לאומי מכר למוסדיים 4.7% ממניות מגדל ב-295 מיליון שקל

(עדכון) - בעקבות מכירת מניות חברת הביטוח צפוי הבנק להכיר ברווח לפני מס של כ-170 מיליון שקל, שיתורגם ככל הנראה לרווח נטו בהיקף של 110 מיליון שקל

בשנות ה-40 של המאה הקודמת, שנים אחדות לאחר שחברת הביטוח מגדל נוסדה על-ידי כמה בעלי מניות, ובהם קבוצת ג'נרלי האיטלקית, הצטרף למחזיקים במניות החברה גם בנק לאומי. בסוף אוקטובר אשתקד נפל דבר במגדל, כאשר ג'נרלי מכרה את השליטה בחברה לידי שלמה אליהו. אמש השלים גם בנק לאומי את מכירת החזקותיו בחברת הביטוח הגדולה בישראל.

לאומי, בניהול רקפת רוסק עמינח, מכר 4.7% ממניות מגדל לגופים מוסדיים מקומיים, בתמורה לסך של כ-295 מיליון שקל, ובכך השלים מהלך שהחל בו כבר בינואר השנה. בעקבות המכירה צפוי הבנק להכיר ברווח לפני מס של כ-170 מיליון שקל, שלפי שעה נראה שיתורגם לרווח נטו של כ-110 מיליון שקל.

בנק לאומי, שעד תחילת השנה החזיק ב-9.8% ממניות מגדל, מכר בינואר האחרון 4.6% ממניות מגדל לפי מחיר של 5.72 שקלים למניה. מאז טיפסה מניית מגדל בכ-7.5%, ואתמול מומשה יתרת החזקת הבנק, לפי מחיר מניה של 5.9 שקלים. את המכירה הובילה זרוע בנקאות ההשקעות לאומי פרטנרס.

עוד קודם למימוש ההחזקה במגדל השנה מכר לאומי ב-2006 לידי בעלת השליטה דאז, ג'נרלי, חבילה של 10% ממניות חברת הביטוח, תמורת 670 מיליון שקל.

מניית מגדל נסחרה היום בירידה של כ-2% למחיר העסקה המשקף לחברת הביטוח שווי של 6.2 מיליארד שקל. שלמה אליהו, שהוא בעל עניין בבנק לאומי (מורשה להחזיק בנתח ממניות הבנק בנאמנות לפרק זמן מוגבל של כמה שנים), מחזיק ב-69.2% ממניות חברת הביטוח.

מכירת מניות מגדל על-ידי בנק לאומי אמש אינה מפתיעה, והיא נעשתה במסגרת מדיניות הבנק להקטין את ההחזקות הריאליות שבידו, אגב ניצול הגאות בשוק המניות. ככל הידוע, בבנק רוצים לשנות את תמהיל ההחזקות הריאליות - שהתאפיין לאורך השנים בכמה החזקות משמעותיות בחברות גדולות - לטובת פיזור בין חברות בעלות פוטנציאל צמיחה, בדגש על תחום ההיי טק. לפי שעה החברה לישראל היא ההשקעה הריאלית המרכזית שמוחזקת בידי הבנק, וניתן להעריך שכשלבנק תהיה הזדמנות למכור אותה, הוא ישמח לעשות כן.

דחייה של האסיפה הכללית

מגדל עצמה הודיעה לפני כמה ימים על דחיית אסיפה כללית של בעלי המניות, שנועדה לאשר את המענק השנתי ואת מענק הפרישה של היו"ר היוצא שלה, אהרון פוגל. החברה דיווחה כי הדיון בנושאים אלה יורד מסדר יומה של האסיפה, "לצורך מיצוי דיונים מול בעלי המניות של החברה בקשר עם נושאים אלו".

צעד זה הגיע זמן קצר לאחר שחברת הייעוץ לגופים המוסדיים, אנטרופי, המליצה ללקוחותיה להתנגד למענק הפרישה המיוחד שהחברה מתכוונת להעניק לפוגל, בסך 1.5 מיליון שקל. זאת משום שלתפיסת אנטרופי מדובר בתנאים שאינם תואמים את מדיניות התגמול של החברה, ושלא ניתנו על בסיס מדדים איכותיים.

האסיפה התבקשה לאשר לפוגל מענק נוסף בגובה של כ-788 אלף שקל עבור שנת 2013, באופן יחסי לתקופת כהונתו בשנה זו. פוגל מכהן בתפקיד יו"ר מגדל כבר 13 שנה וצפוי לפרוש בימים אלה.

לצד מדיניות התגמול והמענקים לפוגל, אמורה האסיפה הנדחית לאשר גם את עסקת בעלי העניין שבה תרכוש מגדל את פעילות הביטוח הכללי של אליהו חברה לביטוח, בתמורה ל-260 מיליון שקל - עסקה שבה ממליצה אנטרופי לתמוך.