קרן המטבע: אי העלאת תקרת החוב תפגע בכלכלה הגלובלית

כריסטין לאגארד אומרת בנאום בוושינגטון: שיתוק הממשל בארה"ב חמור דיו, אך אם לא תורם התקרה, תתחולל פגיעה רצינית לא רק בכלכלת ארה"ב אלא בכלכלה הגלובלית ■ אובמה מכריז שוב: לא אתפשר עם תביעות הקיצונים הרפובליקנים

ראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, הזהירה הערב (ה'), כי אם לא תורם תקרת החוב של ארה"ב, בערך ב-18 באוקטובר, יש לצפות לפגיעה "חמורה ביותר" בכלכלה הגלובלית.

בנאום באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, שבוע לפני פתיחת הוועידה החצי-שנתית של הקרן ושל הבנק העולמי, אמרה לגארד, כי אי-הוודאות הפוליטית בארה"ב בסוגיות התקציב והחוב, בעיצומם של האתגרים הפיסקליים בוושינגטון, אינה מסייעת למצב.

"השתקת הממשל חמורה לכשעצמה, אך אי הרמתה של תקרת החוב תהיה גרועה בהרבה והיא עלולה לפגוע באופן חמור ביותר לא רק בכלכלת ארה"ב אלא גם בכלכלה הגלובלית כולה", אמרה לגארד.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב, בנאוום לפני עובדי חברה לציוד בניה ברוקוויל, מרילנד, כי הוא לא ייתפשר עם הקיצונים הרפובליקאים, לא בסוגיית שיתוק הממשל ולא בסוגיית תקרת החוב.

"לא אכנע לסחיטה; אי אפשר לנהל מו"מ עם מישהו שמכוון אקדח לרקתך, וזה בדיוק מה שהרפובליקאים עושים לארה"ב", אמר אובמה. "הם דורשים כופר נופש תמורת העבודה שהם צריכים לבצע, כלומר העברת התקציב".

הנשיא עשה אמש ניסיון נוסף וכינס בלשכתו את ראשי הסנט ובית-הנבחרים, משתי המפלגות, אךהכריז, שוב, כי בעוד שהוא מוכן לדון על בעיות התקציב, אין שום סיכוי שהוא יסכים לדון על תכנית הרפורמות בשירותי הבריאות, 'אובמה קייר'.

הרפובליקאים דורשים לבטל את תכנית הרפורמות, אך אובמה הצהיר, כי התכנית היא חוק ממלכתי, שאושר ע"י בית-המשפט העליון, ואם ברצון הקיצונים לשנות חוק הם צריכים לגייס מספיק בוחרים שיכניסו מחוקקים רפובליקאים נוספים לזרוע המחוקקת. הוא הדגיש, כי השתקת הממשל אינה עונה אפילו על דרישות הרפובליקאים עצמם: הם הצליחו, אמנם, לשתק חלק גדול מהממשל, אך 'תכנית אובמה קייר', שיישומה החל שלשום (ב'), מושכת מיליוני אמריקאים, בניגוד להצהרות קיצוני הימין שהעם מתנגד לתכנית.