מנכ"ל ECI מסביר מדוע החליט לפטר מאות עובדים

מאות מפוטרים ב-3 גלים בשנה האחרונה לא תרמו להעלאת המורל ב-ECI - פעם אחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי ■ המנכ"ל דריל אדוארדס בראיון בלעדי ל-G: "אני מקווה שלעובדים היום חזרה קצת המוטיבציה"

דריל אדוארדס, מנכ"ל ECI זה למעלה משנה, צריך לגייס הרבה מהכריזמה הוולשית שלו כדי לדבר על גל הפיטורים האחרון שזה עתה סיים לבצע בחברה, ובנשימה אחת לומר שהחברה רווחית ושהציגה צמיחה בשנה האחרונה. הוא צריך כישרון ורבלי גדול אף יותר על מנת לכרוך בכפיפה אחת את העובדה שלמרות היותה רווחית, הזרימו לה בעלי המניות שלה, בראשות שאול שני, "סכומים אדירים של כסף" בשנים האחרונות; ולומר שלמרות כל הידיעות בעיתונים על מגעים עם רוסיה ועם קרנות שונות, לא ידוע לו על שום ניסיונות למכור את החברה; ומיד לאחר מכן לספר ש-ECI היא יהלום שאמור לקרוץ לחברות בתעשיית הטלקומוניקציה שמחפשות לגדול בדרך של רכישות.

אבל אדוארדס, שמדגיש כמה התרגש לקבל את ההצעה לנהל חברה "אייקונית" - מוותיקות תעשיית ההיי-טק הישראלי ("ECI ואני באותו גיל, 52") - עושה את כל זה, ולא מתחמק מהסברים. "יש לנו בעיות ב-ECI, לא אשקר לך", הוא אומר בראיון בלעדי ל-G. "אבל אנחנו עומדים לתקן אותן ולהפוך אותה לחברה מצליחה. חלק מהדרך כבר עשינו. אני מאמין בזה, בעלי המניות מאמינים בזה, ואני מקווה שגם העובדים, אף שנאלצנו לערוך פיטורים".

הפיטורים האחרונים היו כבר גל שלישי לאחר שני סבבי פיטורים ב-2012, ששלחו הביתה מאות עובדים על-פי ההערכות. על הסבב הנוכחי, ממש ערב חג סוכות, נכתב כי שלח הביתה כרבע מעובדי החברה בארץ, 300-250 איש. "המספר הזה אינו אמיתי", מתקומם אדוארדס, "פיטרנו פחות".

- כמה פחות?

"אני לא מתכוון לומר את המספר המדויק".

- האם תכננת את הפיטורים האלה מראש או שהמצב בשווקים לא תאם את התחזיות שלכם?

"ידעתי כל השנה שאני עומד לעשות את זה, בהתבסס על התוכניות שעבדנו עליהן ושער החליפין הלא נוח של השקל והדולר, שפוגע בנו חמורות: למעלה מ-95% מהמכירות שלנו בחו"ל, אולם מרבית ההוצאות, כ-70%, בארץ. היינו גם צריכים לייעל את החברה ולשנות את תמהיל המוצרים. ואז חיכינו קצת לראות אם תשתנה המגמה, והיא לא השתנתה".

המגמה המאכזבת שאליה מתכוון אדוארדס, ושהייתה הקש שהביא להחלטה הסופית על הפיטורים, קשורה להודו, אחד השווקים החזקים של ECI. התוכנית העסקית חזתה צמיחה מסוימת בהכנסות, וזו לא מומשה כיוון ששניים מהלקוחות הגדולים שלה בהודו, מפעילים סלולריים, עיכבו השקעות בתשתית בשל מצבה של הכלכלה ההודית. במיוחד היה מדובר במפעיל הסלולרי בארטי שהיה אמור לבצע השקעה גדולה בתשתית ברבעון השלישי של 2013, ודחה חלק מההשקעה לרבעון הרביעי ואת השאר לשנה הבאה. באוגוסט, כאשר התבררה התמונה הזאת ל-ECI, הוחלט סופית על הפיטורים.

- גל פיטורים הוא לא בדיוק אינדיקציה לאיתנות פיננסית של חברה.

"יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה עבור החברה, וכדי לממש אותה אני צריך כישורים אחרים, פחות מיומנויות של העבר ויותר של העתיד. יש לנו מהפך עצום ברווחיות השנה. הפיטורים הם לא מפני שאני מפסיד כסף, אלא בגלל שהיינו לא יעילים, ומפני שאנחנו משנים את כוח האדם שלנו ומנסים להניע את העסק קדימה. אנשים אומרים, 'דריל, למה אתה מפטר אם יש לך רווחים'. ותשובתי היא, אם אתה מיליארדר, אתה לא זורק שטרות של מאה דולר לכל עבר. אתה עדיין מנהל את המזומן שלך מאוד בזהירות".

לא מראים את הקלפים

מיליארדר הוא כנראה עדיין לא. יש לשים לב שכאשר אדוארדס מדבר על רווחיות, הוא מדבר במונחים של איבידה (EBITDA) - רווח תפעולי בניכוי הוצאות שונות, בעיקר הוצאות ריבית, כלומר הוצאות על מימון. זוהי שמחה, אבל היא תהיה שלמה יותר כשתיאמר במונחי רווח נקי.

- עד כמה השתנתה הרווחיות שלך?

"העלייה באיבידה מאוד חזקה, יש שינוי של 80-70 מיליון דולר לעומת שנה שעברה, וזה שינוי גדול מאוד לחברה בסדר גודל שלנו. בתשעת החודשים הראשונים של 2013 יש לנו גידול של 6%-5% במכירות. בשוק כמו שלנו, שרובו קפוא או יורד במכירות, זה יפה מאוד".

- ועדיין היית צריך לפטר הרבה מאוד אנשים. האם אתה יכול להבטיח שלא יהיו יותר פיטורים ב-ECI בעתיד הקרוב?

"התעשייה הזאת היא עסק שנע במהירות. שום מנכ"ל עם טיפה של שיקול דעת לא יצהיר שלא יפטר יותר לעולם".

- לא דיברתי על לעולם. דיברתי על העתיד הקרוב - שנה, חצי שנה.

"בחצי השנה הקרובה אני לא רואה צורך לעשות פיטורים, כל עוד נצליח להתקדם לפי האסטרטגיה, להוציא את המוצרים שלנו בזמן ולעמוד ביעדי המזומן והרווחיות שלנו, והשקל לא יוסיף להתחזק לעומת הדולר. לא תהיה לי שום סיבה לפטר, כי השגתי את היעילות שרציתי".

- בעלי הבית מרוצים? נראה כאילו ECI רוב הזמן על המדף. לפני כשנתיים היו ידיעות על כך ששאול שני ניסה למכור אותה לממשלה הרוסית, ידיעות אחרות לבקרים מדברות על קרנות שמתעניינות, ניסיונות מיזוג עם חברות אחרות וכדומה.

"לא הייתי בפגישה אחת ב-ECI שבה דנו במכירת החברה לרוסים, או לכל גורם אחר. לו היה דבר כזה הייתי מוזמן לפגישה, לא? אולי שאול מקיים מגעים כאלה ואולי לא, אבל אני לא מתעסק בזה ולא מעורב בזה, אני אוהב לקרוא על זה בעיתונים.

"מה שאני כן יכול לומר, שבשונה מהתמונה שאולי מצטיירת בעיתונות, בעלי המניות מאוד מחויבים ל-ECI ורואים בה הזדמנות עצומה. הם מעורבים בה מאוד, ונלהבים ממנה. הם השקיעו בה הרבה מאוד כסף, סכומים עצומים, ואני לא מדבר על הרכישה אלא על הכספים שהוזרמו לחברה לאחר הרכישה, לצורך תוכנית הפיתוח ש-ECI נכנסה אליה בשנתיים-שלוש האחרונות. עכשיו הם רוצים לראות תשואה, והתוכנית היא לגרום לזה לקרות. זו אחת הסיבות שהביאו אותי, כי יש לי פרספקטיבה גלובלית. הרי בישראל יש לנו מעט מאוד עסקים, ואם אני כבר מתראיין, אני רוצה להדגיש שדווקא היינו שמחים לעשות יותר עסקים עם בזק, סלקום, פלאפון וכדומה.

