האם הפד יצמצם את תוכנית הרכישות באוקטובר?

נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד: "ייתכן שהפדרל ריזרב יתחיל להאט את רכישות האג"ח שלו באוקטובר, בהתבסס על הנתונים הכלכליים" ■ הפרשן סטיב גולדסטיין: כל עוד סוגיית תקרת החוב לא תפתר - הפד לא יצמצם

אם לא בספטמבר אז באוקטובר? "ייתכן שהפדרל ריזרב יתחיל להאט את רכישות האג"ח שלו לאחר הפגישה באוקטובר, בהתבסס על הנתונים הכלכליים", כך אמר היום (ו') לבלומברג נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד. "בספטמבר זו הייתה החלטה צמודה, כך שיכול להיות שיהיו נתונים שישנו את המורכבות של התחזית ויגרמו לועידה (ועידת השוק הפתוח, נ.נ) להרגיש נוח יותר עם צמצום קל של הרכישות באוקטובר".

בולארד אמר כי הפד יכול להרשות לעצמו להיות סבלני כשהוא שוקל מתי יהיה נכון להאט את רכישות האג"ח, מכיוון שהאינפלציה נמוכה. בולארד ציין כי האינפלציה, שנמצאת הרבה מתחת ליעד של הפד (2%), היא משהו שצריך להדאיג את הפד בכל הנוגע להגדרות המדיניות שלו, וכי אין להסיר את המדיניות המוניטרית המרחיבה שעה שהאינפלציה נמצאת ברמה הזו.

גם נשיאת שלוחת הפד בקנזס, אסתר ג'ורג', נשאה היום דברים, ואמרה כי החלטת הפד להותיר את התוכנית על כנה מעלה דאגות באשר למהימנות של הבנק. ג'ורג' הייתה היחידה בקרב חברי הפד המצביעים אשר התנגדה להחלטה.

דברי בכירי הפד מגיעים על רקע הצעד הלא צפוי של הפד להותיר את התוכניות להקלה כמותית כמו שהיא. זאת, כאשר הקונצנזוס בשוק הצביע על כך שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, לעומת הקצב הנוכחי שעומד על כ-85 מיליארד דולר מדי חודש.

סוגיית צמצום הרכישות מתרחשת במקביל לסוגייה נוספת שמטרידה את וול סטריט, סוגיית תקרת החוב. אם הנשיא אובמה והרפובליקנים לא יגיעו לפשרה בנוגע לתקרת החוב של ארה"ב עד אוקטובר, למשרד האוצר לא יישארו אופציות רבות כדי לא לעבור את התקרה של 16.7 טריליון דולר, מה שעלול, בתרחיש הגרוע, לשלוח את המדינה לחדלות פרעון.

הפרשן סטיב גולדסטיין מאתר מארקט-ווטש מציין כי "הפד לא יתחיל לצמצם את רכישות האג"ח אם הממשלה הפדרלית תסגר או אם המדינה תהיה חדלת פרעון על החוב שלה. עד הפגישה הבאה, הפד צריך לדעת מה קורה. יש צורך בפתרון בר קיימא על מנת לתפעל את הממשלה הפדרלית עד 1 באוקטובר.

"ואם מסיבה כלשהי נושא תקרת החוב לא יגיע לידי פתרון, גם אם למשרד האוצר יש במציאות עד אמצע נובמבר לפני שיהיה עליו להחליט איזה חשבונות לשלם, הפד לא יצמצם.

"אז לרפובליקנים של בית הנבחרים ששונאים 'כסף קל' יש בחירה. הם יכולים לסגור את הממשלה, או לקבל הפחתה ברכישות האג"ח. אבל הם לא יכולים לקבל את שניהם".