"הקרנות הטובות מביאות המון ערך והחזרים מצוינים"

ג'ו לונסדייל, שמוביל בגיל 31 את קרן ההון סיכון החמה ביותר בעמק הסיליקון, ישתתף בכנס הג'רני אחרי שעבד עם פיטר ת'יל והקים רשת חברתית עבור ליידי גאגא מתכונן לונסדייל למהפכה הבאה בעולם המחשוב

ג'ו לונסדייל (Joe Lonsdale) הוא אחד המתחרים הברורים על התואר "השם החם בעמק הסיליקון". גם אם יש משקיעים מנוסים ובולטים ממנו, ויזמים שהוכיחו את עצמם יותר, השילוב שהוא מגלם, בעיקר על רקע הגיל הצעיר (31), מציבים אותו במקום טוב לצד מארק צוקרברג וג'ק דורסי, מייסדי פייסבוק וטוויטר, בהתאמה. לונסדייל, ישתתף בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" שייערך ב-17 באוקטובר בתל אביב.

השם של לונסדייל מופיע בשנה האחרונה בכל המקומות הנכונים. קרן ההון סיכון שייסד בשנה שעברה, Formation 8, הוגדרה על ידי מגזין פור'צן כ"קרן ההון סיכון החמה ביותר מאז אנדרסן הורוביץ", מחמאה גדולה על רקע ההצלחה של אנדרסן והגיל הצעיר של לונסדייל ושותפיו. הוא הופיע אשתקד ברשימות משקיעי האנג'ל ש"חייבים להכיר בעמק הסיליקון", לפי העיתונות הכלכלית האמריקנית, והוא מעורב אפילו בהקמת הרשת החברתית של ליידי גאגא (Littlemonsters.com), דרך חברת Backplane, כיזם וכיו"ר.

למרות הפרסום והקשרים, גיוס הכספים ל-Formation 8, לא היה פשוט. הקרן השלימה גיוס של כ-200 מיליון דולר, בסגירה ראשונה באמצע 2012, ובאפריל הודיעה על השלמת הקרן כולה, בהיקף של 448 מיליון דולר.

"בגלל שזו הקרן הראשונה שלי לקח לי בערך שנה לגייס את זה", מתנצל לונסדייל בראיון ל"גלובס". הוא מספר שהכסף הראשוני הגיע מ"המקורבים", יזמים ומשקיעים שעבד איתם בעבר (פיטר ת'יל לדוגמא), "לקראת הסוף התחיל לחץ גם ממשקיעים מוסדיים להצטרף בגלל שזה היה נראה מוצלח".

גם מאחורי הסכום יש סיפור ולפי לונסדייל, "חשבנו שלגייס 450 מיליון יהיה מוצלח, אך בגלל שהקרן נקראת Formation 8 החלטנו (כמשחק מילים - ש.ש) לעצור ב-448 מיליון דולר".

"שוק שצריך לכוון אליו"

את הקריירה התחיל לונסדייל לפני יותר מעשור ב-PayPal, עדיין כסטודנט, אז עדיין חברה עצמאית, ועבד עם ת'יל, שהיה מנכ"ל החברה, וכיום הוא אחד השמות הבולטים בעולם ההיי-טק ומייסד קרן ההון סיכון Founders Fund.

התחנות הבאות היו לצידו של ת'יל, בהתחלה בקרן הגידור Clarium, לאחר מכן בהקמת חברת התוכנה Palantir, שסיפקה תוכנות ניתוח נתונים בתחומי הפיננסיים והממשל וגייסה עד כה כ-500 מיליון דולר, כ-196 מיליון מתוכם גויסו לפני מספר שבועות. ב-2009, הקים את Addepar, שמספקת תוכנה לייעוץ פיננסי, והחל מ-2010 הוא פעיל פורמלית כמשקיע אנג'ל והון סיכון.

Formation 8 לא זכתה לחינם למחמאות. המיקוד של לונסדייל ושותפיו אינו סטנדרטי. בעוד הקרנות החמות של עמק הסיליקון הקימו את התשתיות שלהן בארה"ב, כדי לתמוך ולקדם את החברות בהן השקיעו, Formation 8 הקימה את התשתית הזו באסיה, מתוך אמונה שהשינויים הטכנולוגיים המשמעותיים אמורים להתרחש שם, ועל ידי חברות אמריקניות. "זה השוק הגדול בעולם כעת, אם כי לא צריך לפנות אליו עד שלא מוכנים", מציין לונסדייל, "אבל כאשר העסק גדל זה שוק שצריך לכוון אליו".

