אובמה לנתניהו: לא נסיר את האופציה הצבאית מהשולחן

מחוקקים רפובליקאים: לא נמהר להסיר הסנקציות ■ רה"מ ינסה לשכנע את אובמה: אל תסיר סנקציות לפני קבלת ראיות מוצקות להפסקת הליכי העשרת אוראניום

התוצאות היו ידועות מראש. כתום פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, נותרו עמדותיהם ללא שינוי. אובמה יוסיף לקיים מו"מ עם איראן לפתרון המשבר הגרעיני, ונתניהו יוסיף להאמין, שאיראן מסובבת בכחש את העולם כולו. ובכל זאת, כל אחד מהם השמיע דברים שהאחר רצה לשמוע. שניהם יכולים לטעון, ששיחתם, בלשכה הסגלגלה ואחר-כך בסעודת צהריים, נשאה פירות.

נתניהו לא ציפה, כמובן, שאובמה ישליך לכלבים את עמיתו האיראני, חסן רוחאני, רק מפני שהוא, נתניהו, סבור שזו היתה צריכה להיות המדיניות האמריקאית הנכונה. אבל רה"מ יכול להתנחם בכמה התבטאויות תקיפות שהשמיע אובמה אחרי השיחה, ובייחוד ההתבטאות שעשתה את הכותרות: "איננו מסירים שום אופציה מעל השולחן, לרבות (האופציה) הצבאית. עלינו לראות האם (האיראנים) אכן רציניים בנכונותם לציית לנורמות הבינלאומיות ולחוק הבינלאומי ולהחלטות ולדרישות בינלאומיות".

וגם זאת: "אנחנו נכנסים למו"מ (עם איראן) עם עיניים פקוחות. זה לא יהיה קל, וכל דבר שנעשה יחייב את רמת האימות הגבוהה ביותר, כדי שנוכל לספק לאיראנים את ההקלה בלחץ הסנקציות שהם מעוניינים להשיג". הוא הוסיף, שהצהרות שלא יגובו במעשים שקופים ובני אימות בני לא יספיקו להסרת הסנקציות.

ואובמה אף הדגיש כי "חיוני" שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

נתניהו, מצידו, חלק שבחים לאובמה: "אני רוצה להביע את הערכתי כלפיך על העבודה האדירה שכבר נעשתה כדי לאכוף את משטר הסנקציות ולבלום את שאיפת איראן להשגת נשק גרעיני. אני מאמין שהשילוב של איום צבאי אמין והלחץ של הסנקציות הם שהביאו את איראן לשולחן המו"מ... השילוב הז ההדריך את המדיניות שלך, ושלנו, עד כה, ולדעתי זו הנוסחה היחידה שיכולה להביא לפיתרון בדרכי שלום"

אבל רה"מ לא זנח את הקו הנוקשה, שינחה מחר את נאומו בעצרת או"ם: אסור להרפות במאמצים עד שתהיה הצלחה מוכחת. אמונתה החזקה של ישראל היא, שיהיה צורך להדק את הסנקציות אם איראן תוסיף לקדם את תכניתה הגרעינית בהלך המו"מ עם ארה"ב".

"מבחינת ישראל, המבחן האמיתי של הסכם עתידי עם איראן יהיה האם איראן תפרק את תכניתה הגרעינית הצבאית", אמר נתניהו.

נתניהו הגיע לבית הלבן עם רוח גבית מהקונגרס. בעקבות פעילות קדחתנית של אייפ"ק על גבעת הקפיטול, הבהירו מחוקקים רפובליקאים לממשל שאין בדעתם לרופף את הסנקציות על איראן לפני שישתכנעו שהאיראנים זנחו לחלוטין את יזמתם לפתח נשק גרעיני. מבחינת הרפובליקאים זה מהלך טבעי: הוא מדגיש את אהדתם לישראל ובה בעת מסייע להם לתקוע מקל נוסף בגלגלי ממשל אובמה. הקונגרס הוא שאישר את הסנקציות ורק המחוקקים יכולים לרופפן או לבטלן.

