תחקיר "גלובס": סחר בילדים, גרסת הכדורגל הישראלי

מכבי נתניה ובית"ר טוברוק חתומות על הסכם במסגרתו נקבע "מחירון קנסות" עבור מעבר בין המועדונים: עד 100 אלף אירו לילד בן 14

לאחרונה דולפים יותר ויותר סיפורים סביב המסחרה של תעשיית הכדורגל בגילאים הצעירים בישראל. לא מזמן הגיעה לבוררות של ההתאחדות לכדורגל מחלוקת סביב איל ברקוביץ' שהחתים ילד בן 10 על סעיף שחרור בגובה של 100 אלף שקל, במידה וזה יעזוב את מועדון כדורגל נשר לפני גיל 15. ברקוביץ' הוא רק טיפה קטנטנה בים. מתברר שהתעשייה הזאת הרבה יותר מפותחת ממה שנוטים לחשוב. הילדים התמימים בחלק גדול מהמקרים לכודים בתוך הסכמים דרקוניים, חלקם מנוגדים מהמותר על-פי החוק. המשמעות עבור ההורים היא לעיתים פשוטה: אם הזאטוט שלכם, ילד בן 10 או 11, החליט לעשות את צעדיו הראשונים בבית ספר לכדורגל שהבטיח לו את השמים - קחו בחשבון שכדי להוציא אותו משם תידרשו לשלם לא מעט כסף. מועדוני כדורגל שמשקיעים את מיטב כספם בילד לא ימהרו לוותר עליו, גם אם החוק מתכוון אחרת.

דוגמה לאחד מההסכמים הללו שהגיעו לידי "גלובס" מתקיימת בנתניה. בעיר היהלומים פועלים שני מועדוני כדורגל גדולים שמושכים כמעט את כל הילדים בעיר - בית"ר טוברוק (ששייכת לאיש העסקים אריק איזיקוביץ') ומועדון כדורגל מכבי נתניה. האיבה בין המועדונים הללו הגיעה לשיא לפני כמה שנים כשכל מועדון "גנב" שחקנים מתחת לאף של המועדון השני. ב-2006 ו-2007 נרשם כנראה השיא, כשאלמוג כהן וחן עזרא, שניים מהטאלנטים הגדולים ביותר של טוברוק בשנים האחרונות, עזבו למכבי נתניה.

בניסיון לשים סוף לקרבות הללו החליטו מכבי נתניה וטוברוק לחתום על הסכם לפיו לא יתאפשר מעבר של ילדים בין שני המועדונים, אלא תמורת פיצוי כספי כבד. ההסכם הוארך לאחרונה עד שנת 2015. ככל שהילד מבוגר יותר, כך יגדל הפיצוי הכספי. בסעיף 1 של טיוטת ההסכם מצוינים הסכומים שישולם עבור "הסחורה": מעבר של ילד עד גיל 10 - 10,000 אירו פיצוי; בין גיל 10-11 - 20,000 אירו; גילאים 11-12 - 25,000 אירו וכן הלאה והלאה, עד המקסימום - כאשר גילו של השחקן העובר הינו 14 שנים ומעלה, ישלם המועדון הקולט פיצוי של 100,000 אירו.

***

ההסכם בין המועדונים עוקף גם את תקנון ההתאחדות לכדורגל ופועל בניגוד לחוק הספורט. איך? בטיוטת ההסכם בין טוברוק למכבי נתניה, נכתב כי גם במידה וילד יבקש לעבור מטוברוק למכבי נתניה או להיפך באמצעות הפעלת "הסגר קטין" (חתימה של הילד/נער על דרישה לעבור שמחייבת תוך זמן קבוע בתקנון לשחררו לקבוצה הקולטת), הרי שגם אז יידרש המועדון הקולט לשלם את הפיצוי שנקבע בהסכם; ירצה לעשות "תרגיל סיבובי" ולעבור לקבוצה מחוץ לנתניה לכמה חודשים? אין סיכוי: ההסכם קובע שהגלות מהעיר נתניה תיארך לא פחות משנה לפני שיוכל לחזור הביתה לקבוצה היריבה. גם הדרך השנייה לעזוב קבוצה, באמצעות פנייה ל"ועדה למעמד השחקן" אחרי גיל 15 (ועדה הקובעת את מחירו של השחקן, ובכך הוא משתחרר באמצעות מכירה) מאוד לא כדאית על-פי ההסכם: במקרה כזה סיכמו טוברוק ומכבי נתניה כי המועדון הקולט ישלם קנס של 750 אלף אירו, ובנוסף גם את הסכום שתקבע הוועדה למעמד השחקן.

