הערכות: הרפובליקאים לקראת התקפלות; תקרת החוב תורם

יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקאי ג'ון ביינר, החליט שלא יניח לארצו להיקלע לחדלות פרעון – ויתנער מהקיצונים הימניים במפלגתו ■ אחת הסיבות: תומכי המפלגה בוול סטריט מתחילים לגלות סימני עצבנות

ביומה הרביעי של השבתת הממשל הפדרלי בארה"ב, מסתמנת אפשרות שהמפלגה הרפובליקאית תמצמץ ראשונה במאבק עם הנשיא ברק אובמה ועם המפלגה הדמוקרטית על 'אובמה קייר', חוק הרפורמות בביטוח שירותי בריאות.

השבתת רוב חלקי הממשל כדי לאלץ את הבית הלבן לוותר על 'אובמה קייר', או לעקר את התכנית, מתחילה להיראות ככישלון לנוכח זעם הולך וגובר של אזרחים. סירוב פוטנציאלי להעלות את תקרת החוב, בעוד כשבועיים, ובכך להשליך את ארה"ב לתהום של חדלת פירעון - נשק יום הדין של מחוקקים ימניים קיצוניים בהתנגשות עם אובמה - מתחיל להפחיד את הזרם המרכזי במפלגה. סקרים מראים שהציבור מאשים את המחוקקקים הרפובליקאים באחריות להשבתה יותר מאשר את הנשיא והמחוקקים הדמוקרטים.

תורמים כבדים מוול סטריט כבר החלו ללחוץ על "המבוגרים האחראים" בממסד הרפובליקאי לרדת מעץ הסירוב להעלות את התקרה ולקבל את הדין שתכנית 'אובמה קייר' תוסיף להיות חלק חשוב ממארג תכניות הרווחה של ארה"ב, על אפו ועל חמתו של פלג מסיבת התה. מחוקקים רפובליקאים רבים שהיו עדים להשבתת הממשל באמצע שנות ה-90 זוכרים את נקמת הבוחרים במפלגה אז.

אזהרות משרד האוצר בוושינגטון ומנהלת קרן המטבע, כריסטין לאגארד, אתמול (ה'), מפני פגיעה חמורה בכלכלה הלאומית והגלובלית אם לא תורם התקרה,הגבירו אף הן את הלחץ על הרפובליקאים.

וכך, החלו לבצבץ אמש הערכות שיו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקאי ג'ון ביינר - איש המפתח בדרמה בגלל סמכותו לקבוע את דפוסי ההצבעות הגורליות בבית - מתכנן להתנער מלפיתת מחוקקי הימין הקיצוני ולבלום את הידרדרות ארה"ב לפשיטת רגל.

בפגישות עם קבוצות קטנות של מחוקקים ממפלגתו הדגיש ביינר שהוא לא יתיר לארצו לפשוט רגל, בפעם הראשונה בתולדותיה. לאור העובדה שהפלג הימני הקיצוני במפלגה לא יצביע בעד הרמתה של תקרת החוב בשום מקרה, אמר ביינר למאזיניו שהם חייבים לגבש הצעת חקיקה שתמשוך תמיכת מחוקקים דמוקרטיים בבית-הנבחרים. המשמעות היא, כמובן, לחדול מהמאמצים לחבל ב'אובמה קייר' באמצעות יזמות חקיקה עוינות, שיקשרו את ההעלאה בביטול תכנית הרפורמות.

"מוכרחה להתגבש עסקה דו-מפלגתית גדולה", אמר אתמול ציר בית-הנבחרים הרפובליקאי טום קול, אחד מבעלי בריתו של ביינר, ל"וושינגטון פוסט". "צריכים להתמקד יותר בתקרת החוב ובהסכם כללי על התקציב מאשר ב'אובמה קייר'".

מחוקק אחר, שביקש לא לנוקב בשמו, אמר שביינר אפילו רמז שהוא מוכן לשמש מטרה לחרונם של הקיצונים בכך שיחליט להישען על רוב דמוקרטי , במקום על רוב רפובליקני, כמקובל בשנים שחלפו, בהצבעה על תקרת החוב. בכך הוא יסכן, כמובן, את המשך כהונתו כיו"ר הבית, אך נראה שביינר מוכן ליטול את הסיכון מטעמים פטריוטיים.

עוזר בכיר לביינר הכחיש קיומה של אסטרטגיה פוטנציאלית כזו, אך דוברו של ביינר אמר ל"פוסט": "היו"ר ביינר אמר מאז ומתמיד, שארה"ב לא תפשוט את הרגל, אך אם אנו רוצים להעלות את תקרת החוב נצטרך להגיע להסכם על מנועים לקיצוץ החוב הלאומי והגרעונות":

הדיבורים על שינוי אפשרי באסטרטגיה הרפובליקאית נעשו אתמול שיחת היום בוושינגטון. אנליסטים התנבאו שביינר, שמאז ומתמיד הכיר בסיכונים שטמונים בחדלות פרעון לאומית, מוכן עתה לזנוח את המאבק. לדברי האנליסטים, מבינים עתה מחוקקים רפובליקאים שייתכן שהיתה זו שגיאה לסגור את הממשל במאמץ למוטט את 'אובמה קייר'. יחד עם זאת הם טוענים, שהם אינם צריכים להניף דגל לבן לפני הבית הלבן, אלא לסחוט מהממשל ויתורים רבים ככל האפשר לפני שיתנו את קולם למען הרמת התקרה.

בשלב זה קשה, אפוא, לנבא את ההתפתלויות הבאות של המאבק, אך נראה שבסופו של דבר, תקרת החוב של ארה"ב אכן תורם בעוד כשבועיים.