אור ירוק לשיווק אלפי יחידות דיור ליד כפר יונה

בשלב הראשון ישווקו 1,300 יחידות דיור על קרקעות מושב ינוב, שיקבל פיצוי של 118 מיליון שקל

תוכנית ענק שקידומה החל ב-1996 ממזרח לכפר יונה קורמת עור וגידים, ובקרוב תשווק שם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כ-1,300 יחידות דיור - כך נודע ל"גלובס". שיווק היחידות יתאפשר לאחר שהתב"ע קיבלה תוקף לפני כמה חודשים, והסכם שנחתם באחרונה בין מושב ינוב - שעל קרקעותיו תוכננה התוכנית - לבין רשות מקרקעי ישראל מעביר את הקרקע בת מאות הדונמים חזרה לידי המדינה. במסגרת הסכם זה יהיה המושב זכאי לפיצוי של כ-118.2 מיליון שקל.

התוכנית מעידה פעם נוספת על התמשכות התהליכים הביורוקרטיים במוסדות התכנון: גיבושה החל לפני לא פחות מ-17 שנה, כשחברת CPM זכתה במכרז שפרסם מינהל מקרקעי ישראל. מדובר במכרז שפורסם למקב"ת (מתחם קרקע בלתי מתוכננת), המעניק לחברה זכות תכנון וזכאות ל-20% מהזכויות לאחר אישור התוכנית.

על פי התב"ע שאושרה, ישונה הייעוד של הקרקע בשטח 545 דונם - מחקלאי למגורים, מסחר, משרדים, דיור מוגן, מבני ציבור ואזור נופש מטרופוליני. במסגרת התוכנית יוכלו להיבנות 1,966 יחידות דיור סך הכל בבנייה רוויה וצמודת קרקע, 100 יחידות דיור בדיור מוגן, 13 אלף מ"ר מסחר ומשרדים ועוד שטחים נרחבים למבני ציבור, דרכים וכאמור גם אזור נופש וספורט.

בשלב הראשון תוכל רמ"י לשווק רק 1,300 יחידות דיור, משום ששיווק יתר יחידות הדיור מותנה בהתחלה של סלילת כביש 57 (עוקף כפר יונה) ותחילת סלילת כביש 562 לכל אורכו. עדיאל שמרון, מנהל מחוז מרכז ברמ"י, אומר כי השיווק הראשון של יחידות הדיור ייעשה, ככל הנראה, כבר בדצמבר הקרוב או בינואר 2014 וכיעדין לא נקבע האם במסגרת שיווק זה ישולבו גם מתחמי שכירות או מחיר למשתכן. נראה כי שיווק 1,300 יחידות הדיור ייעשה בשניים או שלושה שלבי שיווק עוקבים.

מעניין לציין כי מדובר בתוכנית האחרונה שמנצלת את החלטה 727 של מועצת מקרקעי ישראל, המאפשרת לחקלאים פיצוי גדול על הקרקע המושבת למדינה. נזכיר כי בג"ץ ביטל החלטה זו. הפיצוי יינתן בכפוף למימוש האופציה לרכישת הזכויות על ידי החברה שתכננה את המתחם - CPM. סכום הפיצוי למושב עומד כאמור על 118.2 מיליון שקל.

על פי תחשיבי רמ"י לתוכנית, שווי התוכנית כולה ללא פיתוח ומע"מ עומד על סכום עתק - 858.9 מיליון שקל. שווי זכויותיה של חברת CPM בתוכנית עומד על כ-126 מיליון שקל והתשלום הצפוי מהחברה לרמ"י על מימוש האופציה שניתנה לה בתכנון המתחם ב-1996 עומד על 60 מיליון שקל בקירוב. עוד על פי נתוני רמ"י, שווי עבודות הפיתוח בכל המתחם עומד על 246.7 מיליון שקל.