געגועיי ליצחק שמיר

כדאי לתת צ'אנס לסדרה "שנות השמונים" - היא באה מהלב

"שנות השמונים", יום חמישי 21:00, ערוץ 2 רשת

ראשית אני חייב לנצל את הבמה ולפנות לקוראים הצעירים יותר של "גלובס", בני 30 וקצת שנולדו בראשית שנות ה-80 ושאולי אינם זוכרים היטב את העשור ההוא.

ובכן, זאת הייתה תקופה מחורבנת כמעט מכל בחינה שהיא. צה"ל היה עמוק בלבנון, האינפלציה השתוללה, העם לא הצליח להכריע בין שתי חלופות שלטוניות, הבגדים נראים כאילו נלקחו מתחרות העיצוב הגרוע, התסרוקות, המוזיקה, יו ניים איט - מדובר בעשור שלו היה נמחק מההיסטוריה האנושית, לא היה מדובר בהפסד של ממש.

יחד עם זאת, זכותו של כל אחד להתגעגע למאורעות סובייקטיביים כמו אהבה ראשונה, נשיקה ראשונה, הכהונה הראשונה של יצחק שמיר כראש ממשלה. בכיף, למה לא?

שלום אסייג תמיד היה חידה בעיניי: איש מצחיק, מוכשר ונבון, שנופל לעיתים קרובות מדי להומור רדוד, ובסדרה החדשה שלו יש גם מזה וגם מזה.

הרטרוספקטיבה המשפחתית שמבוססת על ימי נערותו של אסייג בטירת הכרמל מאפשרת הצצה לתקופה שבה לא התעצב רק עולמו כנער, אלא נדמה שהתעצבה תודעתה של שכבה גדולה בעם.

לגבי ההומור, זאת כבר שאלה של טעם. מי שאוהב את מפעלותיו הקומיים של אסייג, כמו "צחוק מהעבודה", ימצא כאן הומור דומה ואף חלק מהדמויות שהשתתפו בה (יעקב כהן, עופר שכטר).

גם מי שסלד מההומור הדלוח לרוב של התוכנית ההיא, ראוי שייתן צ'אנס לסדרה הזאת: היא באה מהלב.

ציון: 8

חלומות של אתמול

"אסקימוסים בגליל", יום שישי, 21:30, ערוץ 1

הנה סרט שעלול לגרום לכם לבכות, במיוחד אם הייתם בעבר קיבוצניקים או סתם חניכי תנועות נוער, נח"לאים או כל מי שיש לו זיקה לתנועה הקיבוצית. מעשה בקיבוץ שנקלע לחובות והוכרז כפושט רגל עד שננטש. במקום, נותרו רק דיירי בית האבות של הקיבוץ והאח הסיעודי שמטפל בהם, שמחליטים להקים מחדש את הקיבוץ. מאחר שהקבלן שרכש את הקרקע דורש מהם להסתלק, הם מעלים נשק מ"סליק" ישן ומתבצרים בקיבוצם.

יש כאן מסע מרתק לימי ראשית הקיבוץ - שוב קבוצה קטנה ואינטימית, יש שיאמרו אינטימית מדי, נמצאת לה על גבעה חשופה מול כל העולם, אך בד-בבד עם הנוסטלגיה, צצים גם מכאובים מן העבר, כאלה שהיו מודחקים עשרות בשנים.

המחזאי יהושע סובול כתב את התסריט לסרט המקסים הזה, שמעמת אותנו עם חורבנו של מה שהיה אולי המפעל הגדול ביותר בתולדות התנועה הציונית.

ציון: 9