בנתניה הסיפור הזה הגיע בחודשים האחרונים למצב מגוחך. ילדים שרוצים לעבור בין שני המועדונים היריבים בתוך העיר, נדרשים לשחק מחוץ לעיר בקבוצה מרוחקת, עד שיסיימו את לרצות את תקופת "הגלות" המצוינת בהסכם. הקטין ס' ב' (שמו שמור במערכת), בן 13, שנחשב לאחד מהכישרונות הגדולים בארץ לגילו, ורצה לעבור מטוברוק למכבי נתניה, פנה לסיוע משפטי אחרי שהוריו נאלצו לרשום אותו בהפועל פ"ת. "אני גר בנתניה, משלם מסים בנתניה, אשתי ואני עובדים בנתניה, אני לא מבין למה אני צריך לקחת את הילד לשחק בעיר אחרת בגלל כל מיני הסכמים כאלו. מעולם לא חתמתי על ההסכם הזה ואפילו לא ידעתי עליו", אומר יורם ב', אביו של השחקן המושבת.

עו"ד רקפת קופרמן, שייצגה את משפחת הקטין בן ה-11 שנדרש לפצות את איל ברקוביץ' ב-100 אלף שקל על עזיבת מועדון נשר, מקבלת פניות מהורים של כדורגלנים קטינים שתסייע להם 'לפדות' את ילדיהם. "מדובר בהסכם מוקצה מחמת המיאוס שנכרת במחשכים בין שני המועדונים, ותוכנו בלתי חוקי ונוגד את תקנת הציבור, באשר הוא פוגע בקטין ובזכויות שהוקנו לו על-פי החוק", אומרת קופרמן. "המחוקק העניק לקטין מתחת לגיל 15 את הזכות לעבור מקבוצה אחת לאחרת, בחופשיות ובמתן הודעה בלבד, ומבלי שצריך לקבל את הסכמת הקבוצה הקודמת. ההסכם הזה הופך את הקטין לבן ערובה בקבוצה אליה הוא משתייך. ברור כי עסקני המועדונים מנהלים תחרות מסחרית פרועה על חשבון אושרם ועתידם של הקטינים. מה בצע להם לעסקני הכדורגל לשלול זכותו של הקטין?".

האם הניסיון לקבל אחוזים ממכירה עתידית הוא חוקי? לא ברור. מה שבטוח שמדובר בהליך שעליו חותמים לא מעט הורים. שרי, אמו של קטין נוסף, ע' א', עברה את אותו סיפור לפני שנה וחצי. ילד בן 11 וחצי בטוברוק, בלגאן, ואחריו בקשה לעבור לקבוצה האסורה מכבי נתניה. "מאותו רגע שבני לם (מאמן מכבי נתניה) בחן את הילד שלי ואמר לי שהוא שחקן, התחיל בלגאן. בסוף אמרו לי שהוא יכול לעבור לכל קבוצה, רק לא למכבי נתניה. הילד היה בהסגר ולא שיחק בשום מקום, ואז הציעו לי בטוברוק לשחרר אותו בתנאי שאחתום על ויתור על 25% מהערך של הכרטיס שלו במקרה ותהיה מכירה עתידית. אין לך עם מי לדבר, שולחים אליך אנשים, ואתה הורה שבכלל לא מבין בזה. בסוף חתמתי על ויתור עתידי של 25% ורק אז שחררו אותו למכבי נתניה. לדעתי ההסכם שחתמתי עליו בכלל לא קביל. אם לילד שלך יש פוטנציאל והוא רוצה לעבור למקום אחר - הלך עליך, תאכל מרורים שחבל על הזמן".

‏אגב, מכבי נתניה לא נוהגת אחרת. בקבוצה מודים שבסיטואציה שנוצרה גם הם מחזיקים כמה שחקנים "בני ערובה" שמעוניינים לעשות את הדרך ההפוכה לטוברוק. אבל לא מתכוונים לשחרר. עין תחת עין. אייל סגל, איש עסקים שמשקיע בנוער של מכבי נתניה, אומר כי "יש יותר ילדים בני ערובה שרוצים לעבור ממכבי נתניה לטוברוק עכשיו. אין לי בעיה לשחרר אותם אם הוא (איזיקוביץ') יפשיר את ההסכם".

