קקטוס הזהב: איגוד הפרסום מנסה לחדש השת"פ עם איגוד השיווק

לפני 5 שנים הופסק שיתוף-הפעולה בין הצדדים, וכעת הם מנסים לגבש פורמט חדש לתחרות הפרסום הישראלית

איגוד חברות הפרסום מציע לאיגוד השיווק לחזור להיות חלק מתחרות קקטוס הזהב, השופטת את איכות הקריאייטיב בישראל - כך נודע ל"גלובס".

את ההצעה העלו מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, יגאל בראון, ויו"ר האיגוד הנכנס, אמיר גיא, במסגרת פגישת היכרות שנערכה עם יו"ר איגוד השיווק, אייל מליס, ומנכ"לית האיגוד, תלמה בירו.

הצדדים החליטו כי באיגוד חברות הפרסום יגבשו הצעה קונקרטית לגבי אופן שיתוף-הפעולה המבוקש, ולאחר מכן תובא ההצעה באופן מסודר בפני הנהלת איגוד השיווק, שתחליט האם ברצונה לחזור להיות חלק מהתחרות או לא.

בקרבת הנהלת איגוד חברות הפרסום מבהירים כי שיתוף-פעולה עם איגוד השיווק הוא כמעט תנאי הכרחי לקיומה של התחרות, שקרנה הלכה וירדה עם השנים, וזאת מתוך כוונה לייצר אירוע מכובד שיעורר הרבה תשומת-לב בתעשייה.

עם זאת, לא פוסלים שם אפשרות כי תחרות הקקטוס תגיע לקיצה בפורמט הנוכחי, ובמקומה תתקיים תחרות אחרת בדומה למודלים אחרים של פורמטים בתחום הפרסום בעולם.

חילוקי דעות

איגוד השיווק ואיגוד חברות הפרסום היו שותפים במשך יותר מעשור בתחרות קקטוס הזהב. שיתוף-הפעולה הופסק לפני כ-5 שנים - רשמית מתוך רצון של איגוד השיווק להתמקד יותר בתחומי עשייה שהקשר בינם לשיווק מובהק יותר.

באופן לא רשמי, הפרידה נעשתה בגלל חילוקי דעות לגבי הכיוון שאליו הולכת התחרות. בקרב חלק ממשרדי הפרסום סברו כי חלקם של המפרסמים בתהליך השיפוט משמעותי מדי, וכי אין להם כלים לשפוט קריאייטיב נטו.

אולם העצמאות שלה זכו משרדי הפרסום לא תרמה לאיכות התחרות. שוב ושוב נעשו ניסיונות לגבש תחרות שתעלה על נס את העשייה הקריאטיבית בארץ, אך אלה לא צלחו. גם כשהשיפוט הופקד בידי אנשי הקריאייטיב בלבד, הם לא הצליחו להניח בצד חשבונות אישיים, העבודות נשפטו לחומרה, התחרות הוצפה במה שמכונה "עבודות גוסט" - עבודות שנוצרו רק לצורך התחרות ופורסמו רק במינימום הדרוש לצורך השתתפות, וכך התחרות איבדה רלוונטיות לא רק בקרב המפרסמים אלא גם בקרב משרדי הפרסום עצמם.

שיאו של המשבר בא לידי ביטוי בשנה האחרונה, שבה הוחלט לא לקיים ב-2013 את תחרות קקטוס הזהב מסיבות כלכליות, אך מתחת לפני השטח לכולם היה ברור כי נדרש ניתוח שורש יסודי.

לפני כחודשיים נבחרו הנהלה חדשה ויו"ר חדש לאיגוד חברות הפרסום. האג'נדה שעליה הצהיר אמיר גיא, היו"ר הנכנס, הייתה העלאת קרנו של ענף הפרסום - בין היתר באמצעות יצירת תחרות פרסום מכובדת. טרם בחירותו הוא הצהיר כי לא תיתכן תחרות פרסום ללא המפרסמים.

יגאל בראון אישר את הידיעה ומסר בתגובה כי "במסגרת שיתופי-הפעולה מוצלחים רבים שיש לנו עם איגוד השיווק, אנחנו בוחנים לחזור לשתף פעולה גם בתחרות קקטוס הזהב ומקווים שתוך חודשים ספורים נצא עם בשורה".

תלמה בירו מסרה בתגובה: "אנו מברכים על כניסת היו"ר החדש והרוח הטובה הנושבת מאיגוד חברות הפרסום. נמתין לגיבוש הצעה מסודרת ונביא אותה לדיון בהנהלת האיגוד".