"בכל מקרה, בעלי המניות רואים ב-ECI הזדמנות עצומה, ולא רק הם. אני שומע בתעשייה שיש חברות שרואות ב-ECI הזדמנות עצומה, בעיקר בצפון אמריקה, ששם יש חברות עם מרווחים נהדרים שרוצות להתרחב לשוק הבינלאומי. אני ממש רואה את גלגלי המוח של מנהלי החברות האלה עובדים: הנה חברה עם טכנולוגיה נהדרת, שלאחרונה עברה רענון רציני, שוק נהדר, אחיזה גלובלית טובה בהודו, באירופה, ברוסיה, עם לקוחות מהשורה הראשונה. ממש יהלום עבור חברה שמחפשת להתרחב בדרך של רכישה".

- עכשיו בלבלת אותי. אז ECI למכירה או לא למכירה?

"אנחנו בבעלות של פרייבט אקוויטי. בסוף היום, ECI תימכר, בעלי המניות צריכים לקבל החזר על ההשקעה שלהם וזה יקרה, ללא ספק".

- האם יש מסגרת זמנים שבמהלכה צריכים לקבל את ההחזר הזה? מספר שנים מסוים?

"לא שאני יודע על כך. עבדתי בפרייבט אקוויטי כמה שנים ואני יודע שהם לא מראים את כל הקלפים שלהם. זה עסק פרטי".

- מדי פעם היו דיבורים על להפוך את החברה לציבורית מחדש, להנפיק.

"לא חושב שיש תוכניות כאלה. זה לא עיתוי מתאים עבור בעלי המניות לעשות דבר כזה, מבחינת הערך הנוכחי של החברה. עשינו כאן דברים נהדרים וכשיתחילו לראות את התוצאות שלהם, הם יוכלו לקבל הרבה יותר".

- איזה פידבק אתה מקבל מבעלי המניות? הם מרוצים?

"מנכ"ל הוא לא כמו עובד שאומרים לו 'יופי של עבודה, כל הכבוד'. יותר אומרים לו, 'בוא נמשיך הלאה לאתגרים הבאים'. הייתי מנכ"ל שנים רבות וזו לא משרה שבה אתה מקבל טפיחות על השכם. אני לא מצפה לזה. הייתי רוצה לחשוב שכל עוד אנחנו עובדים על-פי התוכנית, הם מרוצים".

בתחום מגיל 7

על אף שהוא רק בן 52, אדוארדס הוא מנהל ותיק בתעשייה. הוא צוחק ואומר שיש לו "ניסיון של 45 שנה. החברה של אבא שלי, GEC טלקומוניקציה, ייצרה ציוד עבור טלרד בשנות ה-60, והחוויה הראשונה שלי כילד היא לבוא איתו לטלרד ולשחק עם חלקי ציוד ישנים. אז בהחלט אפשר לומר שאני בביזנס כבר המון זמן".

- ואיך התקדמה הקריירה אחרי גיל 7?

"כל המשפחה שלי בעסקי טלקומוניקציה, אז באופן טבעי נשאבתי לתחום הזה. הצטרפתי ל-GEC של אבא שלי כמהנדס, אבל מהר מאוד ראיתי את האור: במכירות ובשיווק נהנים הרבה יותר. הייתי עושה מצגות ללקוחות וראיתי שאני עושה את כל העבודה והחבר'ה בחליפות עושים את כל הכסף. התייעצתי עם אבא שלי והוא אמר לי שהדרך הקצרה ביותר להנהלת חברה היא דרך השיווק. אז שיניתי את הקריירה שלי, קודם כול לבקרת איכות ולאחר מכן לשיווק ומכירות".

הוא עבד 13 שנה ב-GEC והתקדם לעמדות ניהול מכירות, שכללו גם עסקים עם ישראל - "באותם ימים מכרנו לבזק ציוד אופטי". לאחר מכן הצטרף לנורטל, ענקית הטלקומוניקציה הקנדית שלימים קרסה, ועבד בה 17 שנה. בשנת 2000, הוא מספר, "היה לי המזל לחזור לישראל ולקנות את החברה שאבי עבד עבורה, טלרד. היה די מוזר ללכת במסדרונות של טלרד אחרי כל השנים ולראות על הקיר שם תמונה של אבא שלי, משחק כדורגל במגרש החניה".