***

‏למה בכלל נולד ההסכם המופרך הזה? קובי בלדב, שחתם על ההסכם ב-2009 מצד מכבי נתניה, אומר שהוא נולד בגלל "המלחמה בין המועדונים, והחלטנו שבמקום שכל מועדון יתעסק במועדון שלו ולא של השכן. זה בעצם הסכם הפסקת אש. בשלוש השנים הראשונות באמת אפשר להגיד שהושגה הודנה, אבל עכשיו אני יודע שבמכבי נתניה ביקשו לבטל את ההסכם". בני לם, שאימן 12 שנים בטוברוק ועבר לאמן במכבי נתניה, מסביר ש"ההסכם הזה באמת הצליח לייצר שקט תעשייתי. כי כשנוצר מצב שילד פתאום לא משחק, הוא מיד רוצה לעבור לקבוצה המתחרה. ככה אי אפשר לגדל שחקנים. מצד שני, צריך לתת לילדים חופש ביטוי, יש חוק של התאחדות לכדורגל ולפיו צריך לתת לילד ללכת לאן שהוא רוצה. יש הורים שבאו אלי וביקשו להעביר את הילד, אמרתי להם שאין להם מה לנסות בכלל כי זה לא יקרה. יש קנסות, והקנסות הללו מרתיעים".

הסכם הסחר הזה לא נעצר רק בילדים. גם מאמנים לא מורשים לעבור בין שני המועדונים המתחרים. זמן הצינון שנדרש לפי טיוטת ההסכם למאמן עומד על שנה, והתעריף למועדון שמעסיק מאמן שלא בהסכמת המועדון השני הוא קנס של 50 אלף אירו.

אריק איזיקוביץ', כאמור הבעלים של טוברוק ומי שחתם על ההסכם מטעם המועדון, טוען שהסיבה למניעת המעבר של שחקנים מקבוצה לקבוצה בתוך העיר היא אחרת לגמרי: למנוע מהורים או גורמים עבריינים לפעול באמצעות סחיטה ואלימות, כדי להעביר שחקנים ממועדון למועדון בתוך העיר. גם בטיוטת ההסכם בין הצדדים הנימוק בפתח הדברים הוא כי מדובר בהסכם שנועד למנוע אלימות ("...הצדדים נהגו לפעול ביריבות אשר לוותה בשידול שחקנים לעבור ממועדון אחד למשנהו, ומעוניינים לעגן התנהלות בדרך ארץ ותוך כדי הבנות על מנת לקדם כדורגל הוגן ותרבותי בעיר נתניה"). איזיקוביץ' אומר: "אני 22 שנה בטוברוק, וקיבלתי את אות יקיר העיר על הפעילות שלי. המטרה של ההסכם הזה היא לבער את האלימות בעיר נתניה. נתניה זה לא כפ"ס, כפר שמריהו ולא רמה"ש. זו עיר של אלימות. בטוברוק אין אלימות כי יש דיקטטור - אריק איזיקוביץ'. אני רוצה לעקור את משפחות הפשע מהעיר נתניה, ובגלל זה שילד יילך מצדי לשחק בפ"ת או במכבי חיפה. כך שאני בעצם מגלה מפה את העבריינים. היתה פה סכינאות ואלימות בגלל כל המעברים האלו בין קבוצות בתוך העיר. מאז שעשינו את ההסכם הזה העיר נקייה לגמרי מאלימות".

- ‎מדובר בילדים שלפי חוק הספורט אמורים לעבור חופשי מקבוצה לקבוצה. מי שאחראי על האלימות בעיר זו בין היתר העירייה, ועובדה שגם העירייה החליטה לבחון את חוקיות ההסכם שלכם.

‎‏"העירייה יכולה להגיד מה שהיא רוצה. אם לא אני, יש בעיר נתניה עוד שלוש משפחות פשע. זו התשובה שלי. אני נלחם בפשע. באירופה, כשאתה מגדל ילד - ואני העליתי את זה בפני אבי לוזון - אתה מקבל כסף עבור כל שנה שהילד היה אצלך. פה אתה לוקח ילד, מגדל אותו מגיל 6, ואז בגיל 15 הוא מתחיל לסחוט אותך. השאלה הבסיסית היא איפה ההשקעה שלך בילד? אני רוצה למנוע מצב שמכבי נתניה מגדלת שחקן ונותנת לו אוכל, ואז בגיל 15 הוא בא ואומר 'אני רוצה 4,000 שקל לחודש, אם לא אני הולך לטוברוק'. אז אמרנו שכל מועדון יפצה את המועדון השני. זה מחיר ההשקעה. אם הילד הזה עלה לי 40 אלף שקל, למה מותר לו לברוח ולא לשלם את כל החוב שלו אחורה?"

