טבע לוותה מ-HSBC מאות מ' ד' לפצות את פייזר

הפיצוי הוא בגין השקת הגרסה הגנרית לתרופת ה-Protonix בסוף 2007 ■ 800 מיליון דולר ישולמו השנה, והיתרה עד אוקטובר 2014

לפני כשלושה חודשים הגיעה טבע לפשרה בהליכים משפטיים שניהלו נגדה חברות התרופות פייזר ו-Takeda, בגין הפרת פטנט. הפשרה כוללת תשלום פיצויים בגובה של 1.6 מיליארד דולר, וטבע העריכה בעבר שחברת הביטוח שלה תכסה כ-560 מיליון דולר מהסכום. ל"גלובס" נודע כי לצורך מימון הפיצויים טבע קיבלה הלוואה מבנק HSBC, וההערכה היא שהיקף ההלוואה עומד על כמה מאות מיליוני דולרים.

מטבע נמסר בתגובה כי "טבע לא מגיבה לידיעות בנוגע ליחסי הבנקאות שלה, למעט אלו שפורסמו באופן פומבי". מ-HSBC לא התקבלה תגובה.

מטה בנק HSBC נמצא בלונדון, כאשר מניית הבנק נסחרת בלונדון, בניו יורק ובהונג קונג. לבנק יש פעילויות ברחבי העולם, כולל בישראל. בשנים האחרונות, טבע נעזרה בבנק בכמה פעילויות מימוניות שלה. לדוגמה, ב-2011 ארגנו HSBC וסיטי קו אשראי בהיקף 1.5 מיליארד דולר לחברה, ומאוחר יותר שימש הבנק כאחד החתמים בהנפקת אג"ח שביצעה טבע בוול סטריט. על רקע רכישת ספלון באותה שנה, HSBC אירגן לטבע קו אשראי נוסף, ואף שימש כחתם בהנפקת אג"ח גדולה נוספת של החברה.

טבע, המנוהלת על-ידי ד"ר ג'רמי לוין, היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, ויש לה גם פעילות ניכרת בתחום התרופות המקוריות. כחלק מפעילותה בתחום הגנרי, טבע נהגה ונוהגת להשיק תרופות בסיכון - הליך שבו התרופה הגנרית יוצאת לשוק עוד לפני סיום כל ההליכים המשפטיים הנוגעים להפרת הפטנטים. השקה בסיכון הניבה לטבע רווחים נאים לאורך השנים. עם זאת, השקה מסוג זה עלולה להוביל לכך שאם החברה הגנרית מפסידה בסופו של דבר במשפט, היא צריכה לשלם פיצויים של עד פי 3 מהרווח שאיבדה היצרנית המקורית.

חברת הביטוח מתנערת מחלקה

במקרה הנוכחי, מדובר על השקת הגרסה הגנרית של טבע לתרופת ה-Protonix, שמיועדת לטיפול בהחזר תוך-ושטי. ההשקה בוצעה בסוף 2007, אך ההליכים המשפטיים נמשכו תקופה ארוכה. בתחילת השנה העריכה טבע בדוחותיה כי הסכום שתצטרך לשלם כפיצוי בגין ההשקה בסיכון של הפרוטוניקס עשוי להגיע ל-2.1 מיליארד דולר. עם זאת, כאמור, הצדדים הגיעו להסכם פשרה, והיקף הפיצוי שטבע תשלם נקבע על 1.6 מיליארד דולר. לפי ההסכם, טבע תשלם 800 מיליון דולר השנה, ואת היתרה תשלם עד אוקטובר 2014. ברבעונים האחרונים כבר הכירה טבע בהפרשות חשבונאיות שמסתכמות לגובה הפיצוי.

נציין, כי למרות שטבע העריכה שהיא זכאית לכיסוי ביטוחי שיכסה חלק מהפיצוי, חברת הביטוח - Illinois Union Insurance Company האמריקאית - סבורה שאינה צריכה להשתתף בתשלום. הסיבה, לטענת חברת הביטוח, היא שטבע לא דיווחה לה בזמן על ההליכים המשפטיים הנוגעים לפרוטוניקס.

טבע נסחרת במקביל בבורסות של ניו יורק (NYSE) ותל אביב, ושווי השוק שלה הוא 32.1 מיליארד דולר.