באותה שנה מכרה כור, אז בניהול יונתן קולבר, את טלרד לנורטל, ואדוארדס נשלח לבצע את הרכישה ולאחד את כל האופרציות של נורטל בישראל לכלל חברה אחת, נורטל ישראל. אדוארדס היה שנה בתפקיד, בין ינואר 2000 לפברואר 2001, ויש לו חברים רבים מהתקופה ההיא עד היום. אחד מהם הביא איתו ל-ECI. אחרים מארחים אותו לארוחת ערב לפעמים, שכן משפחתו נשארה בבית ליד ברמינגהם באנגליה והוא מתגורר כאן בדירה בהרצליה וקופץ הביתה בערך פעם בחודש.

ב-2001 קיבל קידום בנורטל והתבקש לנהל את חברת השיווק של נורטל באיחוד האירופי. "עסק של מיליארד וחצי דולר", כדבריו. "הייתי ממש מאושר, אבל כעבור כמה חודשים קיבלתי טלפון מהבוס שלי, שאמר 'דריל, אני צריך שתיסע לגרמניה'. אמרתי השתגעת? לא רוצה לנסוע לגרמניה. רק חזרתי מישראל, קניתי לעצמי יגואר והסתובבתי בה - החלום של כל בריטי שתהיה לו יגואר. אבל הוא אמר 'דריל, האופציה האחרת שלי היא לשלוח צרפתי. אז אתה מבין שאין לך ברירה'".

אדוארדס עבר לגרמניה לנהל את נורטל גרמניה ובעיקר להרים מהקרשים מיזם משותף שהיה לנורטל עם חברת האווירונאוטיקה EADS. בתום שנתיים הסתיימה המשימה, "לקחנו את החברה מהפסד של 100 מיליון דולר ל-50 מיליון דולר רווח", והייתי יכול לחזור לבריטניה, ללידת בני השלישי".

הקריירה בנורטל המשיכה להתקדם. אדוארדס ניהל את נורטל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, ואז התבקש לנהל את כל מערך השיווק הגלובלי. אלא שנורטל באותו זמן הצליחה פחות, ונכנסה לכינוס נכסים, צעד שעד היום מכאיב לאדוארדס. "זו הייתה טעות אדירה", הוא אומר, "זה לא היה צריך לקרות".

לאחר נורטל הצטרף לחברת הטכנולוגיה איירקום והוביל את מכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי אדוונט. קרן הפרייבט אקוויטי וולברג פינקוס צירפה אותו כיו"ר למועצת המנהלים של חברת מאק, בתחום הסלולר, לעזור בהבראתה, ו"כאשר פחות או יותר סיימתי את המשימה הזאת, קיבלתי טלפון מ'צייד ראשים'. שאלתי, מה התפקיד, ענו לי, לא יכולים לומר לך, אבל אנחנו מחפשים מישהו עם ניסיון בפרייבט אקוויטי, שעבד בישראל ועם הרבה ניסיון בטלקומוניקציה".

- הם לא אמרו, ושגם יודע לחולל נסים?

"למזלי, הנסים כבר התחילו להתרחש ב-ECI לפני שהגעתי".

משנה את הדנ"א

ECI היא חברה של תשתיות תקשורת, שבשנים האחרונות הסתמכה בעיקר על שני קווי פעילות - מערכות גישה (Access) המטפלות בניתוב על פני הרשת, ומערכות תעבורה על פני הרשת הסלולרית, חלקן אופטיות, שזוהי עיקר פעילותה כיום.

היא נוסדה כ-Electronics Corporation of Israel ב-1961 על-ידי קבוצה של יוצאי חיל האוויר, שבראשם סול גודלמן, במטרה לייצר עבור השוק הצבאי, הפכה ל-ECI ב-1981, ושנה לאחר מכן הונפקה בנאסד"ק. בסוף 2007, ולאחר שנים שבהן הייתה ציבורית, נמכרה השליטה בה מכור תעשיות, כלל תעשיות וכרמל ונצ'רס של שלמה דברת, לאיש העסקים שאול שני באמצעות קרן Swarth שלו ובשיתוף קבוצת ההשקעות Ashmore הבריטית תמורת 1.24 מיליארד דולרים.