- ‎מה לגבי דרישה שלך מהורים לוותר על 25% או 50% ממכירה עתידית של הילד תמורת שחרור?

‎‏"למה עם ברצלונה אני יכול לעשות את ההסכם הזה של 25%? לקחתי את גיא אסולין בגיל 13 לברצלונה וקיבלתי 25%, מה הבעיה עם זה? יש פשע בזה? מישהו מפסיד מזה? חוץ מזה, זה בכלל הסכם בין המועדונים. אם מכבי נתניה מוכן לתת דמי השבחה של 25%, אז למה לא? האמא הרי היא בכלל לא חלק מהכרטיס, אז מה זה עניין של מישהו אם מכבי נתניה מוכנה לתת לי 100 זוגות נעליים או אחוזים בכרטיס. זה רק רוע לב. מה יותר טוב, שיקומו הורים ויכו אנשים?"

במכבי נתניה טוענים שהחשש של איזיקוביץ' לבטל את ההסכם לא קשור לענייני אלימות, אלא נובע מעניין כלכלי. אייל סגל: "באופן כללי החוק מגן על מועדונים ומאפשר להם פיצוי, כאשר אחרי גיל 15 במידה ומועדון לא מעוניין לשחרר שחקן, יש את הוועדה למעמד השחקן של ההתאחדות לכדורגל שקובעת את מחיר הפיצוי שהמועדון יקבל תמורתו. הבעיה של טוברוק היא שהוועדה למעמד השחקן מבחינה מבחינת סכום הפיצוי בין קבוצה מקצוענית, שהיא קבוצה שיש לה קבוצת בוגרים בליגת העל או בליגה הלאומית, לבין קבוצה לא מקצוענית. לטוברוק אין קבוצת בוגרים בליגות הבכירות, וזה יוצר עבורה בעיה. אם אני במכבי נתניה אקח כל שחקן שלהם לוועדה למעמד השחקן, אני אקח מהם שחקנים במחיר אפס. מזה איזיקוביץ' חושש". איזיקוביץ': "אני לא רואה את מכבי נתניה ממטר, כי אם אני פותח את ההסכם, אני בולע אותם בשבוע".

‏***

‏בינתיים מתברר שהתופעה הרבה יותר רחבה, ופיתוי של שחקנים הוא המניע העיקרי לעריכת הסכמים כאלו. זה קורה גם בין המועדונים הכי גדולים בארץ. במכבי ת"א מאשימים עד היום את מכבי חיפה כי פיתתה שני שחקנים שלה, סתיו בן אהרון וערן ביטון (שחקני שנתון 1996), לפני כמה שנים כשהיו בני קצת יותר מ-13, תמורת הצעות אטרקטיביות לחוזים למספר שנים (תגובת מכבי חיפה: "שני השחקנים בחרו לשחק במכבי חיפה ואנו גאים על כך. אנו לא מגיבים להאשמות בעילום שם").

בעיריית נתניה לא קונים את השיטה שנועדה להביא לחיסול האלימות בעיר, וכבר זימנו השבוע פגישת בירור. מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, מציין כי עשרות פניות מגיעות למועצה מדי שנה בעיקר מענפי הכדורגל והכדורסל. "העניין הזה הוא רק קצה הקרחון, ואין שום דרך מלבד לכנות אותו כתעשיית עבדות. אנחנו מוצפים בפניות שהן חלק קטן מהתעשייה הזאת, שמראות איך משעבדים ילד לאגודת הספורט שלו".

- איך זה עובד בפועל?

