הפורץ הנוצץ

"לנפץ ולחטוף" - יופי של סרט תיעודי על פורצים נוצצים

"לנפץ ולחטוף", יום ג' 22:00, "יס דוקו"

איזה יופי של סרט! פורצים נוצצים היו תמיד חומר מרתק עבור הקולנוע, אבל סרטים תיעודיים אודותיהם כמעט שלא נעשו. והנה כאן, נחשפת חבורת היוגוסלבים לשעבר המכונה "הפנתרים הוורודים", שחשודים בפריצות נועזות ובגניבות בשווי מאות מיליוני דולרים. בראיונות שמזכירים קצת סרטים בסגנון "אושן", הם מספרים על התכנון הארוך ואיסוף המודיעין שקודם לכל "מכה" שכזאת, על השימוש באישה יפה ופתיינית ומאששים כמעט כל סטריאוטיפ הוליוודי על כנופיות שכאלה, אולי למעט אחד: המניע.

לטענתם, הם הידרדרו לפשע בימים שלאחר פירוק יוגוסלביה, עליית מילוסביץ' לשלטון והכאוס ששרר בארצות הבלקן שמנע מהם עבודה מהוגנת. הגיוני להניח שלהיכן שהצליחה לחדור במאית דוקומנטרית, יגיעו במהרה גם סוכני האינטרפול שבטוחים שסוף הכנופייה קרב, אבל האירוני בסיפור הוא שבעת הקרנת הבכורה של הסרט, נשדדו יהלומיו של לב לבייב לא רחוק מאולם הקולנוע, פשע שלפי החשד מיוחס לאותה כנופייה ממש.

מירוץ עכברים

"היורדים החדשים", סדרת כתבות בחדשות 10

אין שבוע שמפלג את קהל הצופים בחדשות 2 ו-10 כמו השבוע הזה: בעוד בחדשות 2 עוסקים בסדרת כתבות בהלוואות שנוטלים, לעיתים, מי שניתן להגדירם כ"עלובי החיים", הלכו חדשות 10 על אלה שמחפשים את הקרם-דה-לה-קרם בסגנון ברלינאי, לונדוני או אמריקני. מתן חודורוב מביא דיוקן של מי שהיו יכולים להיות "מלח הארץ", חלקם בנים למשפחות שורשיות, שירתו בקרבי, למדו, ואז הבינו שבמקום הצלחה כלכלית, מחכה להם בחוץ מירוץ עכברים שאינו מוביל לשום מקום. ההתחלה בחו"ל מבטיחה, אך הקושי מגיע כשהם רואים את ילדיהם גדלים לא כישראלים. לפי הסקר, 78% מהישראלים לא יתנגדו לרצון ילדיהם להגר מישראל. כל מי שחושש (כמוני), שאת נכדיו שטרם נולדו הוא יראה בעיקר ב"סקייפ", חייב לצפות בתיעוד המרתק הזה.