סוף לפרשת השחיתות בפוליטיקה הסינית: מאסר עולם לבו שילאי

‎‎בית משפט בסין הרשיע את הפוליטיקאי הבכיר בשחיתות ובניצול לרעה של סמכותו‏

בית משפט בסין גזר היום (א') מאסר עולם על הפוליטיקאי הבכיר המודח בו שילאי, לאחר שהרשיע אותו בשחיתות ובניצול לרעה של סמכותו. מדובר בעונש קשה שימנע מבו לשוב לזירה הפוליטית.‏

‏בו זכאי לערער על החלטת בית המשפט תוך 10 ימים החל ממחר (ב'), אך גזר הדין שם למעשה קץ לשאיפותיו הפוליטיות של בו ולסגנון החיים הנוצץ שממנו הוא נהנה הודות לחברותו באליטה השלטת בסין.

‏בית המשפט בעיר ג'ינאן שבמזרח סין הורה להחרים את כל נכסים האישיים של בו ושלל ממנו את זכויותיו הפוליטיות לצמיתות, על-פי פרוטוקול הדיון שהועלה באתר המיקרו-בלוג הרשמי של בית המשפט.‏ ‏

"בו שילאי היה משרת של המדינה. הוא ניצל לרעה את סמכותו וגרם נזק אדיר למדינה ולעם. הנסיבות היו חמורות במיוחד", נאמר בפסק הדין.

‏אמצעי התקשורת הממלכתיים בסין העריכו כי בו יערער על החלטת בית המשפט, וכי בית המשפט העליון במחוז שנדונג, שבו נמצאת ג'ינאן, ידון בערעור תוך חודשיים. מכיוון שכל בתי המשפט בסין נשלטים בידי המפלגה הקומוניסטית, אין הם צפויים להפוך את פסק הדין על פניו.

‎‎כוכב עולה

‏‏בו היה כוכב עולה בחוגי המנהיגות של סין, והצליח לצבור קהל של תומכים נאמנים הודות לכריזמה שלו ולמדיניותו הפופוליסטית בסגנון מאו. מרבית תומכיו של בו הם אזרחים שרמת חייהם לא השתפרה כתוצאה ממדיניות הממשלה לקדם את הצמיחה הכלכלית בכל מחיר.

‏‏אך אשתקד נבלמה נסיקת הקריירה של בו בעקבות שערוריית רצח שבמסגרתה הורשעה אשתו, גו קאילאי, בהרעלה למוות של איש העסקים הבריטי ניל הייווד, שהיה ידיד המשפחה.

‏בו בן ה-64, שכיהן כנשיא המפלגה הקומוניסטית בעיר צ'ונגקינג שבדרום-מזרח סין, הגן על עצמו בלהט במהלך המשפט, וטען כי עדותה של אשתו נגדו אינה אלא דברי-בלע של מטורפת שמנסה להמתיק את העונש שנגזר עליה. אך בית המשפט קבע כי גו נתנה את עדותה בצלילות הדעת, וכי אין שום בסיס לטעון שהיא מקווה להמתיק את עונשה.

‏‏בו שב ואמר כי אינו אשם באף אחד מהסעיפים בכתב האישום נגדו, אך הודה כי קיבל כמה החלטות גרועות ובייש את ארצו באופן טיפולו במפקד המשטרה לשעבר של צ'ונגקינג, וונג ליג'ון, שהיה הראשון לדווח לבו כי גו רצחה ככל הנראה את הייווד. ‏‎‎‏