גורמים ישראליים הבהירו אמש שנתניהו לא "הטיף" לאובמה באופן מתנשא שגרם בעבר להתקררות היחסים בינו לבין הנשיא. "ניפוח חילוקי דעות לגיטימיים בין שתי בעלות ברית לרמה של משבר הוא הדבר האחרון שרה"מ ינסה לעשות", אמרו הגורמים. "מהלך כזה רק ישחק לידי האיראנים. אנחנו לא מחריבי מסיבות. לכל היותר, אנו מבקשים לא לשתות יותר מדי אלכוהול".

ואמנם, כתבים בבית הלבן הבחינו הערב באווירה החיובית שאיפיינה את השיחה. דיווח של "ניו יורק טיימס" על הפגישה נשא את הכותרת: "התפוגגו המתחים בין אובמה לנתניהו סביב איראן". כתב ה"טיימס" ציין, שדברי השניים אחרי הפגישה לא הראו סימנים למתיחות שגרמה שיחתו של אבמה עם נשיא איראן, חסן רוחאני בשבוע שעבר.

מזה כמה ימים עסוקים פקידי ממשל במאמצים שקטים יותר, מאחורי הקלעים, להרגיע את ישראל, שהבית הלבן לא יפול בשבי קסמיו של רוחאני, ולא יסיר בטרם עת את הסנקציות הכלכליות על המדינה.

בשיחות פרטיות עם נציגים ישראליים ובכמה הודעות פומביות, עוד לפני פגישת אובמה - נתניהו, הדגישו פקידי הממשל, שיש להם עדיין ספיקות לגבי כוונותיה של איראן כלפי תכניתה הגרעינית, ושהם ישפטו את טהראן על סמך מעשיה, ולא על סמך ההצהרות הפייסניות שהשמיע רוחאני.

אחרי השיחה בלשכת אובמה אירח הנשיא את נתניהו לארוחת צהריים. אחר-כך הוא נפגש בנפרד, עם סגן הנשיא, ג'ו ביידן (שאמור לנאום הערב בוועידת ג'יי סטריט) ועם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. בהמשך, עמד רה"מ להשתתף באירוע פרידה משגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, על גבעת הקפיטול.

בראיון בתכנית האקטואליה "60 דקות", ברשת CBS, ששודר אמש, הדגיש קרי: "הנשיא אובמה מקדם בברכה את המחוות של רוחאני. אך מילים לא יבואו במקום מעשים. אנו זקוקים לפעולות שיוכיחו שתכנית (הגרעין האיראנית) שוב לא תהווה איום עלינו ועל בעלות בריתנו, ידידותינו באזור".

"ארה"ב לא תסיר את הסנקציות (מעל איראן) עד שיתברר שהחל תהליך שקוף, בר-אימות, שקובע שרשרת אחריות, תהליך שיאפשר לנו לדעת מה איראן עושה, אם בכלל, עם תכנית הגרעין שלה", אמר קרי.

שר-החוץ האמריקאי ציין כי איראן יכולה להוכיח את כנותה מיד אם תפתח את מתקניה הגרעיניים לפיקוח בינלאומי ואם תתחיל להעשיר את האוראניום שבדיה ברמות נמוכות מאלה שנחוצות לייצור נשק גרעיני.

אך בתשובה על שאלת המראיין האם אפשר לסגור עסקה בתוך 3 עד 6 חודשים, כפי שאמר נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר קרי: "בוודאי שזה אפשרי. אפשר לסגור עסקה עוד קודם לכן. הדבר תלוי במידת נכונותה של איראן להיות כנה ושקופה. אנו זקוקים לעסקה טובה. עסקה טובה משמעותה שצריכים להינקט צעדי אל-כשל, צעדים שקובעים שרשרת אחריות, כדי לוודא שתכנית הגרעין של איראן מיועדת למטרות שלום. אם זו אכן תכנית למטרות שלום, היחסים עם איראן יוכלו להשתפר באופן דרמטי, ובמהירות".

פרשנים אמריקאים אמרו אמש כי מבחינת נתניהו, הלך רוח כזה הוא חלום בלהות, לא פחות. אין ספק, שאובמה ינסה להסביר לו שלא מדובר בסיוט אלא להיפך במהלך שאם אכן ישא פירות יתרום רבות לביטחונה של ישראל.