בית הדין: שביתה בנמלים - לא לפני 10 באוקטובר

ביה"ד לעבודה חייב את הממשלה לנהל מו"מ עם עובדי הנמלים: "המדינה לא קיימה את החלטתנו הקודמת, רק יצאה ידי חובה" ■ עפ"י פסק הדין, ההסתדרות רשאית לשבות על רקע הרפורמה - אך קודם יש למצות את ההידברות

בית הדין הארצי לעבודה שב וקבע היום (ב') כי לעובדי הנמלים עומדת זכות השביתה על רקע כוונת הממשלה להקים נמלים חדשים, אולם גם הפעם ביקש קודם למצות הליך של הידברות לפני פתיחה בצעדים ארגוניים.

סגן נשיאת בית הדין, השופט יגאל פליטמן, מתח בפסק הדין ביקורת על התעקשות המדינה שסירבה להידברות אלא ל"שימוע" בלבד, והורה על קיום משא-ומתן אינטנסיבי "בתום-לב" עד 10 באוקטובר.

השופט פליטמן מתח ביקורת על המדינה, לאחר שזו לא קיימה החלטה קודמת של בית הדין לנהל הידברות "בלב פתוח ובנפש חפצה", אלא "יצאה ידי חובה" והציגה את תוכניות הרפורמה בנמלים מבלי לדון על השלכותיה על הנמלים הקיימים ועובדיו.

על-פי הפסיקה, למדינה שמורה הסמכות להחליט על הקמת נמלים חדשים מבלי לקבל על כך את הסכמת העובדים, אולם מנגד מחובתה לנהל עם העובדים הידברות אמיתית על ההשלכות של החלטות אלה.

המדינה, כך לפי הפסיקה, היא לא רק "ריבון" שמקבל החלטות במקרה זה, אלא גם מעסיק לכל דבר ועניין, שעליו להתנהל מול עבודה מאורגנת. המדינה, כך נכתב, ניהלה מאז ומתמיד משא-ומתן עם עובדי הנמלים כחלק מהיותם מאוגדים בהסתדרות, ואילו בפעם הראשונה היא מסרבת לנהל עימם הידברות על מהלך שצפוי להשפיע על ביטחונם התעסוקתי.

"במצב דברים זה היה על המדינה להידבר עם ההסתדרות לקידום פני הפגיעה הצפויה, אלא שהמדינה במפגיע סירבה לכך", נכתב בפסיקה. "לפיכך, קמה לארגון העובדים עילת שביתה", נכתב עוד.

במסר יוצא דופן לממשלה, כותב השופט פליטמן בפסיקתו כי מוטב שהמדינה תשקיע בנמלים הקיימים ותכין אותם לתחרות העתידית כבר עתה, כפי שדורשים העובדים: "על מנת לקדם את פני הצפוי, על-פי מתווה רפורמת הנמלים הפרטיים המתיישמת כיום, עתה הוא הזמן לפעול בנמלים הקיימים - ולא לשקוט על השמרים ולהמתין להתממשותה המלאה של הרפורמה החדשה. עדיף להקדים תרופה לפגיעה האפשרית הצפויה בתנאי עבודתם ובביטחונם התעסוקתי של עובדי הנמלים כיום כעת, במקום לעשות כן לאחר התרחשותה".

המשמעות של "הקדמת תרופה" היא, בין היתר, העמקת הרציפים בנמלים הקיימים, כך שיוכלו לשרת אניות ענק בעתיד.

בית הדין דחה גם את טענת המדינה כאילו שביתה בנמלים נועדה לטרפד את הקמת הנמלים החדשים, וקבע כי השביתה היא "כלי מאזן" שנועד לאלץ את המדינה להיכנס למשא-ומתן אמיתי על ביטחונם התעסוקתי.

פסיקת בית הדין, עליה חתומים גם השופטים עמירם רבינוביץ' ולאה גליקסמן, נפתחה בגינוי חריף להתפרעות של עובדי הנמלים במהלך הדיון האחרון, שכונתה "התנהגות פסולה ושלוחת רסן".

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, אמר היום בעקבות הפסיקה: "אנו מברכים על החלטת בית הדין ומקווים כי הצדדים ישכילו לנצל את הזמן שניתן להם, בכדי לנהל משא-ומתן רציני שיאפשר את יישום הרפורמה. כך תתאפשר תחרות בנמלים, שתוצאתה תהיה מחירים ושירות טובים יותר לתעשייה המקומית".