רוב היועצים המשפטיים בעד הטלת מאסר על עברייני הגבלים עסקיים

סקר בכנס ACC: היועצים המשפטיים לא חוששים מתביעות אזרחיות בנושא הסדר כובל ■ 73% בעד איסור שביתה בשירותים חיוניים שנועדה לעכב רפורמה בתחרות ■ הרוב הודו: השפעת רשות ההגבלים על פעילות החברה שלי בינונית-נמוכה

ראוי להשית עונשי מאסר בפועל על עברייני הגבלים עסקיים; רמת האכיפה של רשות ההגבלים כיום "ראויה"; שיקולי הגבלים עסקיים מקבלים משקל בינוני או גבוה בפעילות העסקית-משפטית במשק; מנגנוני האכיפה הפרטית (המורכבים מקביעות של רשות ההגבלים ומתביעות אזרחיות) כלל אינם מרתיעים - כך חושבים היועצים המשפטיים הפנימיים בחברות בישראל.

נתונים אלה ורבים נוספים תועדו בסקר עמדות בנושא הגבלים עסקיים שערך ארגון ACC ישראל - ארגון היועצים המשפטיים הפנימיים בחברות בישראל, בשיתוף מחלקת ההגבלים העסקיים ודיני התחרות במשרד עורכי הדין יורם ל. כהן, אשלגי, אשל, בראשות עו"ד גל רוזנט.

באחרונה ערכו הארגון ומשרד עורכי הדין כנס בנושא הגבלים עסקיים, שמשתתפיו התבקשו להשיב על סקר בתחום ההגבלים עסקיים, שממצאיו מתפרסמים כאן.

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לעיונך.

מהסקר עולה כי רוב היועצים המשפטיים סבורים כי ראוי להשית עונשי מאסר בפועל על עברייני הגבלים. 80% מהנסקרים סברו כי יש לעשות זאת בנסיבות חריגות בלבד, ו-15% סברו כי יש לעשות זאת באופן גורף.

לדברי עו"ד רוזנט, אשר כיהן בעבר כראש צוות במחלקה המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים, "מדובר בתוצאה מפתיעה ביותר, שכן היא עומדת בסתירה לטענות שמועלות באופן די עקבי, שלפיהן עבירות הגבלים הן עבירות שצריך להעניש בקנסות בלבד".

עוד עולה מהסקר כי בניגוד לעמדה המבקרת את רשות ההגבלים על "יד קשה" או "רגולציה חזקה מדי", יותר מ-50% מהיועצים המשפטיים סברו כי עוצמת האכיפה של הרשות היא ראויה (34%) או אפילו חלשה מדי (17%). רק 17% מהנסקרים סברו כי עוצמת האכיפה של הרשות היא קשה מדי.

אחת המסקנות המעניינות העולות מהסקר היא שהיועצים המשפטיים בחברות אינם חוששים מאכיפה אזרחית פרטית (המבוצעת בבתי המשפט) בכל הקשור לעבירות הגבלים עסקיים. חוק ההגבלים העסקיים, שנחקק ב-1988, הסמיך את הממונה על ההגבלים העסקיים להוציא "קביעות" - החלטות הקובעות כי פעולות מסוימות היוו הפרה של החוק.

לדברי עו"ד רוזנט, "ה'קביעות' היו אמורות לשמש כלי מרכזי בידי נפגעי הסדרים כובלים ומונופולים המבקשים לתבוע את נזקיהם, שכן הן מהוות ראיה לכאורה לאמור בהן בהליך משפטי, ולכן מעבירות את הנטל אל הנתבע, העבריין ההגבלי, להוכיח שלא הפר את החוק".

ברוב העולם האכיפה הפרטית נחשבת לאפקטיבית למדי, ותאגידים חוששים מאוד מהחלטות הרשויות ומן החשיפה לתביעות נזיקיות גבוהות. למרות זאת, בישראל, ב-25 שנות קיום החוק וב-19 שנות קיומה של הרשות להגבלים, פרסם הממונה 3 קביעות בלבד בנושא ניצול מעמד מונופוליסטי.

ב-1997 קבע הממונה על ההגבלים כי חברת בזק בינלאומי נקטה מדיניות הטעיה בקשר למחיריה בשירותי הטלפון הבינלאומיים, ובכך מנעה והקשתה על מתחרותיה החדשות להציע תחרות אפקטיבית; בשנת 2007 קבעה הרשות כי בזק ניצלה את מעמדה כמונופול לרעה, כאשר לא פעלה נגד עובדיה אשר נמנעו מלתקן תקלות בקישור הגומלין בין רשת הוט לרשת בזק; ולפני כחודש קבע הממונה דיויד גילה כי תאגיד המיחזור אל"ה שבבעלות חברות המשקאות הגדולות ניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי בשוק איסוף מכלי משקה ריקים, כדי לדחוק את חברת אסופתא מלהיכנס ולהתחרות בו בשוק זה.

מאז שנת 2000 פרסם הממונה 7 קביעות בלבד בדבר הסדרים כובלים.

מספרן הזעום של הקביעות יכול להסביר מדוע רק 7% מהיועצים המשפטיים סברו כי הקביעות הן כלי אכיפה אפקטיבי, ובהתאם אחוז נמוך עוד יותר (5%) הביעו חשש מתביעות אזרחיות ככלי אכיפה הגבלי.

לדברי עו"ד רוזנט, מדובר ב"נתון מאכזב", משום ש"בעולם, דווקא האכיפה הפרטית שבידי הציבור מרתיעה ביותר. חברות חוששות מתביעות אזרחיות, מקנסות גבוהים שנפסקים בבתי המשפט ומחרם צרכנים".

בארה"ב, במטרה להגביר את ההרתעה בתחום, ניתן לתבוע פיצוי משולש בתביעות אזרחיות בהגבלים. בישראל, הציעה לאחרונה רשות ההגבלים תיקון שיאפשר מנגנון פיצוי דומה בחוק ההגבלים הישראלי.

תחרות למונופולים: לא בכל מחיר

הסקר בחן גם את ההצעה לחייב הליך של בוררות חובה במקרים של איומים מצד עובדי מונופול בנקיטת עיצומים והשבתה כדי לפגוע ברפורמה מבנית. מהתוצאות עולה כי 73% מהיועצים המשפטיים סבורים כי יש מקום למנוע בחוק השבתה של שירותים חיוניים (חשמל, נמלים, מקורות), שנועדה לעכב רפורמה תחרותית. עם זאת, 27% סברו כי המתכונת שבה פורסמה ההצעה "מוגזמת".

מרבית היועצים המשפטיים אף תומכים בהחדרת תחרות לכל מונופול ממשלתי. לשאלה - אם יש לפעול בעניין המונופולים האלה, 49% השיבו "כן"; רק 2% השיבו "לא", ו-34% סברו כי הדבר "תלוי בנסיבות".

במענה לשאלה - מה מידת ההשפעה של רשות ההגבלים על פעילות החברה שלך, השיבו 63% "בינונית" או "נמוכה". רק 17% מהיועצים המשפטיים השיבו כי השפעת הרשות על פעילות החברה שבה הם מועסקים "גבוהה".

רשות ההגבלים
 רשות ההגבלים