גיוסי אג"ח קונצרני עלו ב-13% ל-2.6 מיליארד שקל בספטמבר

בניטרול גיוסי הבנקים והחברות הממשלתיות, הצמיחה בהשוואה לחודש ספטמבר 2012 גבוהה עוד יותר, ומגיעה לכ-20%

למרות תקופת החגים וימי המסחר הקצרים והמעטים יחסית בחודש החולף, נמשכה גם במהלכו הפעילות האינטנסיבית בשוק גיוסי האג"ח. מגמה זו נתמכת בתנאי שוק נוחים - עליות בבורסה לצד ריביות נמוכות והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

מנתוני לידר שוקי הון עולה כי בספטמבר הגיע סך הגיוסים באמצעות אג"ח קונצרניות ל-2.6 מיליארד שקל - עלייה של 13% לעומת ספטמבר 2012. בניטרול גיוסי הבנקים והחברות הממשלתיות, הצמיחה בהשוואה לחודש המקביל גבוהה עוד יותר, ומגיעה לכ-20% (1 מיליארד שקל).

לפי לידר, על הגיוסים בחודש החולף אחראים חברות נדל"ן ובנקים בלבד, מבינם בולטים בנק מזרחי טפחות שגייס 1.5 מיליארד שקל, והחברות שיכון ובינוי ונכסים ובנין, שגייסו כ-400 מיליון שקל כל אחת, בהנפקות שנהנו מביקושי יתר.

נתוני ספטמבר ממשיכים כאמור את תקופת הגאות המאפיינת את שוק גיוסי האג"ח המקומי בחודשים האחרונים. זו באה לידי ביטוי בזינוק רבעוני של יותר מפי שניים בהיקף הגיוסים (בניטרול הבנקים והחברות הממשלתיות), ל-5.5 מיליארד שקל (לעומת 2.4 מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2012). מחישוב שכולל את כל הגיוסים, כולל החברות הממשלתיות והבנקים, עולה כי סך גיוסי האג"ח הקונצרניות ברבעון השלישי של 2013 נחלש בכ-6% ל-7.2 מיליארד שקל, זאת בשל גיוס ענק של 4.4 מיליארד שקל שביצעה חברת החשמל ברבעון המקביל אשתקד, וכן ירידה בפעילות הבנקים בשוק.

התעוררות נרשמה ברבעון השלישי גם בגזרת הנפקות האקוויטי, ובמהלכו בוצעו שלוש הנפקות ראשוניות של מניות לציבור של החברות מנדלסון, סומוטו ואיי.די.איי ביטוח. במסגרת הגיוסים הללו גויסו בסך הכל כ-300 מיליון שקל, עיקר הסכום על ידי איי.די.איי ביטוח.

עיקר הפריחה - בנדל"ן

פריחת שוק גיוסי החוב הקונצרניים (בניטרול בנקים וחברות ממשלתיות) בולט ביתר שאת בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013. לפי לידר, בסיכום תקופה זו נרשם זינוק של 55% בהיקף הפעילות לעומת ינואר-ספטמבר 2012, לסכום כולל של 21.5 מיליארד שקל.

"2013 מסתמנת כשנה חזקה בשוק גיוסי החוב", אמר היום רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות. "הורדת הריבית ב-0.25% לרמה של 1% והיחלשותם של תופי המלחמה מכיוונה של ארה"ב צפויים לתמוך בהמשך המגמה גם ברבעון הרביעי". עוד ציין כהן אורגד כי "גם בשוק גיוסי ההון ניכר כי הקרקע בשלה לגיוסים נוספים שיצטרפו לשלוש ההנפקות הראשוניות שבוצעו במהלך הרבעון השלישי".

טל רובינשטיין, מנכ"לית כלל חיתום, אמרה היום כי "הפריחה בשוק ההנפקות נמשכה ברבעון האחרון על פני כל הספקטרום - החל מחברות איתנות בעלות דירוג גבוה ועד חברות שאינן מדורגות - על רקע הנזילות הגבוהה בגופים המוסדיים והגיוסים בקרנות הנאמנות. לצד גיוסי האג"ח, הסיפור המעניין יותר ברבעון הוא חזרתן של הנפקות האקוויטי".

בחברת מידרוג מציינים כי על עיקר הפעילות ברבעונים החולפים אחראיות חברות הנדל"ן, המרכזות קרוב ל-60% מגיוסי האג"ח מתחילת השנה, ובמספרים הן אחראיות לגיוסים של קרוב ל-12 מיליארד שקל מאז חודש ינואר.

את הפריחה בפעילות הנדל"ן מייחסים במידרוג למספר גורמים: כניסה של מנפיקים חדשים לפעילות, מיחזור חוב בנקאי באמצעות אג"ח בתמיכת התשואות הנמוכות יחסית ועיבוי יתרות הנזילות. במידרוג מעריכים כי "ככל שסביבת התשואות תיוותר ברמה דומה חברות הנדל"ן ימשיכו לבצע גיוסים בקצב גבוה".

הנפקות אגח
 הנפקות אגח