בעלי המניות החדשים קנו לא מעט מחובותיה של ECI ובמהלך הזמן גם הוחלף, די בחשאי, היו"ר רפי מאור - שאותו החליף אדוארדס כמנכ"ל - ביו"ר מטעם אשמור, וכרגע ממלא את התפקיד אחסן עלי, בכיר באשמור. בסביבות ECI אומרים כי היה מדובר ברצונו של מאור, כיום מועמד ליו"ר תע"א, לפרוש אחרי שנים רבות כמנכ"ל וכיו"ר ECI.

לצד גל הפיטורים, עומדת ECI לרכוש, בסכום המוערך ב-4.5 מיליון דולרים, את הזכויות לטכנולוגיה של אורכית, חברה שנקלעה לקשיים כלכליים ומוכרת את קניינה הרוחני. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת בתחום המחיה של ECI, תעבורה ברשת, שאם תוטמע וימשיכו בפיתוחה היא "תקפיץ" את ECI - שכזכור עודנה שקועה בעולם החומרה - קדימה לעולם התוכנה. "נביא עוד אנשים לחברה, יותר כישורי דאטה, ניצור איזון", מתלהב אדוארדס.

- פיטרתם מאות. כמה תשכרו?

"כמה עשרות".

- יש החושבים של-ECI כחברה שמסורתית היא חברת חומרה, אין בכלל הדנ"א המתאים להתעסק בטכנולוגיה כמו זו של אורכית, כלומר בתוכנה.

"הם צודקים וטועים. קודם כול הם טועים, כי אנחנו כבר בעסקי תוכנה. ל-ECI יש עסק ענק ומאוד מצליח של תוכנה שנקרא NMS (מערכת לניהול רשתות של רכבות, חברות חשמל וכדומה). אנחנו רוצים עכשיו לפתח את זה הלאה, גם לרשתות מוכוונות תוכנה (SDN) ובסופו של דבר לענן. אבל הם צודקים שזה לא היה מרכזי באסטרטגיה שלנו כחברה, זה לא היה בדנ"א שלנו. תוכנה עבורנו הייתה יותר משהו שמוסיפים אותו לחומרה. היום אנחנו אומרים, תוכנה זה הכול, ולפי זה אנחנו צריכים לשנות את הדנ"א שלנו. זה מאוד קשה לאנשים, שבמשך שנים חשבו חומרה.

"אז החברה מוטית חומרה, אבל האסטרטגיה של מועצת המנהלים היא מאוד מוטת תוכנה. בסופו של דבר, וזה לא דבר שיקרה בשנה הבאה, זה תהליך של אבולוציה, אבל נהפוך לחברה שמרכזה תוכנה".

- אבל אתם עדיין עמוק בחומרה.

"אנחנו מוכרחים להיות, כי זה משלם את החשבונות היום. כל אסטרטגיה שלא מתחברת לעסק הקיים תיכשל. אנחנו חייבים למנף את הכוח שיש לנו, ויש לנו כוח, עם טכנולוגיות שעברו רענון, עם בסיס לקוחות מסביב לעולם כולל מפעילים מהשורה הראשונה (טיר 1). אני לא יכול לעזוב את זה ולא רוצה לעזוב את זה.

"לצד זאת, הקשבנו ללקוחות שלנו, וחוץ מלהתמקד בכוח של ECI, הבנו שצריך להתמקד בכוח של ישראל: ישראל היא בעלת מוניטין עולמי בתחום האבטחה, אז למה שלא נהפוך מובילים עולמיים בתחום אבטחת סייבר למשל. עשינו כמה דברים נהדרים בתחום אבטחת סייבר בתוך מוצרי התוכנה שלנו, אבל זה קבור בתוך התוכנה, ועכשיו נוציא את זה החוצה ונעשה מזה דבר מרכזי".

- ECI זה כמה שנים ידועה במורל נמוך של העובדים, שמועות על מכירות, פיטורים.

