עובדי הנמלים: תנו לנו את הנמלים החדשים - הפריטו את הישנים

ההצעה הביכה את נציגי המדינה שהודו בשיחה עם "גלובס": "הנמלים הקיימים טובים ותחרותיים, ויש התעניינות גדולה בהם בעולם"

האם ראשי הוועדים בנמלי אשדוד וחיפה, שהגיעו אמש (ג') לפגישת מו"מ נוספת עם נציגי המדינה, הצליחו להטיל ספק מסוים בטענת הממשלה ולפיה הקמת נמלים חדשים נועדה לייצר תחרות ולא לפגוע בעובדים?

במהלך הפגישה, הציעו ראשי הוועדים לאמץ מודל של "חילופי שטחים", במסגרתו העובדים הקיימים הם אלה שיועסקו בנמלים החדשים שיוקמו ויפעילו את הרציפים העמוקים שיכולים לקלוט את אניות הענק שמכונות "אניות העתיד", ואילו הנמלים הישנים יועברו לידי זכיינים פרטיים.

נציגי המדינה סירבו להתייחס ברצינות להצעה, אולם במה שנראה כמו ניסיון לנטרל את העוקץ אמר היום בשיחה עם "גלובס" נציג בכיר מטעם המדינה שישב אמש סביב שולחן המו"מ: "אנחנו יודעים שהנמלים הקיימים טובים ותחרותיים, ויש התעניינות גדולה בהם בעולם, גם מצד החברות שמתמודדות היום במכרזים להקמת נמלים חדשים".

האמירה הזו של הגורם הבכיר סותרת לכאורה את המסרים שהקפידו להעביר בחודשים האחרונים כל הגורמים הממשלתיים, ולפיהם הנמלים בישראל לא יעילים ועל כן אין להסתפק בהפרטתם או בשדרוגם, אלא להקים נמלים נוספים. אבל זה לא הכל: במהלך הפגישה שהתקיימה אמש סירבו נציגי המדינה, בהם מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, סגן הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור ומחליפו הצפוי אודי אדירי, להבטיח כי המדינה תעמיק את הרציפים בנמלים הקיימים כך שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים בכל הקשור לאניות ענק.

לפחות על פניו, אם רק בנמל החדש יוכלו לעגון אניות ענק, הרי שהנמל הפרטי יהפוך למונופול חדש למכולות ואילו הנמל הישן ישרת רק את האניות הקטנות יותר. על כך מבהיר הגורם הממשלתי שעימו שוחחנו: "בנמלים הקיימים קימת פעילות ענפה שכוללת בין היתר מסופי גרעינים ושטחים עצומים בעורף הנמל שמושכרים לחברות שונות תמורת עשרות מיליוני שקלים. אנחנו לא מוכנים להבטיח מראש העמקה של הרציפים הקיימים ונעשה זאת רק כשנראה כמה אניות גדולות מגיעות לכאן. נבחן את הדברים רק בהתאם לצורך, כי העמקת רציפים זה מיליארדי שקלים".

במהלך הפגישה, דרש יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, להבטיח כי השכר והפרמיות של עובדי הנמלים "מהראשון ועד האחרון" יובטח "עד הפנסיה" - זאת אם הנמלים החדשים יפגעו בהיקף הפעילות של הנמלים הקיימים ובכך גם בהכנסתם של העובדים.

"נציגי הוועדים לא באמת רוצים לדון בתוכניות, הם לא מוכנים להציג ניירות משלהם, העיקר שנבטיח להם הגנה טוטאלית והכל מראש", טוען הגורם הממשלתי. "אנחנו מוכנים לבנות מנגנון שלפיו אם 'איקס' אניות גדולות נכנסות לנמל החדש, אז נעמיק את הרציפים הישנים. אנחנו מוכנים להידברות, אבל המשמעות של הידברות זה לא 'תנו לנו הכל'. לזה אנחנו לא מוכנים", הוא מוסיף.

חוזרים לביה"ד לעבודה

לאחר שלוש וחצי שעות, הסתיימה הפגישה בין הצדדים. נציגי העובדים טענו כי אנשי האוצר הם אלה שביקשו לסיים את הפגישה, ואילו נציגי המדינה טוענים כי העמדות שהציגו העובדים הן שיצרו מבוי סתום. כך, הצדדים אמורים לדווח עד מחר (ה') על "התקדמות השיחות" לבית הדין הארצי לעבודה, שייקבע מצידו האם לאפשר הפעם לעובדים לשבות בהתאם לקביעתו כי שמורה להם זכות השביתה, או להעניק הזדמנות נוספת למיצוי המו"מ.

בתוך כך, בתגובה לפניית המדינה לבג"ץ כנגד פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שחייבה הידברות בין הצדדים, כתבה היום ההסתדרות הכלית באמצעות עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות': "ניסיונה של המדינה לתקוף את החלטת ביה"ד אינו אלא ניסיון נוסף לבזות את החלטתו של בית הדין הארצי, לעשות דין לעצמה, ולהימנע ממו"מ עם העובדים".