטאר התמקדה בין היתר בעובדה שלא ניתן לקיים מונדיאל בחודשי הקיץ, במקום שבו הטמפרטורה מגיעה ל-50 מעלות צלזיוס. מאוחר יותר רמזה פיפ"א כי היא נוטה להעביר את הטורניר לחורף, מה שגרר כאמור את גל האיומים הכלכליים האחרונים מצד המדינות המפסידות.