"אני חושב שאנשים מבולבלים, כי אם אנחנו רווחיים, למה אנחנו מפטרים? אני מקווה שלעובדים היום חזרה קצת המוטיבציה. ברור שאין מורל אדיר אחרי גל פיטורים, אבל אני לא מסתתר במשרד. כל שבועיים אני נפגש עם 15 עובדים, בלי מנהלים, סוגרים את הדלת ואני שואל מה מטריד אתכם, מה השמועה האחרונה ששמעתם במסדרון. אף פעם לא הייתי בצבא ולדעתי אחת הבעיות בעבר ב-ECI הייתה היררכיה כמעט צבאית. אני מנסה לשבור את המחסומים האלה, ש'טוראי' יוכל לבוא לשוחח איתי ישירות ולא דרך ה'מפקד' שלו. זה מחסום גדול עבור חלק מהאנשים".

"אולי נגיע לירח"

בעולם של ענקיות טלקומוניקציה המוכנות "לחנוק" את המרווחים שלהן תמורת נתח שוק, ECI נחשבת חברה בינונית-קטנה עם היקף מכירות שנתי משוער של כ-500 מיליון דולרים. ממזרח קמה לה תחרות סינית קשה, ואילו הלקוחות שלה, חברות הטלקום והמפעילים הסלולריים, חותכים בהוצאות על התשתית.

- ECI של היום אינה אותה הצלחה שהייתה בעבר. אומרים שהשווקים ברחו לה, שאינה יכולה להתחרות עם הענקים.

"כל התעשייה די נעצרה עכשיו. המפעילים לא מוציאים הרבה על שיפור תשתיות, הם סוחטים את מה שיש להם, יש הרבה קונסולידציה בתעשייה. לחברות גדולות בהרבה מ-ECI יש בעיות פיננסיות עצומות, ואפילו החברות הסיניות הודיעו פומבית ב-12 החודשים האחרונים שהן חייבות לשפר את המרווחים שלהן. זה שוק מאתגר, אבל אנחנו מתחרים בו היטב, רעננו את פורטפוליו המוצרים שלנו, השקנו מוצרים חדשים.

"בשנה שעברה השקנו רשת תעבורת נתונים לאומית עבור רשת מחקר אוניברסיטאית בגרמניה, DFN, מכרז של 8 מיליון אירו שזכינו בו, מול מתחרה סיני גדול, ועשינו זאת במהלך שישה חודשים. אז הייתי אומר שאנחנו מתחרים יפה מאוד. אבל צריך להבין שהעסק של ECI מבוסס על היסודות שלו, על מאגר הלקוחות הקיימים שלנו. רוב הלקוחות שלנו איתנו כבר שנים".

- בתחום מערכות הגישה דווקא הפסדתם לפני כשנתיים לקוחות כמו דויטשה טלקום.

"דויטשה טלקום עדיין לקוחה שלנו, אבל נכון שבתחום הזה איחרנו להגיע עם טכנולוגיה חדשה (מעבר דורות בהעברת תקשורת נתונים, מ-DSL ל-VDSL) והמתחרים הגיעו לשוק לפנינו. בשוק הזה, אם אתה לא מגיע עם טכנולוגיה חדשה, מישהו אחר יבוא איתה, ואנחנו החמצנו חלון שם, ודווקא בעסק שהיה מאוד גדול ומוצלח עבורנו. אבל אני מאוד מרוצה מבסיס הלקוחות שלי. זהו נכס אדיר".

- אבל לא בארצות הברית, שם אתם רק מתחילים להיכנס.

"החרטה הגדולה שלי היא שמעולם לא הלכנו לצפון אמריקה, מסיבות היסטוריות הקשורות לסטנדרטים שונים של רשתות באירופה ובארצות הברית. אבל החרטה היא הזדמנות עבורנו, ואנחנו משקיעים בצפון אמריקה ממש עכשיו כדי להצליח שם, בעיקר עם אפולו (קו מוצרים חדש בתחום תשתית התקשורת האופטית) שבעלי המניות השקיעו בו המון. אנחנו יכולים להיות מאוד תחרותיים עבור המפעילים שם, כי המתחרים מוכרים בתמחור גבוה.

