"משכירי הדירות לתיירים אינם מהווים כל איום על המלונות"

הלה אורן, העוסקת במיתוג ופיתוח עסקי בינלאומי של ת"א מאז 2010, מסמנת מטרה: להגדיל ב-30% את מספר התיירים בעיר, העומד על 2 מיליון בשנה

בברלין, אמסטרדם, אתונה ואוטווה, מחוברים מנגנוני פיתוח כלכלי לפעילות התיירות העירונית. בתל אביב, שבה פעלה עמותת תיירות עצמאית תחת העירייה, הועתק המודל הזה רק השנה, כשפעילות העמותה מוזגה לתוך מנהלת "עיר עולם". הלה אורן, שעמדה בראש המנהלת שעסקה במיתוג ופיתוח עסקי בינלאומי של העיר מאז 2010, קיבלה לידיה את הגוף הממוזג, ומסמנת מטרה: להגדיל ב-30% את מספר התיירים בעיר, העומד על 2 מיליון בשנה.

- זו מטרה שאפתנית, בעיקר על רקע המחסור בחדרים. השנה נפתח בעיר מלון חדש ראשון מזה 20 שנה.

"בתל אביב יש כשל שוק יזמי-נדל"ני מבחינה זו. אף שהביקוש גדל, יזמים חששו להשקיע ועיכבו בנייה בגלל שכל אירוע ביטחוני טלטל אותם. בחמש השנים שחלפו כבר זוהתה יציבות, כי גם אחרי אזעקות, הפיכה במצרים ומלחמה בסוריה, ההתאוששות הייתה מהירה. שינוי המגמה יורגש עוד זמן מה, כי מלונות גדולים הם מיזמים שזזים לאט. במלונות הבוטיק כבר מורגש השינוי כי יצירתם היא תהליך יחסית זריז".

- מלונות בוטיק משתלבים במגמה הבעייתית של "ת"א לעשירים בלבד ולאנשי חו"ל בלבד".

"לא בהכרח. זה ערוץ שמנוצל הרבה על ידי תושבי ישראל, גם מהמעמדות הלא גבוהים. מודל תיירות פנים שהפופולריות שלו עולה הוא ביקור בסוף שבוע שבו מתקיים אירוע: הלילה הלבן, המרתון, סובב אופנים, מצעד גאווה, מסיבת פורים. המלון הוא ההוצאה, ושאר הבילוי הוא ההסתובבות בעיר, בכיכרות, בים, ורובו - חינם".

- ערים ושכונות שנהפכו למוקדי תיירות, כדוגמת לאס וגאס ושכונת צ'לסי בלונדון, הפכו לעשירות יותר, אך לא בהכרח היטיבו עם חיי התושבים. זה עודד פיתוח עסקים שמשרתים תיירות במקום את חיי היום יום: מסעדה במקום מכולת.

"מלונות הבוטיק שווים כיום בקושי לשני מלונות, בערך 400 חדרים בסך הכל. נוסף לכך, הסוד הוא מינון. אני שואפת לשמור על עירוב שימושים גם כאן: בוטיקים, מלונות ארבעה וחמישה כוכבים ומלונאות לתרמילאים, כך תיירים מכל הדירוגים יצרכו שירותים מכל הסוגים. מסעדות יוקרה זה לא מילה גסה, אם יש גם מסעדות עממיות. בשביל זה יש בעירייה מנהל הנדסה ויחידה לתכנון אסטרטגי, שתפקידם לווסת את תמהיל המלונות באמצעות היתרים. אני אשמח אם המדינה תעשה למען תיירות תרמיל, כי גם הם מנוע כלכלי. העזרה שלי מוגבלת, אפילו הקלות בארנונה להוסטלים זה רק דרך משרד הפנים".

- בינתיים השוק עושה את שלו ומלונאות הדירות שנותנת מענה לתיירים מסוג זה משגשגת, וגונבת לקוחות ממלונות רשמיים. בניו יורק כבר נוקטים הליכים נגדה.

"אני בעד הדירות שמוסיפות לתחרות החופשית, מגוונות את ההיצע, ובכך מרחיבות את מנעד סוגי התיירים שמגיעים לכאן. משכירי הדירות הפרטיות לתיירים אינם איום על המלונות, ובשונה מניו יורק אין תכנית להוציאם מחוץ לחוק. אנחנו מנסים לגבש מדיניות ברורה, שכן יש לשוק הזה היבטים בטיחותיים ומיסויים שצריך לתת עליהם את הדעת. למשל, במקרים של דירות שמשלמות ארנונה למגורים ובעצם הן מלון. אולי צריך להגביל את מספר הדירות שפועלות כך, להסכים לאחת או שתיים בבניין אך לא לשלוש, ועוד ויסותים מסוג זה".

- תיירות מכניסה כסף לעירייה ולעסקים שמשלמים ארנונה, אבל השוק כבר נותן את הטון, והעירייה משקיעה באזורי בילוי תיירותיים כגון מתחם התחנה והנמלים.

"אלה מקומות מוזנחים שנהפכו לאזור שוקק. כשעיר אטרקטיבית לתושביה, היא מושכת גם תיירים. נזכור שבמקביל ל-20 מלונות בוטיק, נפתחו בת"א 250 גני ילדים תוך חמש שנים. זו הבעת אמון של התושבים בעיר, שלא עוזבים אותה כשהם הופכים למשפחה".