עוה"ד של "המרגל האיראני": "הוא בסך-הכול איש עסקים"

(עדכון) - עורכות דינו של עלי מנצורי, העצור בישראל בחשד שריגל עבור משמרות המהפכה באיראן, טוענות כי "הוא לא מונע מאג'נדה אנטי-ישראלית ופרו-איראנית"

שעות ספורות לאחר היוודע דבר מעצרו של עלי מנצורי, אזרח בלגי ממוצא איראני הנחשד בריגול בישראל, טוענות פרקליטותיו, עורכת הדין מיכל עורקבי וענת יערי מהסנגוריה הציבורית, כי על-פי הידוע להן, "מדובר באיש עסקים בלגי שאינו מונע מאג'נדה אנטי-ישראלית או פרו-איראנית". הן טוענות עוד כי "התמונה מורכבת בהרבה מזו שמצטיירת כעת".

"החשוד נעצר לפני שבועות ספורים, והייתה מניעת מפגש עמו עד 20 בספטמבר", אמרו עורכות הדין. "הדברים יתבהרו בבית המשפט, לאחר שיוגש כתב אישום ויתאפשר לנאשם להסביר את עמדתו".

מוקדם יותר היום (א') הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי, בפעילות משותפת עם משטרת ישראל, עצר לפני כשבועיים את עלי מנצורי, מרגל איראני שנשלח לישראל על-ידי משמרות המהפכה באיראן.

ברשותו של מנצורי נמצאו, בין היתר, צילומים של שגרירות ארה"ב בתל-אביב. בחקירתו עלה כי הוא גויס על-ידי היחידה למבצעים מיוחדים של משמרות המהפכה - הגוף האחראי לפיגועי טרור רבים ברחבי העולם.

מנצורי, אזרח בלגי ממוצא איראני, גויס על-פי החשד על-ידי משמרות המהפכה באיראן ונשלח לישראל כדי להקים בה חברות עסקיות שיוכלו לשמש בסיס לפעילות חשאית של מנגנוני השלטון של הרפובליקה האסלאמית נגד אינטרסים ישראליים ומערביים. בתמורה לפעילותו הובטח לו סכום של מיליון דולר.

על-פי שירות הביטחון הכללי, מנצורי נולד וחי עם משפחתו באיראן עד שנת 1980, אז היגר לטורקיה וחי בה עד לשנת 1997, עת הפך לאיש עסקים. בשנה זו קיבל ויזה ועבר להתגורר בבלגיה. בהמשך, בשנת 2006, קיבל גם אזרחות בלגית לאחר שנישא לאזרחית בלגית. באותה שנה החליף את שמו לאלכס מאנס כדי לטשטש את זהותו המקורית.

בחקירתו בשב"כ סיפר מנצורי כי בשנת 2007 שב למולדתו וניסה להרחיב את פעילותו העסקית, תוך שהוא מתגורר לסירוגין באיראן, בלגיה וטורקיה. לאורך השנים נוהלו עמו מגעים מצד גורמים שונים במנגנוני השלטון, ובראשית 2012 קיבל הוא הצעה מפורשת מטעם משמרות המהפכה לפעול בישראל.

מנצורי אמר לחוקרים כי הוא הונחה על-ידי מפעיליו להקים בישראל תשתית עסקית, שתספק מסווה לפעילות המודיעין האיראני ותשמש את הגורמים האיראניים לצרכים שונים באזור. בשל כך הוטל על מנצורי לבקר בישראל, לקשור קשרים עסקיים ולחתום על חוזים שיאפשרו פעילות עסקית ממושכת.

מנצורי ביקר בישראל פעמיים בעבר: ביולי 2012 ובינואר 2013, לביקורים קצרים בשליחות מפעיליו במודיעין האיראני. ביקורו הנוכחי והאחרון החל ב-6 בספטמבר והסתיים עם מעצרו בנמל התעופה בן-גוריון, בליל 11 בספטמבר.

בעת מעצרו נתפסו אצל מנצורי צילומים רבים של אתרים שונים בישראל, ובהם בניין השגרירות האמריקנית בתל-אביב. בחקירתו בשב"כ הוא פירט בפני החוקרים לגבי תהליך גיוסו והפעלתו במשך חודשים ארוכים על-ידי גורמי המודיעין האיראניים וכן מסר פרטים רבים על מפעיליו ועל דרכי ההתקשרות ביניהם.

שירות הביטחון הכללי פרסם גם את חלק ממפעיליו האיראניים, שעליהם מסר מידע:

■ חאג'י מצטפא - בכיר בדרג מטה, שפגש במנצורי ובירר עימו את סטטוס ביצוע משימותיו בישראל.

■ חאג'י חמיד נעמתי - איש הקשר המרכזי.

■ מהדי חנבבאי - הנחה את מנצורי במשימות בתוך ישראל.