‎‏"השיטה היא הפעלת מצור על ילד שמנסה לעבור מאגודה לאגודה - לא מאפשרים לו להתאמן או לשחק, ולעתים הסירוב הזה פועל כמסחטה של כסף שההורים נדרשים לשלם על מנת לפדות את השבוי. לא מדובר רק במקרים של טאלנטים שהושקעו בהם הרבה כסף, אנחנו יודעים גם על מקרים של ילדים בני 12 שיש להם 'שתי רגליים שמאליות' שהמועדונים ביקשו מההורים אלפי שקלים כדי שיחתמו על המעבר. בחלק מהמקרים מבקשים מההורה שיקנה סט תלבושות למועדון כדי שהילד יעבור. לפעמים גם כסף לא עוזר. הדבר הזה לא קיים בשום תחום אחר, רק בספורט. לילד בתזמורת עירונית שהושקעו בו כספים לא מעקבים מעבר לתזמורת עירונית אחרת, או בבית ספר למחול שדורש כישרון. אנחנו חושבים שצריך להפסיק עם הסחר-מכר הזה. להפסיק לעשות כסף על הגב של הילדים. לדרוש 100 אלף שקל דמי פידיון עבור ילד קטן קטן מאוד, זה עניין שמנוגד לחוק הספורט. מעבר לזה, ילד שלא יכול להתאמן עד שלא משלם כופר בסוף מפתח שנאה לספורט ולעיסוק הזה"

‏‏***

‏אחת השיטות הנוספות עליהם מדווחים הורים שמונעת כל אפשרות למעבר, היא הגשת "חשבון הוצאות" במקרה והילד רוצה לעזוב. "יש מועדונים שמחתימים את ההורים על ההשקעה בילד במקרה של דרישה לעזוב או להיכנס להסגר קטין, מעין הסכם מחוננים שבמסגרתו הם משקיעים בו יותר כסף", מסביר אחד מהמנהלים הבכירים של מחלקות הנוער בארץ. "הורה שאמור לשלם בערך 300 שקל לחודש, מקבל פטור עבור הילד לשנתיים. אחרי שנתיים כבר יש לו 'חוב' של 6,000 שקל, תוסיף ציוד 2,000 שקל, אימוני מחוננים, ועוד פה ושם - ופתאום הורה צריך לשלם 20,000 שקל קנס כדי להחזיר את התשלומים שהושקעו בילד, אז הוא מעדיף לא לעזוב כבר. אנחנו שוקלים להכניס את זה עכשיו גם אצלנו. שיטות להשאיר ילדים בקבוצות לא חסר, מהורים שעוזרים להם למצוא עבודה, או הורים שמשלמים להם הוצאות דלק. בכדורגל יש הכל".

תגובות לכתבה:

איך מגיבים הרגולטורים השונים על "הסכמי הסחר" הללו בילדים? ממשרד הספורט נמסר: "המשרד רואה בחומרה רבה הסכמים והתנהלות מהסוג המתוארים בכתבה אשר גובלים בהפרה בוטה של חוק הספורט. עפ"י חוק הספורט, ספורטאי, שטרם מלאו לו 15, רשאי לעבור ללא כל תנאי ומגבלה, למעט במועדים הקבועים בחוק או במקרים בהם האיגוד/ההתאחדות הציבו מראש תנאים או מגבלות נוספות שאושרו ע"י שרת הספורט ו-ועדת חינוך ופורסמו ברשומות ולא נקבעו באופן שרירותי. זהו המצב החוקי הקיים ולכן גביית דמי השבחה והסחר המוסכם המתנהל בין המועדונים מהווים הפרה בוטה של החוק. שרת הספורט לימור לבנת מינתה ועדה ציבורית לבדיקת נושא שחרור ומעבר קטינים בין אגודות ספורט. ועדה זו מקיימת בחודשים האחרונים בחינת עומק של הנושא, ובסיומה תמליץ על ההסדר הרצוי בנושא שחרור ומעבר קטינים עד גיל 18 בין אגודות הספורט".

מעיריית נתניה נמסר: "מועדוני הכדורגל בחרו לחתום על הסכם ללא כל שיתוף עם העירייה. העירייה רואה בהתנהלות זו כהתנהלות שאינה ראויה. ראש העיר זימנה פגישה עם ראשי המועדונים בנושאים שונים הקשורים למתח המיותר הקיים בין המועדונים - וזאת כניסיון ליישר את ההדורים, לרווחת ילדי העיר ולטובת קידום הספורט בנתניה".

מההתאחדות לכדורגל נמסר כי "ההסכם לא הובא לידיעתנו. עכשיו, כשהובא לידיעתנו, נבדוק מול המועדונים במה מדובר. לאחר שנקרא את ההסכם נברר מול הצדדים מהם המשמעויות לעניין זה ונבדוק את המצב המשפטי - נגבש מדיניות בעניין. אחת ממטרותינו היא הגדלת כמות הספורטאים הפעילים, ובמידה וקיימים מכשולים בדרך להגשמת מטרה זו, הם ייבדקו על כל המשמעויות המשפטיות שלהם לרבות חוקיותם".