סוסייטה ז'נרל: ברננקי ושר האוצר הבריטי מנפחים בועה

האנליסט הוותיק של סוסייטה ז'נרל, אלברט אדוארדס: בריטניה מנפחת את שוק הנדל"ן בצורה חסרת אחריות וממשיכה להעניק לבנקים כסף בריבית נמוכה; הפדרל ריזרב לא עומד במילים שלו, יש חוסר ודאות בנוגע לכוונותיו

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ושר האוצר הבריטי ג'ורג' אוזבורן יוצרים את התנאים לבועת האשראי הגלובלית הבאה. כך אומר האנליסט הוותיק של סוסייטה ז'נרל, אלברט אדוארדס, הידוע בנטייתו ה"דובית".

לטענתו של אדוארדס, מאמציו של אוזבורן לתמוך בשוק הדיור בבריטניה והתמרוץ המוניטרי המתמשך של ברננקי דוחפים את העולם לעבר פיצוץ נוסף של בועה. לדבריו, אוזבורן ישא בעיקר האחריות לכך בשל מאמציו לחזק את שוק הנדל"ן הבריטי.

בבריטניה, ביקורתו של אדוארדס מופנית לעבר ממשלת בריטניה, אשר מסייעת לבנקים להשיג כסף בריביות נמוכות על מנת ליצור להן תנאים נוחים להלוואות, ומציעה לרוכשי בתים הלוואות גדולות, על אף סימנים לניפוח של השוק. בין יולי 2012 ליולי 2013 עלו מחירי הבתים בבריטניה ב-3.3%. בלונדון לבדה עלו המחירים בכמעט 10%.

"העדויות מצטברות בנוגע לכך שהכסף הקל וההתערבות הפיסקלית חסרת התקדים בשוק הדיור הבריטי מובילה לפיצוץ נוסף של מחירים, כשלונדון, כרגיל, מובילה את הדרך עם אינפלציית מחירי דיור דו-ספרתית", מציין אדוארדס.

חרף ההזהרות, אוזבורן, כמו גם יו"ר הבנק המרכזי של אנגליה, מארק קרני, לא מאמינים כי מדובר בניפוח בועה, וטוענים כי יש לעקוב אחר המצב אולם מחזיקים בעמדה כי הכלים העומדים לרשותם מאפשרים לווסת את השוק.

נוסף על המצב בבריטניה, אדוארדס מציין כי גם החלטתו של ברננקי בארה"ב להמשיך עם תוכנית ההקלה הכמותית כסדרה מחריפה את הבעיה. אתמול, נזכיר, הודיע הפד כי התוכנית, במסגרה הוא רוכש 85 מיליארד דולר באג"ח מדי חודש, תשאר על כנה ולא תצומצם. זאת, למרות הקונצנזוס בקרב אנליסטים כי הרכישות ימותנו בכ-10-15 מיליארד דולר.

"אני יכול להאמין שברננקי ה'יונה' רצה להמשיך לנפח את הבועות שלו, אבל אני נדהם מכך שהוא העביר את הפד, או לפחות את רובו, לצידו", מציין אדוארדס, ומוסיף כי "גם צמצום בשיעור של 5 מיליארד דולר, דבר חסר משמעות לחלוטין במונחים של השפעה על השווקים ועל הכלכלה, היה יכול להראות כתואם את ההצהרות הקודמות שלהם, במקום להכניס אלמנט ענק של חוסר ודאות בנוגע לכוונותיהם".