כפי שמרמזת הקריירה של לונסדייל עד כה, ראיית העולם המקצועית שלו לא כוללת אפשרות שההון סיכון אינו מספק את הסחורה. במילים אחרות, הטענה מהשנים שלאחר המשבר הפיננסי כלפי ההון סיכון, כי "המודל שבור", לא רלוונטיות ל-Formation 8. לונסדייל: "אני מסכים שיש יותר מדי כסף ויותר מדי חברות שאינן טובות, אבל אני לא מסכים שהמודל שבור. הקרנות המצליחות מביאות המון ערך והחזרים מצוינים למשקיעים".

מה לדעתך התפקיד של ההון סיכון בעולם הטכנולוגי כיום?

"העולם של הקרנות השתנה, ואני חושב שיש היום יותר מקומות בהם הן יכולות להביא ערך מוסף. למשל לתפקד גם כמנטורים ליזמים או לסייע בהתפתחות העסקית הגלובלית. אנדרסון הורוביץ לדוגמא עושה עבודה נהדרת בלעזור ליזמים בתחילת הדרך. הקרן שלנו מעסיקה אנשים באסיה שמסייעים לחברות הפורטפוליו ליצור שם קשרים, ויש עוד המון דרכים שבהן ניתן לסייע".

"נראה חברות חדשות וגדולות"

הדבר האמיתי שעומד מאחורי המודל שמציעה Formation 8, הוא למעשה תיאוריה כלכלית שבה מאמין לונסדייל, ומופיעה בפירוט באתר האינטרנט של הקרן. מדובר בגל טכנולוגיות מחשוב חדש שאנו נמצאים בפתחו - השישי לפי הסדר כרונולוגי - שייצר חברות חדשות שנכנסות תחת ההגדרה של ה"ארגון החכם" (Smart Enterprise). הגלים הקודמים יצרו את החברות הגדולות של עמק הסיליקון, החל מ-HP ואינטל וכלה בפייסבוק, גוגל ואמזון.

הגל הבא של חברות, שיתבסס על תשתיות שיאפשרו ניתוח מידע בהיקפים גדולים וביעילות, כך שישנו את המודל הכלכלי בחלק גדול מהסקטור העסקי.

הסיבה שנדרשות חברות גדולות כדי ליצור את הגל החדש, משוכנע לונסדייל, מבוססת על התיאוריה של עלויות עסקה, שהגה הכלכלן זוכה פרס הנובל רונלד קוז, שנפטר לפני כחודש. פיתוח פלטפורמות חדשות לצורך כך, אינו יעיל מספיק בחברות הגדולות הקיימות.

"אני חושב שנראה חברות חדשות וגדולות שנוצרות, וגם יצירה של חברות מעין גוגל, על רקע הצורך בפלטפורמות חדשות שבהן דברים מתחברים יותר בקלות", טוען לונסדייל.

המרחב אליו פונה הקרן הוא טכנולוגיות שרלוונטיות לתעשיות שמזכירות יותר את הכלכלה הישנה בהן צפוי השינוי הגדול להתרחש, תעשיית הבריאות, הפיננסים, החינוך, תחבורה, ממשל וכדומה, שאחראיות על כ-78% מהתל"ג העולמי.

עיקר הפניה בנושאים היא עבור המחשוב הארגוני מן הסתם. את המוטיבציה לכך, מסביר לונסדייל: "המקום בו צריך את היכולות האלו הוא המרחב הארגוני. בצד הצרכני ראינו התקדמות גדולה בטיפול בנתונים בהיקפים גדולים בעשור האחרון. פייסבוק למשל, היא ספקית של פלטפורמה מצוינת עבור הצרכנים. אני חושב שהפלטפורמות שנדרשות עבור המחשוב הארגוני עדיין לא נבנו ולכן שם יש יותר הזדמנויות". עם זאת, בקרן מתעניינים גם במגמות שרלוונטיות למשתמשים הסופיים כגון מחשוב לביש.

הביקור של לונסדייל בישראל, לא אמור לכלול יותר מדי עניינים מקצועיים אם כי הוא ייפגש עם מספר חברות. בפורטפוליו שלו בקרן להשקעות בחברות בשלב ה-Seed, Anduin Ventures נמצאות גם חברות ישראליות ביניהן: Any.do, health.tap ו-Joytunes, ולדבריו הוא ימשיך להשקיע כאנג'ל בחברות ישראליות נוספות. ומה לגבי סניף מקומי של Formation 8? "אולי בעתיד", אומר לונסדייל, " זו המדינה השנייה או השלישית מבחינת חדשנות, ואני רוצה לבלות כאן יותר זמן".