רמז מביידן לנתניהו: איראן אכן איום, לא שכחנו הפלסטינים

בנאום בוועידה השנתית של ג'יי סטריט, מדגיש סגן נשיא ארה"ב: איראן גרעינית – סכנה קיומית לישראל ■ אך הוא גם אומר: ביטחון ישראל מחייב שלום צודק ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שלח אמש (ב') רמז כפול לישראל בנאום שנשא בוועידה השנתית של ג'יי סטריט, הארגון הליברלי שמגדיר עצמו פרו-ישראל ופרו-שלום עם הפלסטינים: איראן היא אכן איום משמעותי, אולי קיומי, על ישראל, אבל ארה"ב אינה שוכחת את הסכסוך עם הפלסטינים והיא תוסיף לדחוף להשגת הסכם שלום.

נוכחותו של ביידן היתה רמז כשלעצמה: הוא האישיות הבכירה ביותר בממשל שכיבדה אי-פעם כנס של ג'יי סטריט בנוכחותה, וזה קרוב לוודאי איתות מהממשל שהוא רואה בארגון חלק ראוי מהזרם המרכזי של הממסד היהודי בארה"ב. "אנו מקדמים בברכה אותכם ואת הרעיונות שלכם", הכריז סגן הנשיא.

ביידן, שהופיע לכנס באיחור של שעה וחצי, בגלל פגישתו עם רה"מ בנימין נתניהו בבית הלבן, הקדיש את רוב דבריו לאיראן. ההתבטאות החזקה ביותר שלו בסוגיה זו היתה: איראן חמושה בנשק גרעיני תהווה "איום קיומי לישראל וסכנה בלתי קבילה לשלום ולביטחון בעולם כולו", ותחולל מירוץ חימוש גרעיני במזה"ת.

"לא נתיר לאיראן להניח ידיה על כלי נשק גרעיניים", הכריז ביידן.

דבריו בסוגיה זו היו חלק מחבילת הרגעה שהכין הבית הלבן לישראל בעקבות ההתקרבות הפתאומית בין וושינגטון לטהראן. כמה שעות קודם לכן הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כתום שיחתו עם נתניהו: "אינו מסירים שום אופציה מהשולחן, לרבות (האופציה) הצבאית".

אבל ביידן דיבר גם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני והוא הדגיש את המשפט הבא: "אני מאמין שביטחונה של ישראל מחייב שלום צודק ובר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים".

הוא מנה מוקדי מתיחות במזה"ת, ובכללם עיראק, סוריה, מצרים, תימן ובחריין, וכן את האיום שנשקף מהשאיפות הגרעיניות של איראן וציין, כי אנשים לא תמיד מבינים מדוע ממשל אובמה מתמקד דווקא בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"לאור כל הבעיות האלה, יש אנשים ששואלים אותנו: 'למה, ביידן, למה, למה אובמה, אתם כל כל כך נחושים בהחלטתכם להניע את תהליך השלום?'", אמר סגן הנשיא. התשובה היא, לדבריו, שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא הסיכוי הטוב ביותר להשגת יציבות במזה"ת. "בסכסוך הזה מעורבים הערבים הכי פחות אידיאולוגים והכי פחות קנאים במזה"ת", כדבריו.

"אני מבין שמשטמות ישנות גוועות לאיטן, הוא הוסיף. "צלקות משכבר המים בקושי מגלידות לגמרי. (אך) שני הצדדים חייבים להבין שהם אינם יכולים להטיל כל אחת ממצוקות העבר על ילדיהם".

"שני הצדדים רואיים לתמיכתנו ושניהים זקוקים לה", אמר סגן הנשיא. "אם לא אנחנו, מי"?