לפיד ל"גלובס": "בימים הקרובים ימונה נגיד לבנק ישראל"

אחד משלושת המועמדים שעברו את ועדת טירקל - פרופ' צבי אקשטיין, פרופ' מריו בלכר או ויקטור מדינה - ימונה לתפקיד ■ למרות העזיבות במשרד האוצר, שר האוצר אמר בשיחה עם "גלובס": "האווירה במשרד הרמונית"

האם סאגת מינוי נגיד בנק ישראל קרובה סוף סוף לסיום? שר האוצר יאיר לפיד העריך בשיחה עם "גלובס" כי כבר בימים הקרובים יוכרז על מינוי נגיד חדש לבנק ישראל. לפיד סרב להתייחס לפרסומים האחרונים בתקשורת לפיהם מי שימונה לתפקיד הוא פרופ' צבי אקשטיין, יחד עם זאת הערכות הן כי מי שצפוי להתמנות זה אחד משלושת המועמדים שעברו באחרונה את ועדת טירקל- פרופ' מריו בלכר, ויקטור מדינה וכמובן אקשטיין. לפיד הודה כי היה מעדיף שכל תהליך בחירת הנגיד לא היה מסתבך כפי שהסתבך - "בוודאי שהייתי מעדיף שדברים היו מתרחשים אחרת. היינו יכולים לחיות גם בלי כל אותם האירועים", אמר.


לפיד סיים אמש את ביקורו הראשון בארה"ב כשר האוצר. הוא ביקר בניו יורק, וכן השתתף בכנס השנתי של קרן המטבע העולמית שנערך בוושינגטון. "הכוונה הייתה שהביקור יהיה בעיקר כלכלי, אולם בסופו של דבר, הוא היה בעיקר מדיני", אמר לפיד.


לפיד קיים פגישות עם שורה של אישים ביניהם סגן הנשיא ג'ו ביידן, במטרה בין היתר לוודא כי כולם עדיין מחויבים לנושא האירני ולא מתרככים לנוכח ההצהרות הפייסניות של נשיא אירן. לפיד מעריך בעקבות פגישותיו, כי מטרה זו אכן הושגה, וכי כל עוד לא יבצעו האירנים צעדים אופרטיביים לביטול תכנית הגרעין, הם לא ייהנו מיחס אוהד יותר.


"המחויבות של ארה"ב כלפי ישראל עודנה בעינה. זה אולי מהנושאים הבודדים שמאחדים את הקונגרס האמריקאי", אמר.


באשר למצבה הכלכלי של ישראל, לפיד הופתע לטובה מהדרך בה מסתכלים על ישראל. "בארץ כולם מבקרים אותנו על מצב הכלכלה, ובחו"ל מברכים. מרוב המחמאות שקיבלה הכלכלה הישראלית, כבר התחלתי לחשוש שהאמריקאים מתכוונים להפחית את הסיוע לישראל", אמר בחיוך.

"דרוש שינוי בבנקים"


באחרונה עזבו מספר פקידים בכירים את משרד האוצר, ופורסם ב"גלובס" כי הרקע לעזיבות ברוב המקרים נבע ממערכת יחסים לא פשוטה בין לפיד לדרג הפקידים. לפיד מעריך כי לא צפויות עזיבות נוספות באוצר, ואמר כי האווירה במשרד היא הרמונית. "רוב הצמרת במשרד כיום מונתה על ידי. היו בהתחלה מתחים וזה טבעי, במיוחד על רקע הגרעון ושינוי המדיניות שנבעה מהתחלפות של השר, אבל אין היום מתחים", אמר לפיד.


לפיד התייחס בדבריו גם להקמה הצפויה של הבנק החברתי הראשון בישראל- אופק. "אני בעד שיהיה שינוי בבנקים- העמלות גבוהות והשירות לא מספיק טוב. בדרך זו או אחרת, צריך לייצר עוד אלטרנטיבות ואני מברך על הרעיון שייכנס עוד שחקן למגרש", אמר לפיד.
יחד עם זאת לפיד לא התחייב לכך שמשרד האוצר יעזור לבנק החברתי לצמוח, כפי שנשמעו קולות שקראו לו לעשות כך. "עדיין לא קיימנו דיונים מקצועיים בעניין. זה נושא שנצטרך בהחלט לדון בו", אמר.