"אז נכון, אני לא אפסע למפעילי השורה הראשונה כמו וריזון ו-AT&T ואשיג חוזים איתם, כי שם צריך לבזבז הרבה כסף כדי להשיג אישורים, אבל השוק האמריקאי הוא שוק של שישה מיליארד דולר. אין לי רצון להוביל שם את השוק, מספיק לי להיות מספר 2 או 3, כפי שאני ממוקם במקומות אחרים בעולם".

- באמת אחת הביקורות על ECI, שאין לה נישה שבה היא מובילה את השוק או מקדימה את כולם טכנולוגית.

"מי שאומר זאת לא מבין את המודל העסקי של ECI. באנלוגיה רופפת שאני משתמש בה בזהירות, קחי את מייקרוסופט: הם השיקו את אאוטלוק, וורד ואופיס לפני שנים, ומאז לא השיקו מוצרים חדשים, אבל פיתחו את הקיימים ויצרו נתח שוק עצום. ECI השיקה בעבר כמה מוצרים מאוד חדשניים בתחום רשתות התקשורת לסלולרי, ומאז היא ממשיכה לפתח ולעדכן אותם כל הזמן, כך שאנחנו לא מפסידים את נתח השוק אלא דווקא מגדילים אותו.

"אנשים אומרים שאין בזה שום דבר חדשני, אבל דווקא יש המון חדשנות בהתאמה של המוצר שלך כל פעם לדור הבא. האם שינינו את המודל העסקי שלנו והשקנו מוצרים חדשים לגמרי בתקופה הזאת? לא, למעט אפולו שהשקנו בשנה שעברה. אבל החדשנות שם. ועכשיו אטמיע את הטכנולוגיה של אורכית, אכניס אפליקציות של אבטחת סייבר, של רשתות מונחות תוכנה, אבל אשאר בעסקי הליבה שלי, שאני מכיר ומבין ואוהב".

- אז אתה לא מסכים עם אלה ששולחים אתכם להמציא את עצמכם מחדש.

"לא. אנחנו לא מחפשים כיוון חדש או מהפכה, אנחנו משתנים בדרך של התפתחות. הרי הדבר הגרוע ביותר שאני יכול לעשות עכשיו זה להגיד, מעכשיו אייצר מקררים. אני מגחיך את זה בכוונה, אבל נראה שזה מה שאנשים מצפים מ-ECI".

- מה הקשיים הגדולים שניצבים בפניך?

"בשוק שלנו, לא רק למתחרים שלי ולי יש בעיות, אלא גם ללקוחות, המפעילים. הם מתמזגים או נרכשים, ואז מאחדים את המטות ואת הספקים. בכל מקרה כזה יש סיכון שספק אחר יועדף על פניי. אני לא מודע לשום חשש מיידי כזה מצד שום מפעיל, אבל אם זה יקרה, זה ישנה את כללי המשחק עבורי.

"יחס השקל-דולר גם הוא דאגה גדולה עבורי, וזה עומד להחמיר. אני צריך לאזן בין העובדה שאין שנייה לישראל בחדשנות, ובין העלות של הפיתוח (ECI כבר אינה עוסקת בייצור, לאחר שמכרה את חטיבת הייצור שלה לפני מספר שנים לפלקסטרוניקס שמייצרת עבורה). אז אני יכול להשאיר את החדשנות כאן, אבל להעביר את המשך הפיתוח למקומות זולים יותר, למרכזי הפיתוח שלנו בסין ובהודו.

"כרגע הדברים מתאזנים מעט בזכות מענקי המדען הראשי של משרד הכלכלה, ויש לנו מרכז מו"פ בעומר שקרוב מאוד ללבנו (שזוכה למענקי מדען קצת יותר גבוהים גם בזכות היותו בנגב, ועובדים בו כ-200 אנשים). אבל אני מודאג מאוד שיפחיתו את רמת המענקים, וזו דאגה שאני חולק עם הרבה מאוד חברות ישראליות".

- מתי תרגיש מרוצה ממה שקורה ב-ECI?

"במובן מסוים, אני כבר די מרוצה, אנחנו על הדרך הנכונה. אבל הייתי רוצה לראות את ECI הופכת לחברה של מיליארד דולר (מכירות שנתיות) תוך חמש שנים. אנחנו מכוונים לכוכבים, אז אולי נגיע לירח".